Engels Grammatica: Direct and Indirect objects

Engels Grammatica: Direct and Indirect objects In de Engelse grammatica worden de objects verdeeld in de direct objects (lijdend voorwerp) en de indirect objects (meewerkend voorwerp). In het Nederlands geeft een lijdend voorwerp aan wat of wie een handeling direct aangaat. Een meewerkend voorwerp geeft wie of wat 'ontvangt'. De woorden 'aan' en 'voor' kunnen altijd voor het meewerkend voorwerp worden geplaatst.

Direct and Indirect Objects

Makkelijker uitgelegd wil het zeggen dat objecten in een zin personen of voorwerpen kunnen zijn. Een direct object is een voorwerp of persoon waar het allemaal om draait. Bij een zin waarin iets gegeven wordt, is dit gegeven voorwerp het directe object. Daarentegen een indirect object is de persoon of voorwerp waar het directe object aan gegeven wordt.

Bijvoorbeeld een zin in het Nederlands:

Ik geef mijn moeder een cadeau.

  • In deze zin is 'een cadeau' het directe object, omdat dit voorwerp gegeven wordt.
  • 'Mijn moeder' is het indirecte object, omdat zij degene is die het directe object ontvangt.

Zo is het ook in het Engels:

  • He's sending me a postcard.

'A postcard' is het directe object (Direct Object), omdat dit het voorwerp is wat wordt verstuurd.

'Me' is het indirecte object (Indirect object), omdat 'me' degene is die de postcard ontvangt. Naast deze regels moet er in het Engels ook op de woorden 'to' en 'for' in een zin worden gelet. De persoon of het voorwerp dat achter 'to' of 'for' komt is sowieso het indirecte object.

Henriette gave some peanuts to the kids.

  • 'The kids' zijn het indirecte object, want zij zijn tenslotte degene die de pinda's krijgen. 'Some peanuts' is het voorwerp wat gegeven wordt, dus is dat het directe object.

Het gebruik van 'TO' of 'FOR'

Er kan enige twijfel zijn over wanneer welk woord gebruikt dient te woorden. Ook daar zijn regels voor. Ten eerste: 'we give something to someone, and we buy something for someone'.

Als we over het algemeen iets aan iemand geven gebruiken we 'to'.

  • I give my ring to you.

En als we iets voor iemand kopen, gebruiken we 'for'.

  • I am buying a present for you.

Ook hangen deze woorden af van de werkwoorden die ervoor komen. Zo gebruiken we 'to' na de volgende werkwoorden: give, hand, feed, owe, offer, pay, pass, read, sell, write, throw, teach, take, show, send
  • I paid the price to the cashier.
  • I showed my new room to my sister.

En gebruiken we 'for' na de volgende werkwoorden: bring, build, book, choose, cook, fetch, get, find, leave, make, pick, reserve, save, order
  • They found a spare seat for me.
  • They are making some space for the show.

Twee manieren na 'give'

'give' is een werkwoord waarbij de keuze vrij ligt op het gebruik van 'to' of niet. Zo hebben de volgende zinnen dezelfde betekenis, maar wel een andere opbouw.
  • Harry loves Jane. He gives her some flowers.
  • Harry bought some flowers. He gives them to Jane.

Omdat in zin 1 Jane eerder is genoemd, hoeft het woord 'to' niet gebruikt te worden. Daarvoor in de plaats komt 'her', die weer terugverwijst naar Jane. In zin 2 was 'some flowers' eerder genoemd, en niet Jane, dus moet 'to' gebruikt worden. Hier kan 'to' niet vervangen worden door 'her', want 'her' zou verwijzen naar Jane, en die was niet eerder in de zin genoemd.

Lees verder

© 2008 - 2020 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Melet (Hebreeuwse grammatica)  Arjeh GebhardrecensieMelet (Hebreeuwse grammatica) Arjeh Gebhard'Melet', dat cement betekent, is een modern Hebreeuws grammatica boek voor beginners en gevorderden. Het boek is geschre…
Certificate of Proficiency in English (CPE): Use of EnglishCertificate of Proficiency in English (CPE): Use of EnglishCPE is een examen voor Engels op het hoogst mogelijke niveau. Het deel Use of English is het derde deel van het schrifte…
Engelse grammatica: Waarom heb je "do" nodig?Engelse grammatica: Waarom heb je "do" nodig?De grammatica van het Engels lijkt redelijk veel op het Nederlands, dus dat vereenvoudigt het leren. Helaas zetten alle…
Frans leren: spreken, schrijven en lezenFrans leren: spreken, schrijven en lezenHet leren van deze vreemde taal is niet makkelijk, omdat het heel anders is dan het Nederlands. Toch zijn er heel erg ve…

Duitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingDuitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingAls je Duits wil leren, dan kan je best beginnen met de basisprincipes van spelling en uitspraak. Deze ga je nodig hebbe…
Begrijpend lezen op de basisschoolBegrijpend lezen op de basisschoolBegrijpend lezen is één van de taaldomeinen die op school onderwezen wordt. Vaak wordt het beschouwd als een kunstmatig…

Reageer op het artikel "Engels Grammatica: Direct and Indirect objects"

Infoteur: Galideon
Laatste update: Oktober 2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!