Klachten of een geschil met de school van uw kind
Als het goed is, verloopt het contact tussen ouders en school harmonieus. Maar soms verschillen de school en de ouders van mening. Bijvoorbeeld over de aanpak van een kind, over bepaalde straffen of over een schooladvies. Zo'n meningsverschil kán oplopen tot een conflict met school. Wat kan je dan doen als ouders?
Probeer het altijd eerst intern op te lossen
De eerste stap is om de zaak intern proberen op te lossen. Wacht vooral niet te lang met aan de bel trekken. Als uw ergernissen zich op stapelen doet dat de sfeer geen goed. Leg uw zorgen nee bij de leerkracht met wie u van mening verschilt. Maak hiervoor een aparte afspraak (dus niet de leerkracht na school aanschieten in de gang). Als dit mogelijk is, ga met zijn tweeën (beide ouders en/of verzorgers) naar deze afspraak. De ervaring is dat u dan serieuzer genomen wordt.
Probeer tijdens de afspraak niet verwijtend over te komen. Een goede tip is om uw verwijten als wens te verwoorden. Dus niet: 'Ik vind dat u te weinig aandacht aan mijn kind besteedt', maar 'ik zou graag willen dat u meer aandacht aan mijn kind besteedt'. Zoek van te voren naar objectieve informatie om uw zaak te onderbouwen. Wil de leerkracht uw kind groep 3 laten overdoen? Zoek dan naar de officiële regels omtrent de overgang naar groep 3. Dan kunt u aan de hand van die regels uitleggen waarom u de beslissing niet terecht vindt. Sommige fora bieden veel informatie en ervaringen op het gebied van onderwijsconflicten, zoals het
forum van de site OudersOnline.nl
Als de leerkracht niet openstaat voor uw mening, kunt u een afspraak maken met de schoolleiding. Zorg ervoor dat de betrokken leerkracht hier ook bij is. Ook hier is het van belang om goed geïnformeerd te zijn, en niet verwijtend over te komen. Komt u er ook tijdens dit gesprek niet uit? Schakel dan het schoolbestuur in. Als ook dit niet helpt kunt u gaan denken over officiële stappen. Bedenk wel dat dit de relatie tussen u en school van uw kind niet ten goede zal komen. Is dit conflict het waard om deze relatie op het spel te zetten? Zo ja, dan kunt u naar de klachtencommissie stappen.
De klachtencommissie
In Nederland is elke basisschool en middelbare school verplicht aangesloten bij een klachtencommissie. Informatie over die klachtencommissie kunt u op zoeken in de schoolgids. Scholen zijn verplicht een passage over deze commissie op te nemen in de schoolgids. Heeft uw school geen klachtencommissie of klachtenreglement? Dan kunt u dit melden bij de Onderwijsinspectie. Voor ouders is een klacht indienen bij een klachtencommissie altijd gratis. Voor scholen is dit niet altijd het geval. U schakelt de klachtencommissie in door schriftelijk een klacht op te stellen.
Lees u goed in over hoe u die brief opstelt.
Als de klachtencommissie is ingeschakeld, verloopt de procedure als volgt: Na het indienen van de klacht wordt de school op de hoogte gebracht. De andere partij krijgt dan de kans om een schriftelijk verweer in te dienen. Hierna volgt een besloten zitting waarbij alle partijen hun standpunten kunnen toe lichten. Ook kunnen er eventueel getuigen worden gehoord. Na deze zitting zal de klachtencommissie gaan overleggen over hun oordeel. Na vier weken (zes weken bij de klachtencommissie Islamitisch Onderwijs) brengt de commissie een advies uit aan het bestuur van de school. Ook de ouders en de docent krijgen hier een afschrift van.
De school kan ervoor kiezen dit advies over te nemen. De school dient alle partijen van deze beslissing op de hoogte te stellen. Het advies van deze commissie is dus niet bindend! Ook heeft de klachtencommissie alleen een adviserende taak, en geen controlerende taak. U zult er dus zelf op toe moeten zien of de afspraak ook wordt nagekomen.
Bent u het niet eens met de klachtencommissie?
U heeft helaas geen recht om in hoger beroep te gaan. Ook als de school het advies van de commissie niet overneemt, heeft u geen mogelijkheden om in beroep te gaan. U zou eventueel naar de rechter kunnen stappen. Bedenk wel: een rechtszaak is een lange en kostbare aangelegenheid. U zult zich sterk moeten afvragen of het de tijd, geld en moeite waard is om naar de rechter te stappen.
Mediation: samen tot een geschikte oplossing komen
Als de klachtencommissie van uw school is aangesloten bij de landelijke stichting Onderwijsgeschillen, is er nog een andere optie mogelijk. In plaats van een formele behandeling door de klachtencommissie, kan men ook voor
mediation kiezen. Het idee van mediation is dat beide partijen samen tot een geschikte oplossing komen. Mediation is altijd op basis van vrijwilligheid, dus als een van beide partijen dit niet ziet zitten, is mediation geen optie. Als beide partijen bereid zijn om het via deze weg op te lossen, wordt er een mediator aangesteld. Deze mediator begeleidt beide partijen bij het onderhandelen naar een oplossing. Ook buiten de klachtencommissie om kunt u een mediator inschakelen, maar deze zult u dan vaak zelf moeten bekostigen.
Lees verder