EVTS, Estill Voice Trainings System van Jo Estill
Jo Estill begon haar carrière als "klassiek" zangeres in Lieder en Opera, maar toen ze 45 was, ontdekte ze, dat ze absoluut niet wist wat ze aan het doen was. Jo Estill heeft de laatste dertig jaar onderzoek gedaan naar de menselijke stem, wat resulteerde in deze methode. Alle muziekstijlen zijn door Jo uitvoerig bekeken, beluisterd en in kaart gebracht.Belting
Jo Estill was de eerste die de term 'Belt' introduceerde. De methode van Jo is vooral vanwege dit 'Belten' zo langzamerhand beroemd geworden. Het is een stemkwaliteit die met de opkomst van musical een echte hype werd, maar reeds jaren beoefend wordt in onder andere de Popmuziek. Denk bijvoorbeeld aan Whitney Houston. 'Belt' wordt gebruikt om in de hoogte van de stem met veel volume te kunnen blijven zingen.Naslagwerk?
De methode van Jo Estill is niet direct toegankelijk. De methode is beschermd. Een naslagwerk is enkel en alleen te verkrijgen tijdens het volgen van een cursus. Bibliotheken en boekhandels verstrekken de methodiek niet. Op deze manier wordt gewaakt over een goed gebruik van de methode. Cursussen zijn alleen te volgen bij gecertificeerde EVTS masters. Prijzen lopen uiteen.Masters
Nederland telt enkele gecertificeerde EVTS masters:- Alberto ter Doest (Amsterdam)
- Anja Blom (Hilversum)
- Anja Kwakkenstein (Lent)
- Frederike Schonis (Rotterdam)
- Juliette Dumore (Gorssel)
- Liesbeth Korpershoek
- Marleen van Dijk (Rijnsburg)
- Monica Millar
- Nancy Meijer (Zoetermeer)
Drie boeken
Jo Estill heeft haar methode vastgelegd in drie boeken:[OLIST]Anatomy of the Vocal Instrument
Primer of Basic Figures (Level one)
Six Basic Voice Qualities (Leve Two)[/OLIST]
Deze zijn dus enkel door studenten en getrainde docenten van de EVTS te gebruiken.
Drie elementen
Bij haar methode gaat Estill uit van drie elementen:[OLIST]Het ambachtelijke
het artistieke/esthetische
De 'Magic', de metafysica van de uitvoering[/OLIST]
Het ambachtelijke verdeelt ze in drie categorieën:
POWER (longen), SOURCE (larynx) en FILTER (aanzetstuk), dat alles aan het werk gezet en ondersteund door EFFORT (energie/inspanning). Ze hecht er groot belang aan, dat je alle spieren geïsoleerd leert gebruiken, terwijl alle andere spieren, op dat moment niet nodig, ontspannen zijn. Ze gaat uit van het principe dat de grote, sterke spieren, hard moeten werken, waardoor de kleine spieren, minder belast worden.
Stemkwaliteiten
Jo Estill onderscheidt zes stemkwaliteiten:[OLIST]Spreek kwaliteit
Falset kwaliteit
Snik/huil kwaliteit
'Twang' (kern, metaal, zangersformant) kwaliteit
Opera kwaliteit
'Belt' kwaliteit[/OLIST]
Alle aspecten van een kwaliteit worden schematisch in een 'recept' vastgelegd, te vergelijken met een recept uit een kookboek. De verschillende recepten zijn ook met elkaar te combineren. De 'twang' ontstaat door een vernauwing van het aanzetstuk boven de valse stemplooien door samentrekking van een kringvormige spier in het strottenklepje.
Het is beter niet zonder begeleiding te experimenteren met de samenstelling van deze recepten. Hier zal ik dan ook niet verder op ingaan.