InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Lening in plaats van basisbeurs

Lening in plaats van basisbeurs

Lening in plaats van basisbeurs De slechte economische situatie heeft er in de politiek toe geleid dat de basisbeurs geschrapt gaat worden vanaf het collegejaar 2014-2015. Een student moet geld gaan lenen om te kunnen studeren. Er is verheugd gereageerd op het schrappen van de langstudeerboete, maar bezuinigingen moeten toch doorgevoerd worden. Vanaf het collegejaar 2014-2015 bestaat er geen recht meer op de basisbeurs. De beurs zal vervangen worden door een sociaal leenstelsel.

De financiële gevolgen van het afschaffen van de basisbeurs

De thuiswonende studenten hebben nu nog recht (2012) op een basisbeurs van 95,61 per maand en uitwonende studenten 266,23. In de huidige situatie moeten de studenten er ook al bij werken om maandelijks rond te kunnen komen. De basisbeurs is nu al een tegemoetkoming die aangevuld moet worden. Door de afschaffing van de basisbeurs zal er in de praktijk nog vaker een beroep worden gedaan op de ouders.

Wat is een sociaal leenstelsel?

Een sociaal leenstelsel wil zeggen dat studenten geld kunnen gaan lenen tegen gunstige voorwaarden. Ze hoeven de schulden pas weer af te lossen zodra ze een baan hebben waar ze de aflossing van kunnen bekostigen. Het rentetarief dat in rekening wordt gebracht blijft laag en zijn niet te vergelijken met de leningpercentages van de commerciële banken.

Afgestudeerden hebben financieel geen ruimte om af te lossen

Een sociaal leenstelsel klinkt minder erg dan in de praktijk zal blijken. Starters op de arbeidsmarkt krijgen in eerste instantie een laag inkomen. Met dit inkomen moeten ze de vaste lasten kunnen dragen en ze willen ook een huis kopen. Met het sociaal leenstelsel zal het onmogelijk worden om een hypotheek te krijgen. De terugbetaling drukt namelijk zwaar op de netto inkomsten. De voormalige studenten houden maandelijks niet genoeg over om een hypotheek te krijgen voor het kopen van een huis.

Geen rijke ouders? Kinderen kunnen niet studeren

De studiefinanciering bood gezinnen met een laag inkomen nog de mogelijkheid om de kinderen te laten studeren. In het verleden kregen studenten een studiebeurs waar met enige moeite de studie van te bekostigen was. Een bedrag van 95,61 voor thuiswonende studenten en 266,23 voor uitwonende studenten was al niet voldoende om van rond te komen. Doordat de basisbeurs gaat verdwijnen zullen nog minder jongeren in staat zijn om een goede studie te bekostigen. Het wordt aantrekkelijker om gelijk aan het werk te gaan om te voorkomen dat er eerst schulden moeten worden gemaakt.

Werken naast de studie

Door als student een parttime baantje te nemen, kan de studieschuld zo laag mogelijk worden gehouden. Het terug te betalen bedrag zal hierdoor lager worden. Een nadeel is wel dat de focus niet volledig op het studeren zal liggen. Aan de andere kant is het ook goed om te werken naast de studie. Met een beetje geluk kan de student ook nog een baantje vinden die aansluit op zijn of haar studie. Op deze manier kan er werkervaring worden opgebouwd.

Sparen voor de studie

Ouders met jonge kinderen doen er verstandig aan om alvast geld te gaan reserveren voor de studie van de kinderen. Door in ieder geval een paar duizend euro achter de hand te hebben kunt u uw kind goed op weg helpen. Het zou nog beter zijn dat u met het gespaarde bedrag kunt voorkomen dat uw kind een lening moet afsluiten. Er zal een groot spaarkapitaal opgebouwd moeten worden om uw kind schuldenvrij te laten afstuderen.
Gerelateerde artikelen
Sociaal leenstelsel, argumenten voor en tegenSociaal leenstelsel, argumenten voor en tegenDe basisbeurs voor studenten maakt in september 2015 plaats voor een sociaal leenstelsel. Maar hoe sociaal is dat leenst…
Sociaal leenstelsel vervangt basisbeursSociaal leenstelsel vervangt basisbeursVoor studenten in het hoger onderwijs vervalt in september 2015 de basisbeurs. Daarvoor in de plaats komt een sociaal le…
Bronnen en referenties
  • http://www.mijngeld.nl/in-het-nieuws/lening-in-plaats-van-basisbeurs-wat-nu

Reageer op het artikel "Lening in plaats van basisbeurs"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 06-11-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!