Handvaardigheid in de bovenbouw, taart in lagen
Een taart in lagen bakken en versieren met een klas is organisatorisch behoorlijk lastig. Toch op zoek naar een leuke en creatieve opdracht voor je groep? Gelukkig is er nu een leuk alternatief. Een taart knutselen op het platte vlak door middel van zijdepapier. De taart krijgt uiteindelijk een beetje de stijl van het populaire Blond Amsterdam. Wellicht ook een leuk idee voor een verjaardagskalender? Deze opdracht is geschikt voor de middenbouw en de bovenbouw.
Materialen:
- A3-ondervel (bij voorkeur wit)
- Verschillende zoete kleuren zijdevloeipapier
- Lijm
- Schaar
- Zwarte fijne stift
- Fijn penseel
- Gouden en zilveren verf
- Eventueel glitters of glitterlijm
Werkwijze voor de leerkracht
Alle leerlingen krijgen een A3-papier als ondervel. Dit wordt de basis van het werkstuk. De kinderen kiezen vervolgens een aantal kleuren vloeipapier uit om de verschillende lagen in de taart mee te maken. Kinderen kunnen naar keuze ook een schaal maken waar de taart op gepresenteerd wordt. De lagen van de taart zijn verschillend van breedte. De onderste laag is het breedst en de lagen daarboven worden steeds minder breed. De vormen van deze lagen kunnen verschillen. Denk hierbij aan een rand met korte of lange bogen of een halfronde taart bovenop. De kinderen knippen vervolgens versieringen uit het vloeipapier en versieren hier hun taart mee. Allerlei figuren kunnen worden gebruikt: rondjes, hartjes, dotten slagroom, kaarsen, etc.
Wanneer de kinderen tevreden zijn met hun basis kunnen ze met een zwarte stift de omtrek van de verschillende lagen gaan accentueren. Het is hierbij niet nodig om heel precies te werken, het slordige geeft een speels effect. Overige details en versieringen worden aangebracht met een fijn penseel en zilver- of goudverf. Eventueel kan de taart daarna nog worden versierd met glitter(lijm).
Makkelijker en moeilijker
Deze opdracht is gemakkelijk aan te passen in moeilijkheid door meer of juist minder eisen te stellen aan het werk. Kinderen die het moeilijk vinden om uit de losse pols een figuur te knippen, kunnen deze eerst met potlood op het papier tekenen en daarna pas uitknippen. Stimuleer kinderen die moeite hebben om creatief te denken om naar anderen te kijken. Bied beeldmateriaal aan van echte taarten en laat ze daar hun inspiratie vandaan halen.
Bied voor meer uitdagingen eens een andere vorm taart aan. Denk hierbij aan de topsy turvy modellen, waarbij de verschillende lagen bewust scheef op elkaar worden geplaatst of een Swirltaart, waarbij de vormen van de lagen golvend zijn. Ook in de versieringen zijn veel moeilijkheden te bedenken. Laat de kinderen met zilver- of goudverf een print op de taart schilderen.
Tip
- Bied beeldmateriaal aan. Denk hierbij aan foto's van allerlei heerlijke taarten van fondant, mooie prints en versieringen en enkele afbeeldingen van Blond Amsterdam. Hierdoor komen de kinderen in de juiste sfeer en krijgen ze ideeën om hun eigen taart zo mooi mogelijk te maken.
- Wanneer kinderen eerder klaar zijn of graag de witte ruimtes van hun vel op willen vullen, kunnen ze met dezelfde techniek bijvoorbeeld bloemen of vlinders maken.
Stappenplan voor de leerling
- Pak een groot wit vel en kies enkele kleuren zijdevloeipapier uit.
- Knip uit het zijdevloeipapier verschillende lagen van de taart. De lagen mogen verschillende vormen en diktes hebben.
- Misschien kun je ook een presenteerschaal onder je taart maken? Plak de lagen van breed naar smal op.
- Knip nu versieringen uit het zijdevloeipapier en plak deze op.
- Maak nu met de zwarte stift een omtrek om de lagen van je taart en de versieringen. Dit hoeft niet heel precies op de randjes.
- Neem nu een penseel en wat zilver- en/of goudverf, maak hiermee andere versieringen op je taart.