InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Hoe schrijf je een betoog

Hoe schrijf je een betoog

Veel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal om structuur aanbrengen in je tekst en je aan je hoofddoel houden.

Wat is een betoog

Een betoog is een overtuigende tekst. In een betoog probeert de schrijver zijn lezers ervan te overtuigen dat hij gelijk heeft. Dit doet hij doormiddel van argumenten. In het begin van een betoog wordt er vaak een stelling geformuleerd. In de rest van het betoog wordt deze stelling met argumenten en voorbeelden versterkt. Ook kan de schrijver gebruik maken van het verwerpen van tegen argument. Hier later meer over.

Bouwplan

Voordat je begint met schrijven is het erg handig als je een bouwplan maakt. Een bouwplan is in principe het skelet van een betoog. In een bouwplan geef je eerst aan wat je per alinea wilt bespreken.

Voorbeeld van een bouwplan:
  • Alinea 1: Inleiding
  • Alinea 2: Stelling
  • Alinea 3: Argumenten voor
  • Alinea 4: Argumenten tegen
  • Alinea 5: Argumenten tegen verwerpen
  • Alinea 6: Conclusie

Het bouwplan verschil per tekst, omdat je je bouwplan aanpast aan je onderwerp en aan de hoeveelheid argumenten en dergelijke. Nadat je een bouwplan als hierboven hebt gemaakt kun je de onderwerpen waar je het over gaat hebben aan het bouwplan toevoegen.

Voorbeeld van een uitgebreid bouwplan

Tekstsoort: betoog
Stelling: Legalisatie van drugs

Alinea 1: Inleiding
Actueel voorbeeld

Alinea 2: Stelling
Ik ben tegen de legalisatie van drugs

Alinea 3: Argumenten voor
Door legalisatie wordt drugsgebruik gestimuleerd

Alinea 4: Argumenten tegen
Door legalisatie hoeft het niet meer stiekem

Alinea 5: Argumenten tegen verwerpen
Het argument tegen valt in het niets in vergelijking tot de gevolgen van het argument voor

Alinea 6: Conclusie
Ik ben tegen de legalisatie van drugs, omdat hierdoor het gebruik van drugs wordt gestimuleerd. In een betoog wordt vaak een afweging gemaakt tussen de argumenten voor en de argumenten tegen. Deze afweging kun je terug laten komen in de conclusie.

Inleiding

In de inleiding is het vaak de bedoeling dat je lezers aantrekt door bijvoorbeeld een actueel voorbeeld te geven dat bij het onderwerp past.

Stelling

Denk goed over je stelling na. Formuleer de stelling zo dat je voldoende argumenten hebt als ondersteuning.

Argumenten

Er zijn veel manieren waarop je argumenten kunt geven. Hier zijn er een paar:
  • Meervoudige argumentatie: Dit is de eenvoudigste manier om je argumenten weer te geven. Hierbij noem je alle argumenten voor je stelling.
  • Tegenargumentatie: Hierbij worden argumenten tegen genoemd, maar ook verworpen. Zorg er wel voor dat je de argumenten op een fatsoenlijke kunt verwerpen, anders zal de lezer het niet geheel met je eens zijn.
  • Afwegingsargumentatie: Ook hierbij noem je de voor en nadelen, maar benadruk je dat de argumenten voor veel en veel belangrijker zijn dat de argumenten tegen.

Conclusie

De conclusie is een belangrijk deel van je betoog. Hierin worden de belangrijkste argumenten nog een keer op een rijtje gezet en geef je nog eens duidelijk aan wat je mening is over het onderwerp.

Concentreer je het hele betoog op het feit dat je de lezer wilt overtuigen. Dit is je hoofddoel bij een betoog, dus probeer hier zo weinig mogelijk vanaf te wijken.

Lees verder

© 2008 - 2014 Dribbel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Hoe schrijf je een boekverslag, Meer artikelen, SPECIAL: Boekverslagen en Hoe schrijf je een beschouwing.
Gerelateerde artikelen
Beschouwing schrijvenBeschouwing schrijvenEen beschouwing heeft een minder uitgesproken persuasief karakter dan een betoog. Bij een beschouwing wil de schrijver h…
Hoe schrijf je een Betoog?Hoe schrijf je een Betoog?Een betoog heeft tot doel de lezer dezelfde mening als de schrijver aan te laten nemen. De argumenten die daarbij worden…
Hoe schrijf je een goed betoog?Schrijven lijkt een kunst, maar als je de tips en trucs weet dan blijkt het een kunst die makkelijk aan te leren is. In…
Hoe schrijf ik een betoog?Hoe schrijf ik een betoog?We moeten allemaal wel eens een betoog schrijven en/of presenteren. Handig is natuurlijk om te weten hoe je een goed bet…
Mengvormen van tekstsoortenMengvormen van tekstsoortenHet is niet altijd even eenvoudig om de tekstsoort van een tekst te bepalen. Vaak is er geen sprake van een uiteenzettin…

Reageer op het artikel "Hoe schrijf je een betoog"

Reacties

Ozan, 12-02-2014 21:59 #17
Mooi hoor kort en krachtig, heel duidelijk.

Marco, 11-03-2013 13:51 #16
Fijn artikel, goed door geholpen!

Yasemin, 22-11-2012 23:06 #15
Heeft me behoorlijk geholpen, heel erg bedankt :)

Nog een vraag, is een betoog en een commentaartekst hetzelfde? Indien nee, wat is zowat het verschil in de zinsbouwen.

Alvast bedankt!

Steef, 21-06-2012 13:49 #14
Dit heeft me heel erg geholpen in mijn toetsweek, tenminste weer een vak waar ik me geen zorgen meer over hoef te maken. Hartelijk bedankt!

Anoniem, 30-10-2011 10:57 #13
Ik vond het een goed voorbeeld om een mooi betoog te schrijven… (^.^)

T., 28-03-2011 21:25 #12
Bedankt! Maar ik heb een vraag. Moet de stelling, perse een verandering zijn? Kan je niet bv zeggen ik vind dat het nu nog nooit zo goed geweest is met dát (en dan wat duidelijker natuurlijk) en dat je dat dan gaat onderbouwen met argumenten?

Bora, 10-04-2010 13:17 #11
Ik moet me betoog toets inhalen. Er zijn paar fouten maar die zijn al opgenoemd,
voor de rest is een goeie hulpmiddel voor je betoog.:-p

William, 29-01-2010 11:59 #10
Stelling kan ook achter de inleiding worden geplakt

Bert, 21-01-2010 17:11 #9
Een tegenargument en de weerlegging daarvan moet 1 alinea zijn. Niet 2 :-p

Watertje, 07-12-2009 17:41 #8
Idd, heel handig artikel, ik moet morgen ook een betoog schrijven en de docent heeft ons te weinig tijd en uitleg gegeven dus dit is heel handig!

Aynur, 06-08-2009 16:14 #7
Ik heb binnekort een 21 + test voor een HBO opleiding waar ik waarschijnlijk ook betogen moet schrijven. Is dit een goede website om te oefenen of kennen jullie misschien een site met betere uitleg? hebben jullie zelf misschien ervaring met een HBO 21+test?

Ik hoor het graag van jullie

Jelle, 21-06-2009 17:03 #6
Inleiding en Stelling kan in 1 alinea, argumenten tegen en ontkrachten moet direct. Dus ook in 1 alinea.

Anoniem, 15-06-2009 19:52 #5
Handig artikel! Ik moest een betoog schrijven voor Nederlands dat één van mijn laatste kansen vormt voor een goed cijfer. Helaas had de docent bijna geen uitleg gegeven en weigert die ook te geven waardoor ik maar wat op internet ben gaan zoeken. Dit heeft erg geholpen, heel erg bedankt!

Roos, 20-05-2009 13:17 #4
Goed verhaal, bedankt.

Onbekend, 31-03-2009 18:53 #3
Ik heb er veel aan gehad! Reactie infoteur, 16-04-2009
Bedankt voor je reactie!

Zwaagwesteinde, 24-09-2008 16:57 #2
Jaa indd, ik ook! Goed artikel!

Judogirl (infoteur), 07-06-2008 19:28 #1
Goed artikel! Heb ik veel aan gehad!:-)

Infoteur: Dribbel
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Reacties: 17
Schrijf mee!