InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Beschouwing schrijven

Beschouwing schrijven

Beschouwing schrijven Een beschouwing heeft een minder uitgesproken persuasief karakter dan een betoog. Bij een beschouwing wil de schrijver het onderwerp van verschillende kanten belichten, zodat de lezer zich een mening kan vormen. In dit artikel komt het schrijven van een beschouwing aan de orde. De opbouw en inhoud van een beschouwing en hoe men een goede beschouwing kan schrijven.

Wat is een beschouwing?

Een beschouwing is een objectieve tekst waarin de schrijver een onderwerp vanuit meerdere invalshoeken belicht. Het gaat niet om de mening van de schrijver. Een beschouwing bevat meningen, is aftasten, belicht het onderwerp vanuit verschillende gezichtspunten (voor – en tegenargumenten) en heeft vaak een probleem of vraag centraal staan.

Verschil tussen beschouwing en betoog

De woorden “beschouwing” en “betoog” worden nogal eens door elkaar gehaald. Wat is het verschil tussen een beschouwing en een betoog? Het doel van een beschouwing is om de lezer kennis te laten maken met verschillende meningen, zodat deze uiteindelijk zijn eigen mening kan vormen. De eigen mening van d schrijver is niet nadrukkelijk aanwezig. Een betoog heeft een persuasief karakter en probeert de lezer te overtuigen van een standpunt.

Bouwplan

Voor je begint met het schrijven van een beschouwing, is het handig om een bouwplan te maken. Dit vormt d basis. Je maakt een indeling van de tekst per alinea en vermeld achter iedere alinea het onderwerp. Het bouwplan heeft te maken met het soort onderwerp: bij ieder onderwerp hoort een andere tekststructuur.

Opbouw beschouwing

Een beschouwing bestaat uit drie onderdelen: inleiding, kern en slot.

Inleiding
De inleiding trekt de aandacht van de lezer. Dat kan op verschillende manieren: door een anekdote, het onderwerp te belichten op de actualiteit of door een vraag te stellen. Daarnaast introduceert de inleiding een probleemstelling of vraagstelling.

Kern
De kern is opgebouwd uit verschillende alinea’s. Het onderwerp wordt vanuit minimaal twee invalshoeken bekeken. Je geeft aan wat de oorzaken zijn van het probleem, de gevolgen en oplossingen.

Slot
Het slot geeft een antwoord op de probleemstelling die in de inleiding centraal stond. Het is een soort samenvatting. Het is het beste om je eigen mening achterwege t laten. Het komt wel voor dat schrijvers hun mening laten doorschemeren in een beschouwing. Dit is op zich niet verkeerd, maar de beschouwing moet de lezer ook ruimte geven om zijn eigen mening te vormen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Taallijnen

Reageer op het artikel "Beschouwing schrijven"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!