InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Verrijking van de leerstof voor meer en hoogbegaafden

Verrijking van de leerstof voor meer en hoogbegaafden

Verrijking van de leerstof voor meer en hoogbegaafden U zult al vaak gelezen hebben dat meer en/of hoogbegaafde leerlingen gebaat zijn bij, verrijking, verbreding en verdieping van leerstof. In dit artikeltje zal ik iets meer uitleggen over het begrip ‘verrijking van leerstof.’

Verbreding, verrijking, verdiepen van leerstof, wat houdt dat eigenlijk in?

Verrijking van leerstof vat feitelijk verbreding en verdieping van leerstof onder een noemer samen.

Verbreding van leerstof

Bij verbreding van de leerstof wordt (soms de gangbare) leerstof uitgebreid (breder gemaakt) door een bepaald onderwerp aan te vullen met onderwerpen die met het oorspronkelijke onderwerp te maken hebben, en waardoor de leerling meer te weten komt over dat specifieke onderwerp. Als het bijvoorbeeld over de tweede wereldoorlog gaat zouden de meer en (hoog)begaafde leerlingen aan een verbredingproject kunnen werken wat aansluit bij het reguliere leeraanbod, zoals: een werkstuk over de bevrijding van Europa, of het in kaart brengen van alle bunkers in Nederland.

Verbreding ligt soms (ook) ook buiten het terrein van het reguliere leeraanbod. Sommige scholen bieden lessen Spaans, Russisch of zelfs Chinees aan en noemen het verbreding. Anderen bieden in een plusklas schaaklessen aan of werken met thema’s die de leerling(en) zelf gekozen hebben. Bijvoorbeeld Egypte of dinosauriërs.

Verrijking is geschikt om versnellen te voorkomen, maar ook van essentieel belang om een meer en/of hoogbegaafd kind gemotiveerd te houden.

Verdieping van leerstof

Bij verdieping van de leerstof wordt er letterlijk dieper ingegaan op de leerstof. Vrijwel elk onderwerp op school heeft feitelijk mogelijkheden om te verdiepen. Als een (hoog)begaafd kind de provincies eenmaal uit het hoofd kent, is het niet moeilijk om per provincie wat dieper in te gaan op bijzonderheden die aansluiten bij aardrijkskunde. U kunt dan denken aan een opstel of een werkstuk over dialecten en streektaal per provincie, en het ontstaan van dialecten en streektalen. U ziet hier dan een verbreding voor aardrijkskunde, geschiedenis en taal.

Als uw school een budget heeft voor het aanschaffen van verrijkingsmaterialen, is er het een en ander op de markt.

Een greep uit het assortiment en wat adressen:

Hoogbegaafde kinderen in actie
Werken met Journalen & Werken met Grafische Organisatie Methoden. (LICH) Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid heeft deze pakketten te koop. Het voldoet aan de leerbehoeften van hoogbegaafde kinderen en brengt hen leerstrategieën bij. Bij de methoden worden twee Cd-rom's geleverd. Deze materialen blijken ook geschikt voor leerlingen die om andere redenen dan hoogbegaafdheid, gebaat zijn bij 'leren plannen' en 'organiseren'. Het ziet er prachtig uit en zien is kopen. Telefoon LICH voor meer informatie: 0174-294710 (van maandag tot en met vrijdag 09.00 -13.00 uur) E-maildres LICH: info@lich.nl

Bolleboos
Het project Bolleboos van het Schooladviescentrum Utrecht bevat materialen voor hoogbegaafden en deze werden ontwikkeld en uitgeprobeerd in de onderwijspraktijk. De inhoud is reken/wiskundig en curriculum gebonden en is zeer geschikt voor snelle rekenaars. (Uitgeverij Kluwer) info@kluwer.nl (Maar wellicht ook te leen of the huur bij OBD met expertise (en interesse in) (hoog)begaafdheid.)

Somplex (Groep 3 tot en met 8)
Een verzameling reken en wiskunde opgaven samengesteld uit Elftal, Kien en Rekenrap.

Vooruit
Losbladige uitgave met vier afleveringen per jaar. Elke aflevering bestaat uit 10 tot 20 lessen, projecten en spelletjes geschikt voor alle groepen van het basisonderwijs. Samsom H.D. Tjeenk Willink, postbus 316, 2400 MA Alphen aan de Rijn.

Plustaak
Werkboekjes voor kinderen die meer aankunnen op het gebied van rekenen, taal, lezen en begrijpend lezen. Leuke gevarieerde verrijkingsstof, en te gebruiken naast elke methode. Zelfstandig aan te werken en door/voor kinderen zelf na te kijken. Rekenen - groep 3 tot en met 8. Taal - groep 5 tot en met 8. Taal/lezen voor groep 3 tot en met 5. Begrijpend lezen - groep 5 tot en met 8. Verkrijgbaar: Heutink Primair Onderwijs, postbus 242, 7460 AE Rijssen.

Taalmeesters en rekenmeesters
Extra uitdagende opdrachten om naast de methoden te gebruiken. Bekadidact, Postbus 122, 3740 AC Baarn, telefoon +31 (0)35 548 24 21, fax +31 (0)35 542 16 72.

Leermaterialen voor (hoog)begaafde kinderen zijn trouwens ook steeds vaker (maar nog niet vaak genoeg) te leen of te huur bij Onderwijs Begeleiding Dienst(en).

Kijkt u ook eens bij: (Snel)cursus (hoog)begaafdheid voor leerkrachten.

Lees verder

© 2008 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Diversen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Is het leuk om hoogbegaafd te zijn? Als je ouders hoort praten zijn heel veel kinderen hoogbegaafd, waarom plakken ouder…
Hoogbegaafd: mensen met een hoog IQHoogbegaafd: mensen met een hoog IQHoogbegaafden met een hoog IQ zijn te vinden in elk deel van de maatschappij. Wie denkt dat zij alleen hoge functies bek…
Hoogbegaafdheid in het onderwijsKinderen verschillen van elkaar door het tempo waarin zij zich ontwikkelen en door de kwaliteit van die ontwikkeling. Ho…
Hoogsensitief en hoogbegaafdHoogsensitief en hoogbegaafdEr lijkt een verband te zijn tussen hoogsensitief en hoogbegaafdheid. Is dit verband er werkelijk en zo ja, waar moet je…
Hoogbegaafdheid- vloek of zegen?Hoogbegaafdheid- vloek of zegen?Hoogbegaafd zijn is méér dan een hoog IQ hebben. Hoewel het misschien leuk mag lijken om snel te kunnen leren, lopen hoo…

Reageer op het artikel "Verrijking van de leerstof voor meer en hoogbegaafden"

Reactie

Louis Brust, 03-03-2013 17:32 #1
Hallo, is er ook verrijkingsmateriaal voor KBL/TL/MAVO brugklassen van het vmbo beschikbaar? Zo ja, heeft iemand een idee waar dit dan verkrijgbaar is? Ik heb mij reeds verdiept in Somplextra, maar vind dat nou niet je van het… Graag hoor ik reacties.
Groet, Louis Brust docent wiskunde vmbo Reactie infoteur, 04-03-2013
Een hoogbegaafde zal zich op het vmbo blijven vervelen en concentratieproblemen houden. Verrijkingsmateriaal is verrijkingsmateriaal en dat is altijd op een hoger niveau dan het gewone vmbo werk. Zoekt u dus verrijkingsmateriaal voor hoogbegaafden die op het vmbo terecht zijn gekomen? Of zoekt u verrijkingsmateriaal voor gewoon begaafden, die KBL/TL/MAVO doen?

Infoteur: Kisses
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Hoogbegaafdheid
Reacties: 1
Schrijf mee!