InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag – Vals Spel, Mirjam Mous

Boekverslag – Vals Spel, Mirjam Mous

Boekverslag – Vals Spel, Mirjam Mous Fin is 16 jaar en oud en gaat op vakantie naar Spanje, waar zijn broer een bekend model is. Ze zouden samen de bergen intrekken. Maar als blijkt dat zijn broer aan het werk moet en Fin zich stierlijk verveelt, besluit hij zelfstandig Spanje in te trekken. Daar ontmoet hij een andere backpackster, Valerie, en haar bemoeizuchtige broer. Samen trekken ze door Spanje, maar al snel komt Fin ernstig in de problemen. Hij wordt verdacht van moord.

Wie zijn de hoofdpersonen?

Fin is de hoofdpersoon in het verhaal. Vanuit zijn perspectief wordt het verhaal, in de ik-vorm verteld. Hij is een wat naïeve jongen, die bij zijn moeder woont. Omdat zij een nieuwe vriend heeft, met wie ze naar Amerika gaat, gaat Fin naar zijn broer. Hij is een rustige jongen, die ook erg gesloten kan zijn. Wel is hij avontuurlijk aangelegd. Dat is op te maken uit het feit dat hij en zijn broer een berg willen gaan beklimmen.

Valerie is een vrolijke, vlotte meid, die Fin in no time om haar vinger wint. Ze is heel sympathiek en wint snel zijn vertrouwen. Ook heeft ze een ondeugende kant, die Fin wel interessant vindt. De vriendschap is wederzijds en ze besluiten – na hun ietwat ongelukkige ontmoeting bij een hamburgertent – samen verder te reizen door Spanje. Valerie is open, maar niet over haar verleden. Ze laat maar weinig los. In de loop van het verhaal komt Fin er wel achter dat de treinaanslagen in Madrid invloed hebben gehad op haar leven.

Stefano is de broer van Valerie en een uiterst onvriendelijke jongen. Hij zit helemaal niet zo op Fin te wachten en laat dat aan alle kanten merken. Zo doet hij er ook heel veel voor om te zorgen dat Fin en zijn zus geen moment samen kunnen zijn.

Verhaal

Het verhaal begint al direct spannend, namelijk in een Spaanse politiecel. Fin is gearresteerd voor moord en krijgt te maken met een rechercheur die hem gaat verhoren. De vrouw in kwestie is vermoord in het hotel waar Fin en Valerie ook verbleven. Fin maakt zich in het begin nog niet zoveel zorgen, want de vrouw was al dood toen hij haar kamer binnenging om een portemonnee terug te brengen. Maar beetje bij beetje komen er bewijsstukken boven tafel die allemaal zijn kant opwijzen. Door flashbacks krijg je een goed beeld van wat er vooraf ging aan deze 'moord' en wat de rol van de hoofdpersonen is. Tijdens het verhoor denkt Fin regelmatig terug en komt hij steeds meer te weten over wat er nu eigenlijk echt gebeurd is. Hij krijgt het steeds moeilijker, ook omdat zijn moeder moeilijk te bereiken is.

De reis met Valerie en Stefano lijkt steeds meer een vooropgezet plan, waarin een spoor van vernieling, beroving en oplichting is achtergelaten. Maar alles wijst steeds zijn kant op. Bovendien gelooft de recherche niet dat er ene Stefano in het spel is geweest. Beetje bij beetje wordt het smerige spel opgehelderd, maar het blijft maar de vraag of Fin in staat is zijn onschuld te bewijzen.

Thema

Hoewel het verhaal bedoeld is ter vermaak, komen hier ook thema’s aan bod, zoals vriendschap en vooral vertrouwen. Fin vertrouwt zomaar op Valerie en haar broer, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is. Verder gaat het verhaal ook over een jongen die volwassen wordt, die in zijn eentje op pad wil gaan en zijn eigen beslissingen neemt. Daarbij speelt liefde ook een rol, want Fin wordt smoorverliefd op Valerie. Maar zij houdt hem op een afstand.

Tijd

Het verhaal zou zich op dit moment af kunnen spelen, gezien de apparatuur en kennis die erin voorkomen. Gedurende het verhaal maak je wel sprongen in de tijd. Soms lees je weer stukken van langer geleden, maar je leest wel langzaam op de ontknoping af.

De auteur

Mirjam Mous is de schrijfster van Vals Spel. In 1963 is ze geboren in Made en voorheen werkte ze op een school in Breda. Ze woont samen met haar vriend en heeft geen kinderen. Ander boeken van haar zijn: Doorgeschoten, Moordmeiden en Boy 7.

Conclusie

Vals Spel is een voorbeeld van zo’n boek dat je op het puntje van je stoel brengt. Hoewel het concept misschien wat achterhaald is, blijven de personages boeiend. Je wil weten wat er met Valerie en Stefano aan de hand is, wie ze zijn, maar boven alles wil je dat het weer goed komt met Fin.
© 2010 - 2017 Dezeeuw82, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De film: Snuf de HondSnuf de Hond. Wie kent de boeken niet? Een serie boeken die gaan over de spannende avonturen van Tom en zijn hond Snuf.…
Torastudie 94: Mirjam - tamboerijnen - Exodus (15:20)Torastudie 94: Mirjam - tamboerijnen - Exodus (15:20)De Joden hadden het zwaar te verduren in Egypte. Ze werden als slaaf wreed behandeld. Farao besloot zelfs de eerstgebore…
Ik bezit vals geld, wat nu?Ik bezit vals geld, wat nu?Iedereen kan ongewenst in het bezit komen van vals geld. Hoe moet u hiermee omgaan? Moet u het zo snel mogelijk uitgeven…
Een vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstest kan veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik, hormonen of zeep.…
DS Brain TrainingDS Brain TrainingHet was de bedoeling dat Brain Training zou volstaan als een trainer voor je hersenen. Uit recente onderzoeken is helaas…

Reageer op het artikel "Boekverslag – Vals Spel, Mirjam Mous"

Infoteur: Dezeeuw82
Gepubliceerd: 19-12-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!