InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Samenvatting APA stijl: citeren, refereren en parafreseren

Samenvatting APA stijl: citeren, refereren en parafreseren

Samenvatting APA stijl: citeren, refereren en parafreseren Het APA citatie stijl refereert naar de richtlijnen die gehanteerd worden door de American Psychological Association. Het meest toegepaste systeem binnen de sociale wetenschappen is dat van APA. In het onderstaande overzicht worden de belangrijkste richtlijnen beschreven op het gebied van parafraseren, citeren en refereren.

Inhoud

Strenge sancties

Als u op de universiteit of het HBO zit, zult u vaak verschillende schrijfopdrachten moeten maken. Dit zult u echter op een andere manier moeten maken dan dat u gewend bent van de middelbare school. Op de universiteit of het HBO moet u namelijk ook voorzichtiger wezen betreft het auteursrecht, citaatrecht en plagiaat als u een schrijfopdracht heeft. Als uw instelling u ervan verdenkt dat u plagiaat hebt gepleegd, kunt u te maken krijgen met verscheidene strenge sancties. Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn dat u van de opleiding zal worden weggestuurd.

Algemeen bekend

Indien u informatie wilt toevoegen in uw stuk dat algemeen bekend is, hoeft u niet gebruik te maken van de richtlijnen op het gebied van parafraseren. Echter u moet er wel rekening mee houden dat dit niet zo makkelijk zal zijn als u wellicht zou denken. Immers dit kunt u niet objectief beredeneren. Dus indien u twijfelt of het als plagiaat zou kunnen worden gezien, citeer dan een bron. Immers als u van plagiaat wordt beschuldigt, kunt u eventueel in de problemen komen, ook al was het in uw ogen een algemeen bekend feit. Houd dus rekening met uw doelgroep, namelijk uw docenten en uw instelling, betreft uw verslagen.

Parafraseren

De APA stijl maakt gebruik van een auteur-datumsysteem. Dit houdt in dat in de tekst naar een bron wordt verwezen met de achternaam van de auteur(s) en het jaar van publicatie tussen twee ronde haken. Hieronder zult u voorbeelden vinden van hoe u dit in feite moet doen. Hierbij moet ik vermelden dat dit fictieve auteurs zijn.

Als er sprake is van een of twee auteurs:
  • Uit onderzoek naar insecten kwam naar voren... (Barker, 2014)
  • Uit onderzoek naar insecten kwam naar voren.. (Barker & Charles, 2014)
  • Barker (2014) kwam tot de conclusie...
  • Barker en Charles (2014) kwamen tot de conclusie...

Bij meerdere auteurs zal dit veranderen in:
  • Uit onderzoek naar insecten kwam naar voren... (Barker, Charles, Jansen, Radema & Spanjaard).

Als er hierna nog een keer naar dezelfde boek en/of artikel zal worden verwezen, hoeft alleen de eerste auteur vermeld te worden, gevolgd door 'et al'. Dit geldt voor beide manieren. Voor organisaties gelden precies dezelfde regels.

Indien het jaar van publicatie onbekend is dan worden de volgende afkortingen gebruikt, namelijk n.d. (no date) of z.j. (zonder jaar):
  • Uit onderzoek naar insecten kwam naar voren... (Barker, z.j.)
  • Barker (2014) kwam tot de conclusie... (Barker, z.j.)

Citeren

Indien u gebruikmaakt van citaten in uw schrijfopdracht dan moet u gebruikmaken van een soortgelijke systeem, namelijk een auteur-datum-paginasysteem. Een paginanummer wordt aangeduid met de afkorting 'p'. Meerdere paginanummers worden aangeduid met de afkorting 'pp':
  • Barker (2014) concludeert dat " citaat." (p. 120)
  • Resultaten wijzen aan dat " citaat " (Barker, 2014, pp. 120-126)

Indien online bronnen zonder paginering worden gebruikt, dient men te verwijzen naar de betreffende alinea. Een alinea wordt aangeduid met de afkorting 'para'. Dit kunt u ook op verscheiden manieren doen, zoals u hier kan zien:
  • Genummerde alinea's: (Barker, 2014, para. 3)
  • Paragraaftitel: (Barker, 2014, Ontstaansgeschiedenis, para. 3)

Literatuurlijst

Auteurs worden alfabetisch gerangschikt op achternaam. Indien een auteur meerdere publicaties heeft, worden deze geordend op publicatiejaar. Hieronder kunt u zien hoe u dit moet doen voor de meest gebruikelijke bronnen in uw schrijfopdrachten:
  • Boek: Achternaam, Voornaam. (jaar van uitgave). Titel van het boek. Plaats: Uitgeverij.
  • Hoofdstuk uit een boek: Achternaam, Voornaam. (jaar van uitgave). Titel van hoofdstuk. In naam van de Redacteur/ Editor, Titel van het boek (pp.). Plaats: Uitgeverij.
  • Tijdschriftartikel: Achternaam, Voornaam. Titel van het artikel. Naam tijdschrift, jaargang (nummer), (pp.).
  • Krantenartikel: Achternaam, Voornaam. (jaar van uitgave). Titel van het artikel. Naam krant, (pp.).
  • Internetbron: Achternaam, Voornaam. (jaar van uitgave). Titel van het document. Geraadpleegd op datum, van (URL)
  • Databestand: Eigenaar van het bestand. (Jaar). Naam van het bestand [Databestand]. Plaats: Uitgeverij.
© 2014 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen, citaten, parafrase en bronvermelding in een artikelBronnen, citaten, parafrase en bronvermelding in een artikelWil je een artikel of verslag schrijven voor je school of studie? Dan kan je niet alles zomaar overnemen, maar zal je je…
Leiderschapstijlen (managementstijlen)Leiderschapstijlen (managementstijlen)Een manager kan verschillende leiderschapstijlen of managementstijlen toepassen om de werknemers die onder hem staan te…
Gitaartechniek: Het vasthouden van de plectrumEr zijn door de gitaargeschiedenis vele soorten manieren gevonden om een plectrum vast te houden. Dit artikel zal een ov…
Hoe bronnen vermelden?Bronnen vermelden is niet enkel, zoals velen denken, nodig om de schrijver van je bronnen eer aan te doen of op gerechte…
Leiderschap: Managerial grid van Blake en MoutonDe managerial grid is ontwikkeld door Robert Blake en Jane Mouton, en gericht op het situatiegericht leidinggeven. In di…
Bronnen en referenties
  • https://www.tilburguniversity.edu/upload/39d7e3a3-6cb8-47e9-804e-0daf762f76bf_handleiding%20apa%20nl_apa.pdf

Reageer op het artikel "Samenvatting APA stijl: citeren, refereren en parafreseren"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!