InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studiekeuze maken na je HAVO of VWO, tips en advies

Studiekeuze maken na je HAVO of VWO, tips en advies

Studiekeuze maken na je HAVO of VWO, tips en advies Eindelijk is het zover. Je bent bijna klaar met je opleiding en hebt binnenkort dat felbegeerde HAVO of VWO diploma. Ruim 80% van alle geslaagde mensen met een HAVO of VWO diploma gaat direct door met studeren. Veel van deze toekomstige studenten vinden het moeilijk om een goede studiekeuze te maken. Wil jij weten hoe je erachter kunt komen welke studie echt bij je past? Lees dan dit artikel vol met tips, tricks en advies over het kiezen van een goede en leuke vervolgstudie.

Studiekeuze bepalen

Veel jonge mensen vinden het erg moeilijk om na hun HAVO of VWO diploma een vervolgstudie te kiezen. Vaak zijn ze bang dat ze een verkeerde keuze maken of ze hebben nog geen flauw idee waar nou eigenlijk hun interesses liggen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om erachter te komen wat je nu eigenlijk écht wilt en waar je goed in bent. Hopelijk helpen de volgende tips je met het maken van een studiekeuze, maar allereerst, waar liggen je interesses?

Waar liggen je interesses?

Het is bewezen dat er minder kans is op uitval wanneer je iets kiest wat je leuk vindt. Dit klink natuurlijk afgezaagd, en misschien is het dat ook wel. Maar een studie geeft je de kans om je dromen waar te maken. Denk goed na over wat je leuk vindt en waar je interesses liggen. Waarschijnlijk ben je hier ook het beste in! Het is uiteraard ook belangrijk om je kansen af te wegen, een goed salaris is ook wat waard maar staar je hier niet blind op. Wees eerlijk tegen jezelf en weeg de voor- en nadelen af. Maak eventueel een lijstje waarop je kunt afstrepen.

Decaan op school

Praktisch elke middelbare school heeft een eigen decaan. Dit is een persoon die je kan helpen met het vinden van een leuke studie, die goed bij je past. De decaan weet veel over verschillende opleidingen en heeft doorgaans een hoop informatiefolders om mee naar huis te nemen. Verder kan de decaan je waarschijnlijk vertellen of er nog speciale eisen zijn voor de studie die je wilt kiezen.

Informeer bij iemand met ervaring in een vakgebied

Heb je al een idee wat je leuk lijkt? Ga dan eens op zoek naar iemand die al actief is in dat vakgebied. Deze persoon kan je ongetwijfeld meer vertellen over zijn vak en misschien kun je zelfs een dagje meelopen om te kijken of je het wat vindt. Verder kan zo'n persoon je ook een eerlijker beeld geven dan de overenthousiaste voorlichters van studies.

Bezoek een studiebeurs

In het voorjaar en najaar worden er door heel Nederland studieinformatiebeurzen gehouden. Dit zijn beursen waar verschillende universiteiten hun opleidingen komen presenteren. Universiteiten en opleidingen staan hier met stands en studenten die je alles over hun opleiding willen vertellen. Verder vind je hier ook vaak informatie over studiefinancieren en het wonen op kamers.

Open dagen, meelopen en proefstuderen

Elke hogeschool en universiteit organiseert minimaal één keer per jaar een open dag. Hier kunnen toekomstige studenten kennismaken met de school en de studies die men daar kan volgen. Open dagen zijn een mooie manier om even sfeer te proeven en te kletsen met de studenten die aan de instelling studeren. Wanneer een school je bevalt kun je vaak een dagje komen meelopen. Je loopt dan een hele schooldag mee met een student en neemt deel aan de colleges en practica. Zo krijg je een eerlijker beeld van de faculteit en proef je vast iets van het studentenleven. Sommige instellingen bieden ook proefstuderen aan. Je volgt dan zelf een studieprogramma van één dag bij een instelling die je misschien wel ziet zitten. Bij proefstuderen gaat het meer om de inhoud van de studie. Veel succes met het maken van een studiekeuze!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • "Je diploma en dan? 2012/2013"

Reageer op het artikel "Studiekeuze maken na je HAVO of VWO, tips en advies"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 04-11-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!