De indeling van een Engelse brief
Nederlands is de taal die wordt gesproken in Nederland. In veel Afrikaanse landen is Frans de eerste of tweede taal. In Nederland is Engels de tweede taal. Al vanaf groep zeven krijgen kinderen Engels. Engels is de taal die het meest wordt gesproken in de wereld. In het bedrijfsleven, vooral commerciële zaken, is het belangrijk om Engels te spreken en schrijven. In dit artikel wordt de indeling en taalgebruik van een Engelse brief besproken.
Formele brief
In een formele Engelse brief maak je geen gebruik van afkortingen. Je bent geneigd om afkortingen te gebruiken omdat dit makkelijker is of omdat je dit gewend bent. Don't, I'm, He's, She's, Can't, I'd like to...
Deze afkortingen zien er op het eerste gezicht niet slecht uit, maar als je zo'n brief schrijft naar een Engels bedrijf, dan wordt deze brief meteen weggegooid. Maak dus nooit gebruik van afkortingen. Schrijf dus: Do not, I am, He is, She is, Can not, I would like to..
Hierboven zie je dat Can't fout is en dat Can not goed is. Maar het woord 'can' staat niet netjes in een brief. Schrijf in plaats van 'can' het woord 'could'.
Aanhef
De indeling van een Engelse brief komt hierna aan de orde. Het is belangrijk om te weten hoe je iemand aanspreekt.
- Dear Mr Johnson, een getrouwde of een ongetrouwde man.
- Dear Mrs Cole, de vrouw is getrouwd of is ooit getrouwd geweest.
- Dear Miss Cole, de vrouw is niet getrouwd.
- Dear Ms Cole, je weet niet of de vrouw getrouwd is of niet.
- Dear Sir/Madam, je hebt geen naam van de persoon.
Gebruik geen punt achter Mr, Mrs etc. Voorbeelden als Mrs. Cole en Mr. Johnson zijn fout.
Briefindeling
Je begint de brief met jouw adres, postcode en land. Maar schrijf nooit je naam bovenaan de brief, deze komt onderaan de brief. Na jouw naam komt de datum. Dit mag niet: 21-12-2009. De maand moet voluit worden geschreven. 21st December, 2010. Na de datum komen de gegevens van de geadresseerde. De aanhef, met een witregel erboven en eronder is dan aan de orde. Meestal bestaat de brief uit drie alinea's. Inleiding, kern en slot. Eindig een brief met: I am looking forward to a quick response. Dit gebruik als je wacht op een reactie. Groet met 'Yours sincerely' in een formele brief en gebruik 'Yours faithfully' in een informele brief.
Voorbeeld brief:
Lange dijk 33
6788 AH Genemuiden
Netherlands
21st December, 2010
Maxell Audio
45 Grove street
Cambridgeshire
England
For attention of Ms Mayfield
Dear Ms Mayfield,
Subject: ..
Leg uit in alinea één waarom je schrijft.
Leg uit in alinea twee wat je wil bereiken.
Leg uit in alinea drie dat je hoopt op een snel antwoord.
(I am looking forward to a quick response)
Yours Sincerely,
(handtekening)
David de Jong (jouw naam)
Vergeet nooit je handtekening te zetten onder je naam. Zonder handtekening is het document niet geldig en kan er niks worden gedaan met je brief, hoe je goed je brief ook is.