InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > CVT Complete Vocal Technique

CVT Complete Vocal Technique

Eén van de zangmethodes waarover je steeds meer hoort is de methode van de Deense Cathrine Sadolin. Deze methode wordt ook aangeduid met 'CVT' Complete Vocal Technique. Complete Vocal Technique is een systematische benadering om alle geluiden in alle stijlen op een verantwoorde manier te kunnen produceren. De zangmethode is het resultaat van meer dan 25 jaar onderzoek door Cathrine Sadolin.

Complete Zangtechniek

In 2004 verscheen het boek 'Complete Vocal Technique' in het Nederlands onder de titel: 'Complete Zangtechniek'. Sadolin heeft een pil van meer dan 250 bladzijden geschreven. Rijkelijk geïllustreerd met heldere diagrammen en afbeeldingen. Daarnaast bijgevoegd, een cd met oefeningen en voorbeelden. De Nederlandse vertaling van het boek Complete Vocal Technique is al in een derde herziene druk verschenen.

De drie basisprincipes

Sadolin onderscheidt drie basiprincipes:

  1. Ademsteun
  2. Noodzakelijke twang
  3. Vermijd een vooruitgestoken kaak en lipspanning

Het basisprincipe noodzakelijke twang is aan de nieuwe uitgave toegevoegd, waar het basisprincipe een open keel het veld heeft moeten ruimen.

Ademsteun beschrijft Sadolin als het tegenhouden van de adem. Dit kan bereikt worden door de spieren rond de navel langzaam in te trekken, de rugspieren aan te spannen en voor tegenwicht in de lendenstreek te zorgen. Dit alles in een geleidelijke doorgaande beweging alsof je tegen een weerstand werkt.

Twang ontstaat door een vernauwing van het aanzetstuk boven de valse stemplooien door samentrekking van een kringvormige spier in het strottenklepje.

Je kunt de twang vinden door de volgende geluiden na te bootsen:
  • Het huilen van een kind
  • het kwaken van een eend
  • De krassende stem van een heks
  • Het miauwen van een kat
  • Het geluid dat je maakt om een speelgoedauto na te bootsen

Vier stemfuncties

Naar de methode van Sadolin kun je zodra je de basisprincipes voldoende beheerst kiezen uit vier stemfuncties.
  1. Neutral
  2. Curbing
  3. Overdrive
  4. Edge (voorheen sprak Sadolin nog van Belting)

  • Neutral wordt beschreven als een niet-metalige stemfunctie. Een functie met een zacht karakter.
  • Curbing is een half-metalige stemfunctie, deze klinkt licht klagend of ingehouden. Deze stemfunctie ontstaat door een bepaalde 'hold' op de klank.
  • Overdrive is een geheel metalige stemfunctie. het karakter is direct, luid en roepend. Overdrive komt tot stand met een 'bite'.
  • Edge is een geheel metalige stemfunctie. Het karakter is helder, agressief, scherp en krijsend. je krijgt de edge door een 'twang' te realiseren.

Onderstaande tabel bevat informatie over de voorwaarden en beperkingen van de verschillende stemfuncties

StemfunctieNeutralCurbingOverdriveEdge
Sluiting van de stembanden zacht met lucht/gecomprimeerd zonder luchtgeen luchtgeen luchtgeen lucht
Methode losse kaak'Hold''Bite''Twang'
Klinkers in de hoogte allei, uh, oee, ooi, ee, e, eu
Toonhoogte hele stemomvanghele stemomvangmax. c2/d2hele stemomvang
Volume zacht (kan luider zijn in hoogte)middelsterksterksterk
Karakter zachtingetogenroependkrijsend

De 'Hold' kun je vinden door:
  • Haal adem en maak een geluidje terwijl je plotseling je adem inhoudt; of kuch en voel een kleine 'hold' vlak voor de kuch aan.
  • Stel je voor dat je iets zwaars optilt. Merk op hoe je je in het strottenhoofd voorbereidt voordat je gaat tillen. Handhaaf dit gevoel.
  • Stel je voor dat je praat terwijl je huilt. Voel de 'hold' en luister hoe klagend Curbing klinkt.

De 'Bite' kun je vinden door:
  • Te glimlachen met een gesloten mond en de kaak te laten vallen terwijl je de stand van je bovenlip handhaaft, zodat de onderkaak naar binnen valt ten opzichte van de bovenlip.
  • De kaak zo te houden alsof je in een grote appel bijt, waarbij je je voorstelt dat je de appel verwijdert en de 'bite' handhaaft.

Klankkleur

Na het kiezen van de stemfunctie kan de klankkleur worden aangepast.
Dit kan op zes plaatsen gebeuren:
  1. De positie van de epiglottis
  2. De positie van de larynx
  3. De vorm van de tong
  4. De vorm van de mond
  5. De positie van het zachte gehemelte
  6. Het openen of sluiten van de neusholte

Effecten

Hierna kunnen desgewenst effecten worden toegevoegd. Voordat hieraan gewerkt kan worden is het echter van belang dat de basisprincipes, de stemfuncties en de klankkleur goed worden beheerst.

Effecten:

  • distortion
  • creaks and creaking
  • rattle
  • growl
  • grunt
  • screams
  • vocal breaks
  • toegevoegde lucht
  • vibrato
  • ornamentatie

CVT teachers

Pas er als leek mee op dit boek zonder begeleiding te gebruiken. Hoewel Sadolin anders beweert en doet vermoeden is dit boek vooral geschikt als naslagwerk bij de door Sadolin gegeven workshops en lessen. Daarnaast zijn er in Nederland ook opgeleide CVT teachers te vinden.

Lees verder

© 2010 - 2019 Gaab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leuke weetjes - VrouwenWaarom hebben vrouwen het vaker koud dan mannen? Hoeveel uren in ons hele leven ervaren vrouwen een orgasme Waarvoor die…
PIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppenPIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppenDe zogeheten PIT manoeuvre is een techniek die gebruikt wordt door de politie om vluchtende voertuigen tot stoppen te dw…
Straight Edge, een aparte levensstijlEen leven zonder drugs, alcohol of roken. En daar bovenop een monogaam seksleven. Veel mensen zouden het niet kunnen, ma…
Disney Treasures: The Complete PlutoDisney Treasures: The Complete PlutoIedereen heeft hem eens op tv gezien of erover gehoord. Pluto, de hond die gecreerd is in de Walt Disney Studios. Deze h…
Muziek oefenen of meespelen met een dj-cd-spelerMuziek oefenen of meespelen met een dj-cd-spelerWat als je op je muziekinstrument wilt meespelen met cd of mp3, maar het tempo ligt te hoog? Of als je worstelt met een…

Reageer op het artikel "CVT Complete Vocal Technique"

Infoteur: Gaab
Laatste update: 10-10-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Special: Zangmethodes
Schrijf mee!