InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Hoe schrijf je een practicum verslag biologie

Hoe schrijf je een practicum verslag biologie

Bij biologie zul je regelmatig een (deel)verslag over een proef moeten schrijven. Als je een compleet verslag moet schrijven, bestaat dit altijd uit de volgende onderdelen (let op: de onderdelen moeten ook in de genoemde volgorde in het verslag!).

Onderdelen practicumverslag

Titel

Titel van het practicumverslag biologie.

Onderzoeksvraag

  • Altijd in "vraag"-vorm: dus mét vraagteken (?).
  • Formuleer je vraag zo concreet mogelijk.

Bijvoorbeeld: Ontstaan maden spontaan in rottend vlees of ontstaan ze uit eieren van vliegen?

Hypothese

  • Je hypothese is een antwoord op je onderzoeksvraag.
  • Formuleer ook de hypothese zo concreet mogelijk.

Bijvoorbeeld: Maden in rottend vlees ontstaan uit de eieren van vliegen.

Als je je verslag extra goed wilt maken, schrijf je tussen de onderzoeksvraag en de hypothese een stukje inleiding. Hierin geef je achtergrond informatie over het onderwerp van onderzoek (mét bronvermelding!) én hierin geef je aan waarom je denkt dat jouw hypothese het antwoord is op de onderzoeksvraag).

Voorspelling

  • Een voorspelling is altijd in deze vorm: Als (hypothese herhalen), dan (resultaat proef).

Bijvoorbeeld: Als maden in rottend vlees uit de eieren van vliegen ontstaan, dan zullen er geen maden ontstaan in rottend vlees verschijnen als er geen vliegen bij het vlees komen.

Materiaal en Methode

  • je schrijft al het materiaal puntsgewijs op.
  • Je schrijft je methode zo op, dat iemand anders je verslag lees ( en die helemaal niets van biologie snapt) de proef op precies dezelfde manier kan uitvoeren. Controleer dit altijd!

Resultaten

  • Je schrijft al je resultaten zo overzichtelijk mogelijk op; vaak kun je dit het best in de vorm van tabellen of/en grafieken doen.

Let op: zorg altijd voor een bovenschrift bij tabellen en een onderschrift bij grafieken, waarin je aangeeft welke informatie er in de tabel of grafiek staat. Zorg er voor dat grafiek een passende schaalverdeling en duidelijke bijschriften (bijvoorbeeld: tijd in dagen of aantal maden per vierkante centimeter) bij de assen hebben.

Conclusie

  • Je conclusie is een gemotiveerd antwoord op je onderzoeksvraag; om je antwoord te motiveren, zul je je antwoord moeten koppelen aan je resultaten.
  • Je moet in je conclusie altijd vermelden of je hypothese juist of onjuist was.

Discussie

  • Als je hypothese onjuist was, probeer je dit te verklaren en verzin je een nieuwe hypothese.
  • Als er tijdens het uitvoeren van je proef iets mis is gegaan wat je resultaten beïnvloed kan hebben, schrijf je dat hier op.
© 2008 - 2017 Maxwell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het schrijven van een natuurwetenschappelijk verslagHet schrijven van een natuurwetenschappelijk verslagHet schrijven van een goed natuurwetenschappelijk verslag gebeurt in verschillende stappen. Het belang van een goed vers…
Onderzoek doen, hoe ga je te werkOnderzoek doen, hoe ga je te werkAlvorens je een verslag of werkstuk maakt, kun je de opdracht krijgen onderzoek te doen en vervolgens hiervan een versla…
Het maken van een verslag bij een proefAls je met scheikunde of natuurkunde een proef hebt gedaan, moet je meestal een verslag schrijven. Het is alleen niet al…
De indeling van een goed verslagJe hebt er tijdens je studie veel mee te maken: het maken van een verslag. Maar hoe maak je nu de goede indeling voor je…
De opbouw van een verslagAls je een verslag gaat schrijven bestaat deze meestal niet alleen uit de gevonden informatie, maar ook uit een voorwoor…

Reageer op het artikel "Hoe schrijf je een practicum verslag biologie"

Reacties

Bp, 24-09-2014 20:58 #3
Een onderzoeksvraag mag NOOIT een ja/nee vraag zijn!

Jessy, 13-01-2013 12:29 #2
Ik vind dat het een prima verslag is om te helpen want ik heb nooit een verslag van biologie gemaakt en nu heb ik een super mooi verslag hierbij dus hartelijk bedankt ik denk dat medeleerlingen uit mijn klas dit ook wel handig vinden nogmaals hartelijk bedankt.
m.v.g. jessy

Me, 19-12-2012 17:54 #1
Dit klopt niet. o.a. bij de hypothese moet het zijn:
De verwachting is dat…
Daarbij hadden jullie ook wel mogen vermelden dat je nooit zegt:
je moet eerst dit doen en dan dat bla bla bla…
Maar dat je zegt:
Eerst wordt dit gedaan en vervolgens dat bla bla bla…

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 03-12-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 3
Schrijf mee!