InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Praktische info over studeren in België

Praktische info over studeren in België

Praktische info over studeren in België Veel Nederlandse studenten kiezen voor een studie in België. Een belangrijke reden is dat de studies goed staan aangeschreven en het ook nog eens een stukje goedkoper is. Als je er voor kiest om op 'kot' te gaan, dan kunnen de volgende tips goed van pas komen.

Uitschrijven bij je Nederlandse gemeente: NIET DOEN!

Dit is een fout die door veel studenten wordt gemaakt en hierdoor in de problemen komen. Als je in een andere gemeente in Nederland op kamers gaat, is dit vaak een normale stap. Ga je naar het buitenland? Dan betekent dit dat je besluit om te emigreren. Uitgeschreven is dus gelijk aan het land verlaten in dit geval. Als je dit hebt gedaan, dan ontvang je geen Nederlandse studiefinanciering en wordt o.a. je pensioen stopgezet.

Wat moet ik dan wel doen?

Indien je ervoor kiest om op kamers/kot te gaan in België, laat je je gewoon ingeschreven bij je gemeente in Nederland. Eenmaal je in je studentenstad bent, ga je naar het gemeentehuis en vraag je op de afdeling 'vreemdelingen' een 'bijlage 33' aan. Dit is een verblijfsdocument voor studenten uit aangrenzende landen. In veel steden is dit document gratis, het enige wat je moet meenemen is:
  • Bewijs dat je studiefinanciering ontvangt
  • Pasfoto
  • Identiteitsbewijs
  • Bewijs van zorgverzerkering (vaak is het pasje dat je krijgt voldoende. Wanneer hier geen einddatum opstaat, dien je een ander bewijs mee te nemen

Openbaar vervoer

Wanneer je in België gaat studeren heb je twee opties: je kiest voor een studentenOV in Nederland of voor een maandelijks bedrag van ong. €90,- die je dan extra krijgt van DUO. Let op! Je studentenOV is enkel geldig in Nederland, over de grens dien je het Belgische bedrag te betalen. In België zijn de volgende vervoersbewijzen handig om te kennen:

Trein

  • Abonnement: Als je ervoor kiest om te pendelen, is dit de goedkoopste optie. De prijzen van abonnementen in België liggen ook fors lager dan in Nederland.
  • Campuskaart: Als je op kamers gaat en elk weekend naar huis gaat, is dit een hele voordelige optie. Met deze kaart kun je in 1,5 maand tien keer reizen voor een gemiddeld bedrag van €16. Dat is dus €1,60 per rit. Voor deze kaart is het net als bij een abonnement zo dat je maar op één vast traject kunt reizen.
  • Go Pazz: Wil je graag eens een uitstapje maken naar bijvoorbeeld Brussel, Gent of Leuven? Dan is deze kaart zeker aan te raden. Als je jonger dan 25 jaar bent, kun je deze 10-rittenkaart kopen voor €50,-. Ben je ouder? Dan kost deze €75,-

Bus

  • Buzzypazz: Dit is het abonnement voor de bus/metro/tram. De buzzypazz is enkel geldig bij vervoersmaatschappij 'De Lijn'. Bij dit abonnement is het zo dat je niet voor een vast traject betaalt, je kunt dus kiezen waar je naartoe gaat. Ga je in Brussel studeren? Dan is deze kaart niet zo nuttig voor jou, hier rijden er namelijk meerdere vervoersmaatschappijen.
  • €9-kaart: Reis je niet wekelijks met de bus/tram/metro? Dan is het misschien nuttig om deze kaart aan te schaffen. Op deze kaart staat - zoals de naam al zegt - een bedrag van €9 waar je mee kunt reizen. Als je hiermee betaald, ben je goedkoper uit dan wanneer je een kaartje bij de buschauffeur koopt.

Mobiele telefoon

Als je graag belt met vrienden/familie in Nederland, kunnen je telefoonkosten redelijk hoog oplopen wanneer je in het buitenland bent. Een optie is om een Belgische simkaart te kopen naast je Nederlandse. Heb je geen zin om met 2 telefoons rond te lopen? Er bestaan gelukkig ook dual sim telefoons. Vanaf ongeveer €25 heb je een hele simpele en vanaf €100 heb je al een smartphone. Gelukkig bestaat er ook nog Facebook/Skype om even snel een gratis berichtje te sturen of te bellen.
© 2013 - 2019 Revdvelde, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Studeren: in Nederland of in het buitenlandStuderen: in Nederland of in het buitenlandStuderen in het buitenland: goede studenten gaan liever naar een topuniversiteit in het buitenland dan dat ze hier in Ne…
Studeren: concentratie moeilijkhedenStuderen: concentratie moeilijkhedenConcentratie problemen tijdens het studeren? Problemen met de concentratie tijdens de studie is hinderlijk! Hoe ontstaan…
Doelgericht studeren: bestuderen van de leerstofDoelgericht studeren: bestuderen van de leerstofHoe kan de student het beste zijn leerstof bestuderen? Welke tips zijn er om beter de tekst te bestuderen? Is het versta…

Reageer op het artikel "Praktische info over studeren in België"

Infoteur: Revdvelde
Gepubliceerd: 24-09-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!