InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Tips om te slagen in hogere studies

Tips om te slagen in hogere studies

Tips om te slagen in hogere studies De overgang van de middelbare school naar een hogere onderwijsinstelling, zoals een hogeschool of universiteit, is voor vele studenten een grote stap. Met deze tips kan je je slaagkansen aanzienlijk vergroten! Studeren aan de hogeschool of universiteit is helemaal anders dan op de middelbare school. De leerstof is moeilijker, de hoeveelheden leerstof zijn aanzienlijk groter en er is minder begeleiding. Ook het wegvallen van tussentijdse evaluaties vormt voor veel studenten een struikelblok, omdat de verplichting om regelmatig te studeren wegvalt.
Deze tips kunnen je helpen om succesvol door je hogere studie te komen.

Zorg voor goede cursussen

Zorg dat je van bij het begin van het academiejaar over de juiste cursussen en boeken beschikt. Kijk grondig na welke studiematerialen je nodig hebt en zorg dat je ze tijdig aankoopt of bestelt. Wie langer wacht om z'n boeken aan te kopen, loopt het risico dat ze opnieuw gedrukt moeten worden, en daar gaat natuurlijk een wachttijd mee gepaard. Zo verlies je misschien al enkele weken die je later moet inhalen.

Leg prioriteiten

Prioriteiten zijn van zeer groot belang bij een hogere studie. Je moet verschillende keuzes maken die gevolgen hebben voor je studiemethode en slaagkansen.
Als de colleges of lessen niet verplicht zijn, maak dan voor jezelf uit hoe interessant het is om de lessen te volgen. Als je merkt dat je de leerstof makkelijker kan instuderen als je alles al een keer gehoord hebt, kan je beter tijd maken om naar de les te gaan.
Voel je dat je tijdens de les toch niet oplet, er niets van opsteekt of als je vindt dat het te traag gaat, kan je de lessen of colleges misschien wel overslaan en die tijd spenderen aan zelfstudie.

Ook bij het studeren is het van belang om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Probeer eerst de grote lijnen van de cursus te kennen en onthou eerst de belangrijke dingen, alvorens je details gaat instuderen. Als je van in het begin alles wil onthouden, loop je de kans dat je geheugen vol zit nog voor je aan het einde van de cursus komt.

Begin op tijd met studeren

Ook al heb je geen tussentijdse evaluaties en hoef je de leerstof pas tegen het eind van het academiejaar te kennen, toch kan je beter tijdig beginnen met studeren. Tijdens het schooljaar neem je je cursussen al eens door, maak je een samenvatting of herneem je je nota's uit de les. Je zal merken dat het studeren op het eind van het jaar dan sneller gaat, omdat de leerstof niet geheel nieuw meer voor je is.

Gebruik hulpmiddelen

Door het gebruik van hulpmiddelen zoals het internet, de bibliotheek of medestudenten kan je het studeren makkelijker maken. Begrijp je een bepaald deel van de leerstof minder goed? Ga dan eens te rade in andere boeken of op betrouwbare websites. Wellicht wordt de stof daar op een andere manier uitgelegd en begrijp je zo wel wat er bedoeld wordt! Ook informatie, vragen en gedachten uitwisselen met medestudenten kan verhelderend werken.

Als je de kans hebt om inzage te krijgen in examenvragen van vorige academiejaren, kan dit je helpen om een beeld te vormen over wat de prof of docent van de studenten verwacht. Hierdoor weet je misschien beter hoe je moet studeren.

Let op met samenvattingen die je van het internet plukt. Het is zeer verleidelijk om een kant-en-klare samenvatting te studeren, maar zorg er dan voor dat het een goede samenvatting betreft die over de volledige cursus gaat!

Maak tijd voor ontspanning

Niettegenstaande bovenstaande tips om tijdig en regelmatig te studeren, is ook ontspanning zeer belangrijk. Zorg ervoor dat je regelmatig tijd maakt voor leuke dingen en neem voldoende rust. De examenperiode is een zware periode waaraan je met frisse moed dient te beginnen, en dat lukt niet als je het hele jaar door dagelijks uren aan het studeren bent.
Een studie aan de hogeschool of universiteit is niet eenvoudig, maar ook niet onmenselijk. De gemiddelde student hoeft zeker niet het hele schooljaar lang dagelijks 5 uur te studeren om te slagen!

Succes!
Gerelateerde artikelen
Studeren in ZwedenStuderen in ZwedenZweden is een erg mooi land. Je kunt er ook nog eens heel goed studeren. Zweden heeft veel top universiteiten en een gew…
Academische/Universitaire Pabo: ALPOALPO staat voor academische lerarenopleiding primair onderwijs. De ALPO wordt ook wel academische ľof universitaire pabo…
Goedkoop studerenGoedkoop studerenStuderen is een prijzige aangelegenheid waar gelukkig veel geld op te besparen valt. Met deze praktische tips wordt stud…
Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning hurenStuderen in Gent: Een kot of studentenwoning hurenGent is een van de bekendste studentensteden in Belgie. Jaarlijks starten duizenden studenten er met een studie aan de h…
Studeren in DuitslandDuitsland is een land waar je goed kan studeren. Het land ligt naast Nederland, wat dus erg handig is. Duitsland heeft e…

Reageer op het artikel "Tips om te slagen in hogere studies"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!