InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Tips voor het geven van een PowerPoint presentatie

Tips voor het geven van een PowerPoint presentatie

Het wordt steeds belangrijker dat je over goede presentatievaardigheden beschikt. Niet iedereen kan een goede presentatie geven. Het geven van een presentatie is helemaal niet zo moeilijk als je weet hoe het moet.

Weet wat de volgende slide van de presentatie is

Het is erg onprofessioneel als je tijdens je presentatie geen idee hebt wat de volgende slide van je PowerPoint presentatie is. Meestal is dit het directe gevolg van te weinig oefening. Zorg er dus voor dat je je presentatie een paar keer hebt geoefend voordat je hem houdt.

Maak van je presentatie een verhaal

Een PowerPoint moet ter ondersteuning zijn. Niet als spiekbriefje functioneren. Zorg dus dat je de volgorde van de PowerPoint goed begrijpt, dit is door een goede oefening te bereiken. Zorg ervoor dat je van tijd tot tijd aandacht aan je publiek besteedt. Zorg voor het contact tussen jullie. Dit maakt je presentatie niet alleen leuker om naar te kijken, maar voor jezelf is het ook leuker om hem te houden. Zeker als je al die geïnteresseerde gezichten ziet.

Schrijf sleutelwoorden op, geen hele zinnen

Het erg jammer als je een presentatie ziet waar de slide vol staat met hele zinnen. Wat er dan gebeurd is dat mensen zowel naar je verhaal moeten luisteren als de zinnen moeten lezen. Dit komt de aandacht die je van je publiek ontvangt niet ten goede.

Zorg dat je lay-out hetzelfde is

Dit is meer een puntje van zorg. Maar wel een waarmee je vrij snel kan laten zien dat je zorg draagt voor een mooie presentatie. Een PowerPoint waar alle slides er hetzelfde uit zien straalt professionaliteit uit. Als blijkt dat dit niet het geval is, gaat je publiek letten op de verschillen in de slides. Wat meteen betekent dat je hun aandacht kwijt bent. Erg jammer als je presentatie gewoon goed is.

Algemene zaken waar je op moet letten tijdens je presentatie

Oefen je presentatie een paar keer

Dit is een snelle manier om je presentatie snel een beter gezicht te geven, maar veel mensen doen dit niet. Ze oefenen hun presentatie helemaal niet, en gaan ervan uit dat het wel los loopt. Dit levert alleen maar stress op en dat is vervelend. Oefen daarom je presentatie een paar keer. Hierdoor raak je bekend met wat je moet zeggen en waar je het moet zeggen. Ook kun je de overgangen naar je mede presentator oefenen.

Kijk naar je publiek tijdens de presentatie

Het publiek is het belangrijkste van de gehele presentatie, het gaat erom dat je de boodschap overbrengt. Als je geen aandacht aan je publiek besteedt zal dit niet lukken. Kijk je publiek aan dit is een erg makkelijke manier om hun aandacht te verkrijgen. Ik zelf verdeel de zaal altijd in vijf groepen: links voor, links achter, midden, rechts voor, rechts achter. En eens in de zoveel tijd kijk ik naar een van deze groepen.

Vermijd een droge mond

Praten met een droge mond is nooit leuk dit geldt ook voor het houden van een presentatie. Hierdoor kan je niet duidelijk en helder spreken, waardoor je het contact met je publiek verliest. Door wat water te drinken kan je dit probleem verhelpen. Maar wat als er geen water voor handen is? In dat geval is er nog een handige truck: Bijt voorzichtig op het puntje van je tong, hierdoor worden de speekselklieren in de mond geactiveerd om speeksel af te geven. Dit zorgt ervoor dat je droge mond is verdwenen.

Draag je favoriete kleren als je moet presenteren

Er zijn mensen die liever niet presenteren. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat de persoon te weinig zelfvertrouwen heeft. Het is dan ook slim om tijdens je presentatie in je favoriete kleding te komen. Nu weet je in elk geval van jezelf dat je er goed uitziet. Dit zal je dan ook gaan uitstralen, en je publiek zal het merken en met meer aandacht naar je verhaal luisteren.
© 2013 - 2019 Mrpromoteboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…
Hoe geef je een goede Powerpoint presentatieHoe geef je een goede Powerpoint presentatieZakelijke presentaties worden steeds vaker gegeven met behulp van een Powerpoint presentatie. Met Powerpoint maak je op…
Leren presenteren met PowerPointLeren presenteren met PowerPointBij het presenteren wordt er vaak gebruik gemaakt van het computerprogramma Microsoft PowerPoint. Met PowerPoint kun je…
Presentaties geven met behulp van PowerPointPresentaties geven met behulp van PowerPointMet behulp van PowerPoint is het overbrengen van een boodschap in je presentatie veel eenvoudiger geworden. Vroeger was…
Powerpoint presentatiePowerpoint presentaties zijn altijd een handig hulpmiddel gebleken. Een degelijke powerpoint kan u helpen bij het onders…

Reageer op het artikel "Tips voor het geven van een PowerPoint presentatie"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 20-12-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Schrijf mee!