Boekverslag Odyssee

Boekverslag Odyssee Een boekverslag van het boek Odyssee, uit de verzamelbundel Illios en Oddysee van Imme Dros uit 2001.

Korte samenvatting over wat Telemachos beleefd heeft

Rol van Telemachos

Telemachos speelt best een grote rol in de Odyssee. Hij probeert zijn vader terug te vinden en meer informatie over hem te winnen. Ook was hij het die (al was het samen met zijn vader) de vrijers gedood heeft, en zorgde dat het paleis weer ’leefbaar’ werd.

Beschrijving van Telemachos

In het begin van de Odyssee is Telemachos net geboren, hij is de zoon van Odysseus, kleinzoon van Laërtes, prins van Ithaka. Als zijn vader weggaat, is hij nog steeds een kleine jongen. Telemachos heeft blond haar en blauwe ogen, net als zijn vader. Wanneer hij ongeveer 17 jaar oud is, is hij onzeker, kent hij nog steeds wereld niet, hij protesteert nergens tegen (ook niet tegen de vrijers die dreigen het paleis over te nemen en met zijn moeder te trouwen) en hij neemt ook geen enkel initiatief. Dat komt waarschijnlijk omdat hij opgevoed is door bedaagde mannen en zijn leven lang vertroeteld is door alleen maar vrouwen, de slavinnen in het paleis. Ook is hij erg ongelukkig en hulpeloos. Naarmate het verhaal vordert en Telemachos terug komt uit Sparta, is hij een stuk gegroeid als mens. Hij is een stuk moediger geworden en hij is veranderd in een assertieve jongeman. Ook is Telemachos best een emotionele jongen; hij huilt bijvoorbeeld als hij ontdekt dat de vreemdeling zijn vader is.

Wraakactie

Samen met Odysseus bedenkt Telemachos een plan om de vrijers te doden. Telemachos roept een wedstrijd uit; als er iemand is die de boog van Odysseus kan spannen, mag deze met Penelopeia trouwen. Odysseus komt (‘verkleed’ als zwerver) naar het paleis en is de enige die de boog gespannen krijgt en schiet door alle 12 bijlen. Zijn vader wenkt Telemachos en deze springt op en stelt zich op naast Odysseus. Ze vechten zij aan zij tegen alle vrijers. Telemachos moet wapens gaan halen, maar vergeet de deur dicht de doen, en één van de vrijers komt vlak na hem weer binnen met armen vol wapens voor de vrijers. Ze vechten zij aan zij tot alle vrijers gedood zijn. Daarna laat Telemachos de slavinnen (die het paleis ten schande gemaakt hebben) de zaal schoonmaken; alle lijken, van hun minnaars, wegslepen en de vloeren boenen. Daarna worden ze opgehangen. Als Telemachos zijn zwaard in de buik van Melanthios gestoken heeft, trekken alle jaren van haat en machteloosheid uit hem weg.

Verhouding tot vader

Telemachos had nooit een echt goede band met Odysseus, omdat deze zijn hele jeugd niet thuis geweest is. Als zijn vader uiteindelijk weer thuis komt, is Telemachos de enige die weet dat hij Odysseus is. Hij is dus de enige steun voor zijn vader. Daardoor ontstaat er een hechte band, vooral nadat ze samen de vrijers verslagen hebben.

Verhouding tot moeder

Omdat Telemachos zijn vader niet echt gekend heeft als kleine jongen, was hij altijd een beetje een moederskindje. Hij zag dat ze ongelukkig werd door alle opdringerige vrijers, maar is te laf om daar iets aan te doen.

Hoofdrol Telemachos

Telemachos speelt een hoofdrol in het stuk van de volksvergadering. Er was een volksvergadering uitgeroepen en Telemachos verschijnt als spreker. Hij vertelt dat hij geen nieuws heeft over Odysseus, en dat hij daar spreekt, omdat hij een misdrijf wil melden, namelijk dat zijn paleis bezet is door vrijers. Ze plunderen de voorraadkast en maken een grote rotzooi van het huis.

Bronnen

Internet;

  • http://www.artsci.lsu.edu/fai/Faculty/Professors/Protevi/Fh/Odyssey1.html
  • http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/2470290/
  • http://huiswerk.scholieren.com/uittreksels/verslag.php?verslagid=4970

Boek;

  • Imme Dros; Ilios & Odysseus 2001
© 2007 - 2020 Floris995, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekverslag Odyssee"

Reactie

Nienke Verhoeven, 24-10-2007 10:56 #1
Een indruk krijgen van het prachtige verhaal "De Odyssee"?
De voorstelling speelt nu in het theater!
Kijk op www.rickschreuder.nl voor de speeldata van deze prachtige voorstelling.

Infoteur: Floris995
Gepubliceerd: Maart 2007
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 1
Schrijf mee!