InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studeren: extra uitdagingen

Studeren: extra uitdagingen

Studeren: extra uitdagingen Voor een groot deel van alle studenten in Nederland, is het werk dat een studie met zich meebrengt meer dan genoeg. Een ander deel van de studenten doet graag nog iets extra's naast zijn of haar studie. Gewoon omdat het kan of om je CV naar een hoger niveau te tillen en zo meer kans te maken op de toelating tot een masterprogramma of het krijgen van een baan. Maar wat zijn de mogelijkheden? Op welke manieren is het mogelijk om je naast je studie verder te verdiepen en/of te verbreden? Indien je je verder wilt verdiepen en/of verbreden tijdens je studie, dan zijn hier verschillende mogelijkheden voor. Laat allereerst wel duidelijk zijn dat deze mogelijkheden en het aanbod hiervan, afhankelijk is van de instelling waaraan je studeert. Niet iedere universiteit of hogeschool biedt dezelfde mogelijkheden aan, dus bij interesse is het altijd goed om navraag te doen bij de betreffende instelling.

Honours-onderwijs

De meeste onderwijsinstellingen bieden de mogelijkheid om Honours-onderwijs te volgen. Dit is een onderwijsvorm voor, (vaak) meer getalenteerde studenten die meer uitdaging zoeken. Honours-studenten gaan vaak dieper op de stof in en organiseren speciale groepsbijeenkomsten waarin ze elkaar dingen presenteren en wetenschappelijke artikelen bediscussiëren. In sommige gevallen biedt het Honours-onderwijs studenten ook de mogelijkheid om een eigen project te ondernemen. Hierbij kan gedacht worden aan het schrijven van een wetenschappelijk artikel of het meelopen met een onderzoeksgroep. De duur van het Honours-onderwijs is per instelling verschillend. Vaak gaat het om een tijdsbegrip van 1-2 jaar.

Thuisstudie

Naast je reguliere studie kun je er ook voor kiezen om een thuisstudie te volgen. Hierbij moet je echter wel in gedachten nemen dat dit vaak best wel veel geld kost. Bovendien moet je er goed op letten dat je geen studie onder je niveau kiest. Veel thuisstudie zijn namelijk op MBO-niveau. Indien je een universitaire thuisstudie kiest, dan is de Open Universiteit een goede aanbeveling. De Open Universiteit biedt tal van universitaire thuisstudies aan. Daarnaast kun je in plaats van een hele studie, ook cursussen volgen. Deze zijn vaak minder intensief en relatief goedkoop.

Lesgeven

Universitaire studenten kunnen lesgeven aan de onderbouw van de middelbare school. Het nadeel hiervan is dat je dit zonder lesbevoegdheid slechts voor een relatief korte periode mag doen. Daarna moeten er afspraken worden gemaakt over het halen van een lesbevoegdheid. Doe je dit niet, dan mag je helaas niet langer lesgeven.

Student-assistentschap

Naast het lesgeven op middelbare scholen, kun je er ook voor kiezen om als student-assistent bij je eigen, of een verwante, opleiding te gaan werken. Als student-assistent begeleid je jongere studenten tijdens practica en werkcolleges. Dit is een leuke manier om je opgedane kennis over te dragen en je verdient er nog mee ook! Een vereiste is overigens wel dat je het vak of de vakken waarbij je wilt assisteren met een goed cijfer (>7) hebt afgerond. Niet iedere onderwijsinstelling biedt deze mogelijkheid!

Bestuur

Het is natuurlijk ook mogelijk om bij het bestuur van een vereniging te gaan. Dit draagt misschien niet bij aan goede of betere resultaten, maar het geeft je wel veel andere kennis en ervaring. Door de meeste instellingen en bedrijven wordt dergelijke ervaring zeer op prijs gesteld. Je kunt je natuurlijk full-time inzetten voor een bepaalde vereniging, maar er zijn ook verenigingen waarbij de bestuursfunctie geen gehele week inneemt, waardoor je daarnaast ook nog gewoon tijd hebt om je studie te volgen!
© 2014 - 2019 Trude, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren: extra uitdagingen"

Infoteur: Trude
Laatste update: 04-02-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!