Boekverslag: Dorst - Esther Gerritsen
Dorst is een vlot geschreven boek door romanschrijfster Esther Gerritsen. Het verhaal gaat over de relatie tussen Elisabeth en haar dochter Coco, de relatie tussen moeder en dochter is niet goed, maar op het moment dat Coco hoort dat er iets met haar moeder aan de hand is wil ze Elisabeth gaan verzorgen. Ondertussen gaat haar eigen relatie met Hans steeds minder goed, alleen seks is niet meer genoeg voor Hans, hij wil een echte relatie. Dit laatste is moeilijk te begrijpen voor Coco die geen liefde kent.
Spoilers: hieronder kan informatie te vinden zijn die de spanning van het verhaal weghaalt, lees daarom eerst het boek zelf voor je de onderstaande analyse leest.
Algemene gegevens Dorst
- Titel: Dorst
- Auteur: Esther Gerritsen
- jaar: 2012
- uitgever: De Geus, Breda
- Niveau: bovenbouw havo/vwo
Samenvatting
Elisabeth de Wit komt haar dochter Coco onverwachts tegen bij de Amsterdamse Overtoon. Hier komt Elisabeth heel onverwachts met het nieuws dat ze terminaal is, ze heeft dus niet lang meer te leven. Twee dagen later vertelt Coco het aan haar vader en stiefmoeder tijdens een etentje. Daarnaast heeft ze ook besloten om bij haar moeder in te trekken en haar te gaan verzorgen, hier is veel kritiek op. Ook haar vriend Hans wordt verrast door deze beslissing.
Elisabeth kan moeilijk communiceren met Coco, maar wel verrassend goed met vreemden als Hans, de vriend van Coco. Als die voor het eerst langskomt voeren ze samen een heel gesprek. Coco vindt het belangrijk dat haar moeder goed verzorgd wordt en
daarvoor besluit ze een oppasrooster te maken voor iedereen die wil meewerken. Martin is de eigenaar van een lijstenmakerij waar Elisabeth heeft gewerkt, zij was één van de beste in het vak. Als hij komt oppassen heeft Elisabeth het over Wilbert, haar ex-man die altijd haar 'hondje' was.
Ondertussen loopt de relatie tussen Coco en Hans niet goed. Hij wil praten, maar zij wil van hem houden. Coco wordt jaloers als ze Hans ziet met ene Lara, zijn assistente. Hans wil het al een tijdje uitmaken, maar door middel van seks weet Coco de relatie aan te houden, dit tegen de wil van Hans die verliefd is op Lara.
Naast alle oppassers komt ook de kapper nog een keer aan de deur met wie Elisabeth over van alles en nog wat praat, verder komt ook de dokter nog langs ter controle. Elisabeth geeft antwoorden die iedereen wil horen terwijl het in werkelijkheid veel slechter met haar gaat.
Als Hans het weer probeert uit te maken zorgt Coco ervoor dat ze toch weer seks hebben, maar het bevredigt Coco niet en daarom besluit ze in de stad op zoek te gaan naar een andere vent. De volgende dag heeft Coco een beter gesprek dan normaal met haar moeder, ze hebben het over de val door de serre die Coco in haar jeugd maakte. Ondanks het goede gesprek is Coco niet bevredigd met de antwoorden van haar moeder.
Als Martin komt gaat Coco de stad in om seks te zoeken, maar het duurt niet lang voor ze gebeld wordt met het bericht dat het met
haar moeder steeds slechter gaat. Ze besluit terug naar huis te gaan om bij haar moeder te zijn. Elisabeth is altijd alleen geweest en wil ook alleen sterven, hiervoor weet ze met haar laatste krachten Coco op te sluiten in haar kamer. Gelukkig komt de kapper nog die Coco kan bevrijden, maar als Coco beneden bij haar moeder aan komt, is ze al dood.
Analyse
Titelverklaring
De titel Dorst verwijst naar de constant aanwezige lust bij Coco naar drinken (ze is vaak dronken), eten (ze is dik) en seks, maar ook naar liefde. Dit laatste is heel goed te zien aan het gedrag van Coco nadat ze te horen heeft gekregen dat haar moeder, Elisabeth, terminaal ziek is. Op dat moment wil ze voor haar moeder gaan zorgen, terwijl haar moeder vroeger maar minimaal voor haar heeft gezorgd. Verder kun je de lust naar liefde ook zien aan het feit dat ze zo lang mogelijk probeert de relatie met Hans aan te houden. De lust naar seks kun je heel goed merken doordat de basis van de relatie met Hans bestaat uit seks, en elke keer als hij probeert weg te gaan bij haar zorgt zij ervoor dat ze weer seks hebben zodat hij nog een tijdje bij haar blijft.
Afbeeldingverklaring
Op de afbeelding op de voorkant van het boek zijn vissen te zien die verwijzen naar het viswijf (Elisabeth) en de vis (Coco) in het boek. Om te begrijpen wat de achterliggende gedachte is moet je begrijpen dat viswijf staat voor een asociale vrouw die moeilijk contact met anderen kan maken waardoor ze buiten de maatschappij staat. Elisabeth is niet asociaal, maar zwaar autistisch. Dit heeft ook tot gevolg dat ze moeilijk contact kan maken met anderen en daardoor buiten de maatschappij staat. Door deze overeenkomsten noemt Elisabeth zichzelf een viswijf, en vanwege haar autisme koppelt ze haar dochter aan een vis, en zo wordt Coco haar vis. Op het moment dat Coco aan Miriam, haar stiefmoeder, vertelt dat zij een vis is en Elisabeth een viswijf dan mag ze dat niet meer zeggen. Coco snapt niet waarom dat niet mag, maar ze zegt het niet meer.
Het perspectief
Het verhaal wordt wisselend vanuit twee perspectieven verteld, in het ene hoofdstuk zie je de gebeurtenissen uit de ogen van Elisabeth terwijl je in een ander hoofdstuk uit de ogen van Coco kijkt. Dit zorgt ervoor dat je de twee hoofdpersonen goed leert kennen, omdat je het verhaal uit beide perspectieven leest.
Deze twee perspectieven zijn noodzakelijk voor het verhaal, omdat het belangrijkste thema de moeder-dochterrelatie is, en om die te kunnen begrijpen moet je weten wat moeder en dochter denken.
Structuur
Het verhaal wordt in korte vlotlezende dialogen verteld, dit zorgt voor korte hoofdstukken over het algemeen.
Tijd
Over het tijdsbestek valt weinig te zeggen omdat er geen jaartallen worden genoemd, wel kun je zeggen dat het zich in een tijd langer dan een week afspeelt, omdat Elisabeth langzaam achteruit gaat en dat heeft tijd nodig. Het verhaal loopt in chronologische volgorde met af en toe gedachtes en herinneringen aan vroeger, maar die omvatten geen hele hoofdstukken. De geschiedenis wordt meestal door gesprekken tussen de hoofdpersonen opgehaald.
Plaats
Grote delen van het verhaal spelen zich af in Amsterdam, in het ouderlijk huis van Coco. In sommige hoofdstukken struint Coco de kroegen af of is ze in Hans zijn appartement. Verder spelen de hoofdstukken uit het perspectief van Elisabeth altijd thuis af, op het enkele hoofdstuk na dat ze naar haar vroegere werkplaats teruggaat.
De belangrijkste motieven
- De moeder-dochterrelatie, het merendeel van het verhaal gaat over de dochter en de moeder samen, of het verband tussen de moeder en de dochter. Dit verband wordt in de loop van het verhaal duidelijk door de herinneringen van Elisabeth en de gesprekken tussen moeder en dochter.
- De dood, naast de moeder-dochterrelatie gaat het ook heel veel over de dood, de aanstaande dood van Elisabeth en het twee keer overlijden van Coco volgens Elisabeth.
Beide motieven zijn universele motieven, dat betekent dat ze niet aan tijd gebonden zijn. De moeder-dochterrelatie is niet iets van nu maar ook iets van vroeger en zal in de toekomst ook nog bestaan. Dit geldt ook voor de dood, de dood verdwijnt niet zomaar.
Biografie Esther Gerritsen
Esther Gerritsen is geboren in Nijmegen, op 2 februari 1972. Voor ze debuteerde was ze een schrijfster van theaterstukken, dit zie je nu nog terug in de korte dialogen in haar boeken. In 2000 debuteerde ze met haar verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. Vanaf dat moment werd ze gezien als een van de opkomende literaire talenten die groot zouden kunnen worden. Sinds 2000 heeft ze al aardig wat boeken, theaterstukken, verhalenbundels, columnbundels en prijzen op haar naam staan.
Boeken, verhalenbundels en columnbundels (situatie 2016)
- 2000, Bevoorrecht bewustzijn
- 2005, Normale dagen
- 2008, De kleine miezerige god
- 2010, Superduif
- 2011, Jij hebt iets leuks over je
- 2012, Dorst
- 2013, Ik ben vaak heel kort dom
- 2014, Roxy