CVT Complete Vocal Technique
Eén van de zangmethodes waarover je steeds meer hoort is de methode van de Deense Cathrine Sadolin. Deze methode wordt ook aangeduid met 'CVT' Complete Vocal Technique. Complete Vocal Technique is een systematische benadering om alle geluiden in alle stijlen op een verantwoorde manier te kunnen produceren. De zangmethode is het resultaat van meer dan 25 jaar onderzoek door Cathrine Sadolin.
Complete Zangtechniek
In 2004 verscheen het boek 'Complete Vocal Technique' in het Nederlands onder de titel: 'Complete Zangtechniek'. Sadolin heeft een pil van meer dan 250 bladzijden geschreven. Rijkelijk geïllustreerd met heldere diagrammen en afbeeldingen. Daarnaast bijgevoegd, een cd met oefeningen en voorbeelden. De Nederlandse vertaling van het boek Complete Vocal Technique is al in een derde herziene druk verschenen.De drie basisprincipes
Sadolin onderscheidt drie basiprincipes:[OLIST]Ademsteun
Noodzakelijke twang
Vermijd een vooruitgestoken kaak en lipspanning[/OLIST]
Het basisprincipe noodzakelijke twang is aan de nieuwe uitgave toegevoegd, waar het basisprincipe een open keel het veld heeft moeten ruimen.
Ademsteun beschrijft Sadolin als het tegenhouden van de adem. Dit kan bereikt worden door de spieren rond de navel langzaam in te trekken, de rugspieren aan te spannen en voor tegenwicht in de lendenstreek te zorgen. Dit alles in een geleidelijke doorgaande beweging alsof je tegen een weerstand werkt.
Twang ontstaat door een vernauwing van het aanzetstuk boven de valse stemplooien door samentrekking van een kringvormige spier in het strottenklepje.
Je kunt de twang vinden door de volgende geluiden na te bootsen:
- Het huilen van een kind
- het kwaken van een eend
- De krassende stem van een heks
- Het miauwen van een kat
- Het geluid dat je maakt om een speelgoedauto na te bootsen
Vier stemfuncties
Naar de methode van Sadolin kun je zodra je de basisprincipes voldoende beheerst kiezen uit vier stemfuncties.[OLIST]
Neutral
Curbing
Overdrive
Edge (voorheen sprak Sadolin nog van Belting)[/OLIST]
- Neutral wordt beschreven als een niet-metalige stemfunctie. Een functie met een zacht karakter.
- Curbing is een half-metalige stemfunctie, deze klinkt licht klagend of ingehouden. Deze stemfunctie ontstaat door een bepaalde 'hold' op de klank.
- Overdrive is een geheel metalige stemfunctie. het karakter is direct, luid en roepend. Overdrive komt tot stand met een 'bite'.
- Edge is een geheel metalige stemfunctie. Het karakter is helder, agressief, scherp en krijsend. je krijgt de edge door een 'twang' te realiseren.
Onderstaande tabel bevat informatie over de voorwaarden en beperkingen van de verschillende stemfuncties
Stemfunctie | Neutral | Curbing | Overdrive | Edge |
---|---|---|---|---|
Sluiting van de stembanden | zacht met lucht/gecomprimeerd zonder lucht | geen lucht | geen lucht | geen lucht |
Methode | losse kaak | 'Hold' | 'Bite' | 'Twang' |
Klinkers in de hoogte | alle | i, uh, o | ee, oo | i, ee, e, eu |
Toonhoogte | hele stemomvang | hele stemomvang | max. c2/d2 | hele stemomvang |
Volume | zacht (kan luider zijn in hoogte) | middelsterk | sterk | sterk |
Karakter | zacht | ingetogen | roepend | krijsend |
Klankkleur
Na het kiezen van de stemfunctie kan de klankkleur worden aangepast.Dit kan op zes plaatsen gebeuren:
[OLIST]De positie van de epiglottis
De positie van de larynx
De vorm van de tong
De vorm van de mond
De positie van het zachte gehemelte
Het openen of sluiten van de neusholte[/OLIST]
Effecten
Hierna kunnen desgewenst effecten worden toegevoegd. Voordat hieraan gewerkt kan worden is het echter van belang dat de basisprincipes, de stemfuncties en de klankkleur goed worden beheerst.Effecten:
- distortion
- creaks and creaking
- rattle
- growl
- grunt
- screams
- vocal breaks
- toegevoegde lucht
- vibrato
- ornamentatie