InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag – Radeloos, Carry Slee

Boekverslag – Radeloos, Carry Slee

Paco kan het heel goed vinden met zijn vader. Samen werken ze vaak in de garage van zijn vader, die automonteur is. Maar op een dag krijgt Paco de schrik van zijn leven. Zijn vader is overleden. Paco is radeloos en kan maar moeilijk met het verdriet omgaan. Yara heeft zo haar eigen problemen. Ze mag niet naar de Kunstacademie en heeft een eetstoornis.

Wie zijn de hoofdpersonen?

Paco is de hoofdpersoon in Radeloos. Hij kan het goed vinden met zijn vader en heeft er dan ook veel moeite mee als deze overlijdt. Hij kan het verdriet rondom de dood maar moeilijk een plekje geven. Yara is de tweede hoofdpersoon. Zij is heel goed in tekenen en wil graag naar de kunstacademie, maar dit mag ze niet. Ze heeft een eetprobleem en is heel erg onzeker ingesteld. Sterre is de beste vriendin van Yara. Samen doen zij veel dingen en Sterre is de enige die een beetje in de buurt van de gevoelens van Yara komt. Zij is ook degene die Yara probeert de helpen als haar geheim boven water komt.
Hafid is de beste vriend van Paco. Hij is veel bij zijn vriend te vinden en heeft het moeilijk met het feit dat hij zo weinig voor Paco kan betekenen.

Verhaal

Paco kan het heel goed met zijn vader vinden. Hij is vaak in zijn garage te vinden om hem te helpen. Ze zijn twee handen op één buik. Op een dag moet de vader van Paco ergens naar toe, maar de batterij van zijn telefoon is leeg. Zijn vader vraagt of Paco zijn telefoon dan mee wil nemen, maar Paco heeft geen zin om die te halen. Ze gaan zonder telefoon op weg. Onderweg naar huis gebeurt er een ongeluk, waarbij Paco's vader niet meer beweegt. Omdat er geen telefoon is kan Paco niet om hulp vragen. Hij is radeloos en gaat langs de kant van de weg staan om hulp te krijgen. Na een tijdje stopt er een vrachtwagen. De chauffeur belt 112. Na lang wachten in het ziekenhuis blijkt zijn vader toch overleden te zijn. Paco heeft spijt dat hij zijn telefoon niet mee wilde nemen, want dan had hij zelf het leven van zijn vader kunnen redden. Zijn wereld stort in. Vanaf dat moment zoekt hij zijn uitweg in bier drinken in de garage van zijn vader. Maar het is de vraag of hij het verdriet op die manier een goede plek kan geven.

Yara heeft zo haar eigen problemen. Ze vindt zichzelf te dik en is erg onzeker. Als haar vriendin Sterre daar achter komt, doet ze alles om Yara weer aan het eten te krijgen. Maar Yara blijft stiekem alles uitspugen en gaat slecht om met het vertrouwen dat Sterre in haar heeft. Op die manier verliest ze de grip op haar eigen leven en lijkt alles in het teken te staan om snel af te vallen. Deze twee jongeren hebben zo hun eigen problemen. Yara zoekt haar oplossing in het weigeren van eten en haar drang om minder te wegen, terwijl Paco juist bier dringt om alles te kunnen vergeten. Beiden beseffen dat ze meer kapot maken dan hen lief is.

Thema

Verdriet, rouw, vriendschap en familie zijn de belangrijkste thema’s die Carry Slee met Radeloos beschrijft. Vooral het omgaan met de dood van een dierbare komt veelvuldig aan bod, evenals de onmacht die dat met zich meebrengt voor vrienden en bekenden. Ook onzekerheid is een belangrijk thema, dat in dit verhaal aan de kant van Yara speelt.

Tijd

Het verhaal is chronologisch opgebouwd en speelt zich af in het heden. Er zijn wel flashbacks naar andere tijden, maar geen grote stukken die terug in de tijd gaan.

De auteur

Carry Slee is een van de meest gelezen auteurs in Nederland en België. En dat is natuurlijk niet voor niks. Ze heeft talloze boeken geschreven, die voor jong en oud veel leesplezier (maar ook leesverdriet) opleveren. Haar boeken hebben vaak een emotioneel karakter en de relatie tussen jongeren staat erin centraal. Behalve boeken als Radeloos, Spijt en Pijstillers, schrijft ze ook voor jongere kinderen.

Conclusie

Radeloos is een heel mooi boek, waarin rouw en verdriet duidelijk beschreven worden. De relatie tussen Paco en zijn vader is boeiend geschreven en het is even slikken als zijn vader overlijdt. Het verhaal van Yara valt wat minder op en is ook wat sneller opgelost, maar voor de afwisseling is die lijn wel aardig.
© 2010 - 2019 Dezeeuw82, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het maken van een boekverslag!Het maken van een boekverslag!Een boekverslag maken kan op verschillende manieren. Over het algemeen wil een docent graag vaste onderwerpen in een boe…
Boekverslag: Moederkruid, Carry SleeBoekverslag: Moederkruid, Carry SleeHet boek Moederkruid is geschreven door Carry Slee. Het verhaal gaat over een meisje en haar gezinsituatie, die steeds s…
Sleesport: bobslee, rodelen en skeletonSleetje rijden is leuk, als kind doe je dit al heel graag. Maar er worden ook sporten gehouden hierin: de sleesport. Bov…
Sleeën met je paardVeel mensen houden niet van sneeuw, en vinden het vervelend omdat ze rustig moeten doen met hun paard. Maar je kunt snee…

Reageer op het artikel "Boekverslag – Radeloos, Carry Slee"

Infoteur: Dezeeuw82
Gepubliceerd: 19-12-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!