InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Opleiding medisch secretaresse

Opleiding medisch secretaresse

Opleiding medisch secretaresse Een medisch secretaresse heeft een verantwoordelijke baan. Voor deze administratieve baan in de zorg heb je een goede opleiding nodig. Wat is de inhoud van het werk, wat leer je in een cursus en waar kun je de opleiding volgen.

Medisch secretaresse is een baan met veel verantwoordelijkheid

Voordat je een opleiding tot medisch secretaresse gaat doen moet je goed beseffen dat je een verantwoordelijke functie krijgt. Het is namelijk een baan in de gezondheidszorg. Dat kan in een ziekenhuis zijn, bij een huisarts of in specialistische zorginstellingen (ouderenzorg, psychiatrische instellingen, etc.). In dit beroep kom je in aanraking met heel veel mensen. Naast artsen zijn dat natuurlijk voornamelijk zieke mensen. In de gezondheidszorg staat de patiënt centraal. Zorgvuldigheid is daarbij heel belangrijk..

Wat zijn de taken van een medisch secretaresse

In dit administratieve beroep in de zorg krijgt men te maken met een veelheid aan taken die vaak door elkaar lopen.
Belangrijkste taken van de secretaresse zijn:
  • Verzorgen van brieven naar specialisten, huisartsen en patiënten
  • Verzorgen van (geautomatiseerde) patiëntendossiers en dus zorgen dat de arts altijd de juiste informatie bij de hand heeft.
  • Receptie taken: intake van patiënten en het beantwoorden van vragen van patiënten (of bezoekers) zowel ter plekke maar ook telefonisch

Daarnaast moet je organisatietalent hebben en goed met mensen kunnen omgaan. Samenvattend zou je kunnen zeggen dat de medische secretaresse de spil is tussen arts en patiënt.

Wat leer je in de opleiding

Om dit beroep te kunnen uitoefenen moet je een opleiding of cursus medisch secretaresse volgen. De opleiding is zeer gevarieerd. Je leert o.a.:
  • Administratieve vaardigheden
  • Kennis van allerlei regelingen en wettelijke voorschriften (patiëntenrecht)
  • Kennis van medische terminologie (b.v. anatomie)
  • Cummunicatieve vaardigheden

Waar kun je een opleiding volgen

Er zijn meerdere mogelijkheden om een opleiding tot medische secretaresse te volgen. Daarbij valt te denken aan thuisstudie, deeltijdstudie en avondstudie. Er zijn lange cursussen maar ook spoedcursussen die je kunt volgen. Officieel erkende opleidingen zijn MBO medisch secretaresse niveau 3 en MBO medische secretaresse niveau 4. De cursussen zijn te volgen bij erkende opleidingsinstituten als Schroevers, NCOI, LOI, Scheidegger en Kronenburgh (MBO niveau).
© 2012 - 2019 Heinchess, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Website springtest

Reageer op het artikel "Opleiding medisch secretaresse"

Infoteur: Heinchess
Gepubliceerd: 30-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!