Tio-taal (tio-abc)

Tio-taal (tot en met schooljaar 2013-2014 tio-abc genoemd) is een educatieve omgeving waarin scholieren bezig zijn met hun ontwikkeling in het schrijven van: verslagen, teksten, betogen, enz. Tio geeft je de mogelijk een eigen schrijfstijl te ontwikkelen. Dit gebeurt aan de hand van vele hulpknoppen die je tot je beschikking heb om op die manier steeds stukken van je tekst te kunnen verbeteren.

Tio-taal

Tio-taal is een online leerprogramma waarmee vele middelbare scholen werken. Hierin wordt de ontwikkeling van het schrijven onder scholieren gestimuleerd. Iedere scholier krijgt een eigen inlognaam en wachtwoord en moet elk schooljaar een bepaald aantal teksten schrijven voor de docent. In Tio wordt de ontwikkeling van de scholier bijgehouden en het is de bedoeling dat de scholier aan de hand van hulpknoppen steeds beter wordt in het schrijven van teksten.

Tio schrijven

Tio schrijven is onderverdeelt in drie verschillende groepen: Tio-A, Tio-B en Tio-C. Dit kan je ook zien als de moeilijkheidsgraad van de tekst die je wilt gaan schrijven. Tio geeft je in de eerste jaren ook alleen toegang tot Tio-A totdat je een aantal teksten daarin hebt geschreven. Als je dat minimum van teksten in Tio-A heb gehaald kan je verder naar Tio-B en later C.

Omdat Tio voornamelijk op middelbare scholen gebruikt wordt als leermiddel voor leerlingen bepaalt de leraar vaak in welke Tio de leerling gaat schrijven. Zo kan je in Tio ook selecteren dat je een opdracht van de docent gekregen hebt, bijvoorbeeld om een betoog te schrijven. Op veel scholen waar Tio gebruikt wordt is er een streefaantal van het aantal teksten dat een leerling gemaakt moet hebben aan het eind van het jaar. Deze kunnen dan eventueel met een cijfer beoordeeld worden.

Basisvaardigheden

Tio-A

  • In Tio-A worden je de volgende basisvaardigheden aangeleerd:
  • een pakkende titel bedenken
  • een tekst verrassend openen
  • een tekst aardig afsluiten
  • zelf nieuwe alinea's maken
  • zorgen voor een goede structuur
  • een heldere tekst schrijven
  • een boeiende tekst schrijven
  • een tekst verzorgen op spelling
  • zorgen voor een goede zinbegrenzing
  • zorgen voor een goede interpunctie
  • zorgen dat je geen lintwormzin schrijft

Tio-B

In Tio-B worden je de volgende basisvaardigheden aangeleerd:
  • een betoog of brief opbouwen
  • rekening houden met de lezer
  • gebruik maken van je eigen kennis
  • een tekst in alinea's verdelen
  • een pakkende opening en afsluiting maken
  • een certificaat van kwaliteit maken
  • een klasgenoot raadplegen
  • de tekstweger gebruiken
  • je eigen standpunt formuleren
  • zorgen dat de tekst consistent is
  • het gebruiken van leesindicatoren
  • schrijven vanuit een point of view

Tio-C

In Tio-C worden je de volgende basisvaardigheden aangeleerd:
  • ingewikkelde zinsdelen rondom een persoonsvorm herkennen
  • zinsdelen benoemen
  • het gezegde bepalen
  • de zinskern benoemen
  • de congruentie van getal en persoon bepalen
  • allerlei verwijswoorden behandelen
  • hoofd- en bijzinnen onderscheiden
  • verschillende voegwoorden herkennen
  • zinnen rekken en krimpen
  • samentrekkingen herkennen
  • taalkundige ontsporingen opmerken en verbeteren

Een tekst schrijven in Tio-A

Als eerste begin je met het schrijven van een ruwe tekst. Hierin moet je minimaal 100 woorden hebben geschreven en drie hulpknoppen gebruiken (je kan ook meer hulpknoppen gebruiken). Deze hulpknoppen zijn voornamelijk voorbeelden of ideeën die je op weg helpen als je zelf vast komt te zitten of het even niet meer weet.

Vervolgens krijg je een surprise, hier moet je je tekst op twee of drie plekken gaan verbeteren door middel van een opdracht. Bijvoorbeeld: "Gebruik de volgende zin: …" of "Verdeel je verhaal in minstens drie alinea's".

Daarna ga je je tekst verbeteren. Op dit punt probeer je je tekst nog helderder, boeiender en levendiger te maken door middel van minstens één hulpknop.

Als laatste is het je taak de tekst te verzorgen. Je probeert hier te letten op: leestekens, spelling van woorden, zinsbouw, alinea-verdeling en lay-out. Hier moet je minstens twee hulpknoppen gebruiken.
© 2015 - 2024 Kevintje7, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik een vreemde taal leren?Hoe kan ik een vreemde taal leren?Je kunt het nodig hebben voor je werk, of gewoon voor hobby willen leren. Een nieuwe, vreemde taal aanleren is voor de é…
Gevorderde geletterdheid en de ontwikkeling daarvanGevorderde geletterdheid en de ontwikkeling daarvanGeletterdheid is het vermogen tot lezen en schrijven. Het gaat om kennis en vaardigheden, waarmee mensen doelen kunnen b…
Tips voor het leren van een nieuwe taalTips voor het leren van een nieuwe taalAls je jong bent gaat het leren van een nieuwe taal je een stuk gemakkelijker af dan wanneer je ouder bent. Toch kun je…
Leerlijnen op schoolLeerlijnen op schoolOp school wordt geleerd. Dat is tenminste wat u als ouder van een school verwacht. Meestal bemoeien ouders zich niet zoz…

Nederlands leren aan anderstalige kinderenNederlands leren aan anderstalige kinderenEr zijn heel wat redenen waarom anderstalige kinderen Nederlands moeten leren. Het kan gaan om kinderen van expats die h…
Veel gemaakte Engelse taalfouten in de horecaVeel gemaakte Engelse taalfouten in de horecaWij Nederlanders leren tegenwoordig allemaal al Engels op de basisschool. Met trots kunnen wij zeggen dat wij een van de…
Bronnen en referenties
  • www.tio-taal.nl
Kevintje7 (1 artikelen)
Gepubliceerd: 15-01-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.