InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het aanmelden voor de filmacademie

Het aanmelden voor de filmacademie

De filmacademie is onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor Kunsten en bestaat al sinds 1958. U kunt hier alle aspecten rondom een film leren zoals bijvoorbeeld: regie, design en camera/licht. De aanmelding valt echter niet mee, elk jaar melden er veel meer leerlingen aan dan ze kwijt kunnen. In dit artikel leest u hier meer over

Vooropleiding

Aan de Nederlandse Film en Televisie academie worden enkel HBO(hoger beroepsonderwijs) opleidingen gegeven. Om op het HBO te komen heeft men minstens een HAVO of MBO niveau 4 diploma nodig. Als u interesse heeft in de opleidingen:
  • productie
  • productie design
  • licht
maar u heeft geen ervaring of wilt eerst weten of het wel echt iets is voor u? Dan kunt u aan de filmacademie een cursus in één van deze richtingen volgen. Een andere optie is om een oriëntatiejaar te volgen aan de Open Studio in Amsterdam. In dit jaar maakt u kennis met alle mogelijkheden op de Nederlandse Film en Televisie academie en de Hogeschool voor de kunsten in Utrecht. U wordt hier ook goed voorbereid en ingelicht over de aanmeldingsprocedure van de filmacademie door samen te werken en echt filmpjes te maken met professionele apparatuur.

Open dagen

Elk jaar worden er twee open dagen gehouden op de filmacademie. U kunt de school bekijken, vragen stellen aan leerlingen en u laten informeren tijdens een presentatie. De presentaties duren vrij lang, kies om teleurstelling te voorkomen van te voren alvast welke presentaties u wilt bekijken.

Hoelang duren de opleidingen?

De opleidingen duren allemaal 4 jaar, u gaat hierbij fulltime naar school. In het derde en/of vierde jaar beginnen meestal de stageperiodes. Aangezien de opleiding een BOL variant is waarbij men dus elke dag naar de opleiding gaat heeft u wel recht op studiefinanciering. De gemiddelde leeftijd van de leerlingen ligt ongeveer tussen de 20 en 25 jaar.

Eerste stap van de aanmelding

U zult een aanmeldingsformulier moeten invullen met daarbij uw motivatie. Vooral de motivatie is erg belangrijk voor de aanmelding dus neem hier de tijd voor en laat goed weten waarom ze jou zouden moeten kiezen. Daarnaast zult u ook eigen werk in moeten leveren, voor de meeste opleidingen zal dit in ieder geval filmpje zijn, maar soms wordt er ook gevraagd om bijvoorbeeld een scenario of storyboard.
Voor het filmpje is het van belang dat deze 12 minuten of zelfs minder lang duurt, stuurt u meer in dan kan het zijn dat het niet helemaal af wordt gekeken waardoor het beste misschien wel wordt gemist. Voor de veiligheid kunt u uw materiaal beter persoonlijk afgeven bij de filmacademie dan opsturen. Er wordt elk jaar een datum opgegeven waarop u alles ingeleverd moet hebben. Binnen twee weken kunt u een brief ontvangen ter bevestiging van ontvangst.

Tweede stap van de aanmelding

Per post krijgt u te weten of u door mag of niet, als u niet door bent staat er in de brief vermeld waarom. Als u wel door bent wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Bij het gesprek worden er vragen aan u gesteld en wordt u beoordeeld door drie personen. Communiceren en samenwerken is één van de belangrijkste taken in de filmindustrie, dit is één van de dingen waar ze op letten tijdens het gesprek. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald of u toegelaten wordt tot de filmacademie. Het wordt u niet direct verteld maar opnieuw wordt u door middel van post op de hoogte gebracht.

Hoeveel leerlingen worden er aangenomen?

Er kunnen maar een bepaald aantal mensen per opleiding worden aangenomen, dit is per opleiding verschillend:
  • regie fictie - 6
  • regie documentaire - 6
  • productie - 13 á 14
  • scenario - 6
  • camera/licht - 8
  • production design - 9
  • interactieve media/visual effects - 9
  • sound design - 8
  • montage - 6
Het aantal leerlingen dat wordt toegelaten geeft al aan dat de aanmelding niet mee zal vallen. Weet dan ook zeker wat u wilt gaan doen voor u zich gaat aanmelden, als er iemand een aanmeldingsformulier op stuurt met twee studierichtingen heeft deze al een grote kans om afgewezen te worden.
Gerelateerde artikelen
Via Studielink aanmelden voor HBO of universiteitVia Studielink aanmelden voor HBO of universiteitHet is zover. De middelbare schooltijd loopt ten einde en het is tijd voor een volgende studie. De één weet al lang welk…
Keep an Eye Filmacademie FestivalKeep an Eye Filmacademie FestivalHet Keep an Eye Filmacademie Festival is een jaarlijks terugkerend evenement. Het is eigenlijk het eindexamenfestival vo…
Hoe word je cameraman?Je hebt vast wel eens dat je naar een film hebt zitten kijken en bij jezelf dacht 'hoe hebben ze dit nou eigenlijk gemaa…
Toegelaten worden tot het HBOJe wordt lang niet altijd direct toegelaten tot een HBO-opleiding. Er bestaan veel verschillende toelatingsmogelijkheden…
Gewaarmerkte kopie diploma en cijferlijst: de eisenGewaarmerkte kopie diploma en cijferlijst: de eisenWanneer je je gaat aanmelden voor een bachelor of master in Nederland of in het buitenland dan wordt er vaak gevraagd om…

Reageer op het artikel "Het aanmelden voor de filmacademie"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 12-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!