Sneller en effectiever studeren met deze methode
Studeren is een lastige bezigheid. Wanneer je ermee start lijkt de hele leerstof voor je tentamen een rommeltje. Het is daarom belangrijk om studeren als een proces te gaan zien. Dit zal je cijfers gegarandeerd omhoog halen en ervoor zorgen dat je weer trots kunt zijn op je cijferlijsten. De meeste studies bestaan grotendeels uit stampwerk. Vervolgens wordt er van iedere student verwacht dat zij door middel van een tentamen laten zien dat zij de stof niet alleen kennen, maar ook in staat zijn om het de leerstof toe te passen. Echter een paar weken na het tentamen, zijn de meeste studenten alles, wat zij bestudeert hadden voor het tentamen, weer vergeten. De reden hiervoor is dat de studiestof in het korte geheugen is blijven hangen. Gelukkig bestaan er trucjes waarmee op snelle en efficiënte wijze verbindingen in de hersenen kunnen worden aangelegd, die ervoor zorgen dat het bestudeerde sneller in het lange termijn geheugen terecht komt.
Starten met een nieuwe manier van studeren
Om een begin te maken met de manier van studeren is het belangrijk dat je begrijpt dat het praktisch onmogelijk is om meer dan 25 pagina’s per dag letterlijk in je hoofd te stampen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat het in je lange termijn geheugen terecht komt. De eerste stap bij het bestuderen van een grote stapel studiestof is daarom dat je probeert om grip te krijgen op het grotere geheel van de studiestof. Je stijgt als het ware boven de studiestof uit om te bekijken hoe de ‘’satellietfoto’’ van de tentamenstof eruit ziet. Dit zorgt ervoor dat je in je hoofd een kader vormt. Dit kader kun je daarna gaan invullen, door alles nauwkeurig te gaan doorlezen. De verzameling woorden in je studieboek krijgt een structuur.
Verbetering van het geheugen
Naast het zoeken naar de ‘’satellietfoto’’ van je studiestof en het ontdekken van verbanden, is het ook belangrijk om te zorgen dat je geheugen in een goede conditie verkeerd. Hiervoor zijn diverse technieken ontwikkeld:
- Visualisatie: het is zeer belangrijk dat je vreemde en abstracte teksten in je studieboek koppelt aan zaken die je al wel weet. Dit zorgt ervoor dat er connectie ontstaat tussen de nieuwe vreemde tekst en de al vertrouwde informatie. Hierdoor zal je de nieuwe leerstof sneller en gemakkelijker kunnen onthouden.
- Zintuiglijke ervaringen: naast de bovenstaande wijze van visualisatie is het ook mogelijk om te visualiseren met je zintuigen, zoals je oren, je neus, je mond, je ogen en je gevoel. Wanneer je de nog onbekende studiestof aan een bepaalde geur, smaak of kleur koppelt, zal er in je hoofd een verbinding ontstaan tussen de nieuw geleerde zaak en de geur, kleur of smaak. Mensen zijn immers in staat een begrip te koppelen aan een zintuiglijke ervaring: een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Zwitsal shampoo. Mensen die Zwitsal shampoo ruiken koppelen dit in het algemeen direct aan de aanwezigheid van een baby of peuter.
- Csikszentmihalyi: dit is de moeilijk haast onuitspreekbare naam van een Amerikaanse psycholoog. Hij heeft uitgevonden dat het uit het hoofd leren van rijtjes met moeilijke begrippen makkelijker gaat als je ervoor zorgt dat de begrippen in op elkaar rijmende zinnetjes komen te staan of ze verwerkt in een ezelsbruggetje. Op de kaft van één van zijn boeken heeft hij voor Engels talige lezers een voorbeeld neergeschreven met betrekking tot het uitspreken van zijn eigen haast onuitspreekbare naam: Csikszentmihalyi. Deze slimme psycholoog schreef daar neer dat mensen zijn naam kunnen uitspreken als ’chick-SENT-me-high’. Iedereen kan zich hierbij natuurlijk de voorstelling maken van een jongen of man die hopeloos verliefd is geraakt op een meisje of dame.
- Sir Francis Galton: meneer Galton vond uit dat je waargenomen objecten kunt associëren met gedachten. Bij het terugzien van de voorwerpen herinnert men zich ook de gedachte weer opnieuw, die men aan het voorwerp heeft verbonden.
Herhaling van de leerstof
Een derde belangrijk element van het sneller en effectiever studeren is het herhalen van de leerstof. De beste momenten om de geleerde stof te herhalen zijn de volgende:
- Na een pauze: de leerstof komt dan voor de tweede keer op één dag in je korte termijn geheugen binnen. Doordat je geheugen de stof al herkent gaat de verwerking ervan door je hersenen al sneller dan bij de eerste ontmoeting met de studiestof.
- Aan het einde van de dag: het is belangrijk om aan het einde van een studiedag, alle op die dag, behandelde stof te herhalen. Het advies is daarom ook om hier van te voren tijd voor in te plannen, zodat de herhaling er niet bij inschiet.
- Drie dagen: drie dagen later neem je alle studiestof nog eens door. Het meeste zal je bekend zijn.
- Na een week: Aan het einde van de week neem je alle studiestof door die je in die week behandeld hebt. Dit zorgt ervoor dat je alle verbanden en structuur van de stof opslaat in je lange termijn geheugen.
Na alle herhalingen kun je aan een nieuwe studeerweek beginnen en herhaal je aan het einde van deze week de stof op dezelfde wijze als hierboven besproken is. Een paar dagen voor het tentamen lees je de gehele leerstof nog eens nauwkeurig door en is de satelliet foto nu volledig gedetailleerd ingevuld.