InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Tips voor een goede spreekbeurt!

Tips voor een goede spreekbeurt!

Iedereen moet vroeg of laat wel eens een spreekbeurt houden. Er komen vaak zenuwen bij te pas, hoewel dit absoluut niet nodig is. Laten we enkele tips bekijken voor een goede spreekbeurt.

Voorbereiden

Bereid je spreekbeurt/voordracht voor door hem op papier te zetten. Kies voor een logische opbouw van het materiaal door alles in hoofdstukken in te delen, net als een werkstuk. Een spreekbeurt is net als een werkstuk, alleen niet geschreven, maar gesproken.

Goede inleidingen

Goed slot

Zorg ook voor een goed slot van je spreekbeurt. Vat dus nog even de belangrijkste punten samen, trek eventueel een conclusie, en vraag vervolgens of er nog vragen of onduidelijkheden zijn.

Stem goed gebruiken

Let erop dat je je stem goed gebruikt: ben je verstaanbaar (tempo, volume, articulatie). Wat heel slim is, is om van tevoren een stukje van je spreekbeurt thuis te doen en die op te nemen op een bandje. Dan hoor je pas goed hoe verstaanbaar je echt bent.

Houding en beweging

Let op je houding en bewegingen: kies een houding die je prettig vindt en let erop dat je zeker geen zenuwachtige bewegingen maakt. Dat leidt immers af. Neem eventueel iets in je handen (papier, boek, pen, krijtje) als je dat prettig vindt.

Publiek

Let op het publiek waarvoor je spreekt! Dat kunnen medeleerlingen, maar ook collega's op het werk zijn. Leg moeilijke woorden goed uit, afhankelijk van je publiek.

Levending

Heel belangrijk voor je publiek is dat je spreekbeurt levendig is! Praat niet te monotoon en geef voorbeelden om je presentatie levendig te maken. Maar gebruik ook hulpmiddelen (plaatjes, foto's, video, bord). Je kan er ook voor kiezen je publiek zelf te laten meedoen (geef ze een denkvraag, een opdracht,...). Zo betrek je je publiek goed bij je presentatie.

Oefenen

Oefen je spreekbeurt van tevoren. Thuis, voor jezelf, voor de spiegel of voor ouders/vrienden. Dat heet 'droog' oefenen. Zo kun je checken of je alles goed weet, en je wordt er vaak ook minder zenuwachtig van.

Niet oplezen

Lees je spreekbeurt nooit recht van het blad af. Uiteraard mag je wel een spiekbriefje gebruiken. Maak dus een overzichtelijk spiekbriefje met trefwoorden of trefzinnen die je kunt gebruiken bij je presentatie.

Goede en slechte punten

Ga na je spreekbeurt er even bij zitten en bekijk de positieve en de negatieve punten, en schrijf ze op. Zo kan je de punten waar verbetering voor nodig is, de volgende keer vermijden.
© 2008 - 2017 Sappaper, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Scholieren.com

Reageer op het artikel "Tips voor een goede spreekbeurt!"

Reacties

Noa, 26-01-2017 13:30 #3
Super! Nu kan ik me voorbereiden op mijn spreekbeurt!

Roos, 10-01-2015 21:12 #2
OMG, zo cool! k heb mij spreekbeurt al af ik heb een 8!
dank je wel

Maggie, 02-02-2011 14:59 #1
Hele goede tips!:-)

Infoteur: Sappaper
Gepubliceerd: 30-09-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Reacties: 3
Schrijf mee!