InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Getallen, in cijfers of letters?

Getallen, in cijfers of letters?

Getallen, in cijfers of letters? Wanneer schrijf je getallen voluit in letters en wanneer schrijf je getallen juist in cijfers? Hoe schrijf je getallen dan in letters? Wat schrijf je aan elkaar en wat schrijf je los van elkaar? Dit zijn enkele veelgestelde vragen waar hieronder antwoord op wordt gegeven.

Algemene regel

Hieronder staat in een tabel weergegeven in welke gevallen het uitschrijven in tekst een vereiste is.

Als tekstVoorbeeld
0 t/m 20vijftien
Alle gehele tientallen t/m 100zestig
Alle gehele honderdtallen t/m 1000zeshonderd
Alle gehele duizendtallen t/m 10.000negenduizend
De ronde getallen 1000, 1.000.000, 1.000.000.000miljard

In de overige gevallen dient men meestal de getallen in cijfers uit te schrijven. Dit is de algemene regel. Er zijn echter een hoop uitzonderingen op deze algemene regel.

Uitzonderingen

Soms worden getallen - waarvan de algemene regel zegt dat ze in letters uitgedrukt moeten worden - toch in cijfers uitgedrukt. Dit is meestal het geval bij exacte waarden van bijvoorbeeld lengte, gewicht, geld, afstand, snelheid en jaartallen.
Bijvoorbeeld:
  • 40
  • 50km/h
  • 13 graden Celsius
  • 100 meter sprint
Men ziet vaak dat in technische en wetenschappelijke artikelen voor de duidelijkheid zoveel mogelijk in cijfers wordt geschreven.

Vaak worden bij officiële gelegenheden getallen helemaal uitgeschreven in letters. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een cheque uitschrijft. Naast de waarde van de cheque in cijfers, is ook de vermelding in letters. Zo kan een cheque een waarde hebben van honderdvierentachtigduizend euro.

Het is daarnaast netter om in een zin waarin je een getal in cijfers hebt geschreven, het andere getal wat je gaat benoemen ook in cijfers te schrijven. Bijvoorbeeld: De minister van Verkeer en Waterstaat maakte vandaag bekend dat er in 2011 in de zone waar men 30km/h mag rijden maar liefst 200 snelheidsboetes zijn uitgedeeld.

Getallen in letters schrijven

Het Groene Boekje schrijft ons regels voor over hoe we getallen volledig in letters uit kunnen schrijven. Een bank wil dat bijvoorbeeld om misverstanden te voorkomen. Het uitgangspunt van het Groene Boekje is dat je zoveel mogelijk aan elkaar schrijft. Deze regel gaat niet altijd op. Je schrijft spaties op plaatsen waar je in het getal een punt zou hebben. Daarnaast gelden ook onderstaande regels:
  • Na het woord duizend komt altijd een spatie.
  • Miljoen, miljard, enzovoort schrijf je los. Deze woorden zijn dus altijd omringt door spaties.
Als je deze regels combineert dan schrijf je 16.832.423 uit als 'zestien miljoen achthonderdtweeëndertigduizend vierhonderddrieëntwintig'. Merk op dat hier zorgvuldig gebruik van trema's ook van belang is.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Soorten getallenIn de wiskunde zijn verschillende soort getallen bekend. Deze soorten getallen hebben allen hun eigen eigenschappen. Zo…
De getallenverzameling der natuurlijke getallenDe getallenverzameling der natuurlijke getallenDeze verzameling getallen mag beschouwd worden als opgebouwd uit de eenvoudigste getallen die we kennen. Het zijn de get…
Romeinse cijfersDe tegenwoordig bekende Arabische cijfers zijn bijna niet meer weg te denken uit deze maatschappij. Toch zien we de Rome…
De winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe Lotto en Lucky Day zijn twee van weinige in Nederland toegestane loterijen. De kans om een grote prijs te winnen is e…
Oplossen van vergelijkingen met de positieve gehele getallenOplossen van vergelijkingen met de positieve gehele getallenEen wiskundige vergelijking bestaande uit positieve gehele getallen is een gelijkheid waarin een onbekende term x verwer…
Bronnen en referenties
  • www.beterspellen.nl

Reageer op het artikel "Getallen, in cijfers of letters?"

Reactie

Bla, 18-11-2015 18:25 #1
Ik zou graag ook willen zij hoe je 5,8 miljoen voluit in cijfers schrijft

Infoteur: B-bbergkamp
Laatste update: 27-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!