InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Studeren - zo maak je een goede studieplanning

Studeren - zo maak je een goede studieplanning

Studeren - zo maak je een goede studieplanning Veel studenten weten niet hoe ze hun dikke cursussen moeten doorworstelen. Vaak wachten ze er dan ook mee tot vlak voor de examens. Alhoewel meerder studies hebben aangetoond dat het erg belangrijk is om de leerstof al eens goed op voorhand door te nemen lukt het vaak niet om een goede planning op te stellen of zich er aan te houden.

De basis van een goede planning

Bij het plannen moet er steeds rekening worden gehouden met onverwachte omstandigheden die alles in de war kunnen sturen.
Probeer daarom zoveel mogelijk reservetijd in te plannen zodat je met een gerust hart kan schuiven.
Studeren is goed maar maak ook zeker tijd voor ontspanning na het studeren, dat is minstens even belangrijk!
Overdrijf ook niet maar zorg voor een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning, zo voorkom je dat het studeren je gaat tegenstaan.

Maak gebruik van kleurtjes! Niets zo vrolijk als een kleurrijke planning waar je in een oogopslag zie wat en wanneer je iets gepland hebt, noteer ook vaste afspraken zoals een doktersafspraak, vergaderingen en de slaapuren. Zo is je planning tevens je agenda!
Als je een examenplanning opstelt, plan dan van achter naar voor, zo voorkom je dat je tijd te kort hebt en opnieuw moet gaan plannen of in de stress raakt dat je het allemaal niet tijdig rond krijgt.

Gebruik kleurtjes in je planning

Maak gebruik van vaste kleurtjes in je planning. Het oogt niet alleen veel vrolijker maar geeft een duidelijk beeld.
Een planning kan je opstellen op de computer en afdrukken met een kleurenprinter maar je kan evengoed met fluorstiften werken.
Een voorbeeld van kleuren kunnen zijn:
  • Blauw voor de hoeveelheid lesuren je hebt op school, stage hoort hier ook bij!
  • Oranje zijn de vaste momenten zoals etenstijd, het traject dat je aflegt van en naar school of bepaalde afspraken
  • Geel zijn de slaapuren, overdrijf niet en zorgt voor voldoende slaap, zeker tijdens de examenperiode
  • Rood geeft de hoeveelheid studie-uren aan, noteer ook het vak dat je gaat studeren alsook het aantal bladzijden of hoofdstukken. Neem ruime uren, als je eerder klaar bent heb je ontspanning of kan je met een volgend vak beginnen.
  • Roos zijn voor de reserve-uren die je eventueel invult als je planning even in het water valt. Voorzie genoeg reserve-uren, je zal ze zeker nodig hebben en voorkomt stress.
  • Groen is de welverdiende ontspanning na de inspanning

Help! Ik kon niet studeren, wat nu?

Dat geeft niet, daarvoor zijn er de reserve-uren die je nu kan invullen. Zorg er natuurlijk voor dat dit niet te vaak gebeurd of pas je planning aan en vul je uren anders in. Als je vanwege bekommernissen niet kon studeren, schrijf dan even je gedachten neer en leg het blad weg als je weer gaat studeren. Op die manier ben je het toch even kwijt en kan je je weer concentreren op het studeren.

Als dat niet gaat, bedenk dan voor jezelf of het niet beter is om te stoppen en te schuiven met je studie-uren. De reserve-uren zijn juist hiervoor van toepassing.

Tot slot

Een goede planning is al heel veel waard! Door je eraan te houden heb je al snel een overzicht over je evolutie doorheen de dikke cursussen. Zo kan je met een gerust hart de examens tegemoet gaan.
© 2011 - 2019 Armaris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studeren op volwassen leeftijdStuderen op volwassen leeftijdWat zijn de voordelen van de volwassen student die aan een studie begint? Zijn er beperkingen in het intellectuele vermo…
Studeren: voorbereiden op het tentamenStuderen: voorbereiden op het tentamenEen aantal weken voor het tentamen moet de student zich gaan voorbereiden. Beheerst de student de stof voldoende? Of moe…
Plannen: baas zijn over je eigen tijdPlannen: baas zijn over je eigen tijdVeel mensen zien plannen als iets negatiefs, als iets wat ze zichzelf opleggen. Dit is echter een verkeerde interpretati…
Studeren: concentratie moeilijkhedenStuderen: concentratie moeilijkhedenConcentratie problemen tijdens het studeren? Problemen met de concentratie tijdens de studie is hinderlijk! Hoe ontstaan…

Reageer op het artikel "Studeren - zo maak je een goede studieplanning"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!