InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Onjuist gebruik van het woord seksisme

Onjuist gebruik van het woord seksisme

Onjuist gebruik van het woord seksisme Het woord seksisme, of uitgangen van dit woord, worden met regelmaat onjuist gebruikt. De letters s-e-k-s maken onderdeel uit van dit woord. Waarschijnlijk is dat de reden dat mensen seksisme vaak gebruiken om te verwijzen naar iets dat met seks te maken heeft. Seksisme heeft echter niets met seks van doen, maar alles met sekse, geslacht.

Wat is seksisme?

Seksisme betekent 'discriminatie op basis van sekse, geslacht'. Ondanks jarenlange emancipatie in de Westerse wereld zijn uitingen van seksisme nog steeds overal om ons heen aanwezig. De ene keer openlijk, de andere keer subtiel. Subtiel seksisme komt vaak voort uit onbewuste vooroordelen. Bijvoorbeeld dat mannen beter zouden zijn in betawetenschappen en vrouwen in alfawetenschappen of dat mannen beter zouden kunnen autorijden en vrouwen beter zijn in handwerken. Zelfs mensen die beweren mannen en vrouwen als gelijkwaardig te zien en te behandelen, hebben vaak ergens in hun onderbewuste toch een aantal seksistische gedachten opgeslagen die zo nu en dan naar voren komen.

Een vrouw met ballen

Een uitdrukking als: “Zij is een vrouw met ballen” getuigt van seksisme. Met deze uitspraak wordt aangegeven dat deze vrouw zó veel lef heeft, dat ze net een man is. Dit impliceert dat ‘lef hebben’ een eigenschap is die typisch mannelijk is. Duidelijk een uiting van seksisme.

Openlijk seksisme

Minder subtiel seksisme zien we terug in vormen van seksueel geweld of vrouwenhandel. Ook zijn er verschillende plaatsen op de wereld waar voor vrouwen andere wetten gelden dan voor mannen. Vrouwen mogen daar bijvoorbeeld niet het initiatief tot scheiding nemen, worden harder gestraft voor hetzelfde vergrijp, of wordt zelfs verboden auto te rijden zonder een man naast zich.

Het woord seksisme

  • Seksisme: zelfstandig naamwoord (In dat land is sprake van seksisme)
  • Seksistisch: bijvoeglijk naamwoord (Dat is een seksistische opmerking)
  • Seksist: zelfstandig naamwoord (Hij is een seksist)

Voorbeelden van juist gebruik

Het woord seksisme wordt op de juiste manier gebruikt in de volgende voorbeeldzinnen:
  • Dat bedrijf is seksistisch, ze nemen alleen mannen aan in hogere functies.
  • Zij is een seksist, ze durft geen enkele man de zorg van haar kinderen toe te vertrouwen.
  • Het is een stelletje seksisten, ze behandelen vrouwen als minderwaardige wezens.

Voorbeelden van onjuist gebruik

Het woord seksisme wordt op een verkeerde manier gebruikt in de volgende voorbeeldzinnen:
  • Hij maakt een seksistische grap (als het een schuine mop betreft die verder niet beledigend is voor vrouwen).
  • Hij is een echte seksist, hij kleedt iedereen met zijn ogen uit.
  • Ik vind haar zo seksistisch, ze heeft het de hele dag alleen maar over mannen versieren.
© 2013 - 2019 Info-ing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De herkomst van het woord seksismeSeksisme is een woord wat te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar waar komt het woord oorspronkelijk vandaan? In dit art…
Wat is seksisme?Seksisme is zo’n term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar wat is het nou precies? Hier aandacht voor feminisme e…
Correct formuleren: DubbelopVeel schrijvers maken formuleringsfouten. Wie deze formuleringsfouten kan herkennen zal bij het schrijven proberen dit s…
Waar vind je gegevens over stijl en spelling?Heb je vragen over Nederlandse stijl of spelling? Taaladvies kun je gratis online vinden. Praktisch advies over de Neder…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock

Reageer op het artikel "Onjuist gebruik van het woord seksisme"

Infoteur: Info-ing
Laatste update: 14-03-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!