InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Tips voor het schrijven van een kwalitatief goed artikel

Tips voor het schrijven van een kwalitatief goed artikel

Fouten maken is menselijk, maar als schrijver maak je ze liever niet. Een checklist om de meest voorkomende fouten te weren.

Schrijftips

Voordat je een artikel instuurt, controleer deze dan op een aantal punten. Niet dat je ondanks een checklist nooit fouten over het hoofd ziet, want net als iedere schrijver zal ook jij blind zijn voor je eigen fouten. Het gebeurt meermaals dat men, een paar dagen na het publiceren ervan, een artikel van zichzelf naleest en dan fouten ontdekt. Typefouten, spellingsfouten, knip en plak fouten maar ook fouten omdat men een artikel schreef op bijvoorbeeld een iPad die nogal eens zijn eigen woorden maakt. Desondanks doet men zijn best om fouten te voorkomen en deze, waar nodig, te verbeteren.Hieronder de checklist om fouten te voorkomen.

Spellingscontrole

Staan er taal of typefouten in de tekst? Zo ja dan direct verbeteren. Laat zo nodig een derde (vierde, vijfde...) je stuk lezen zodat hij of zij je van commentaar kan voorzien.

Zinsopbouw

Hoe lopen de zinnen? Zijn ze niet te lang of te kort? Waar kun je verbeteringen aanbrengen? Staan de woorden wel op de goede plek? Kun je schrappen?

Staan de komma's goed en de leestekens op de juiste plaats?

Lees je geschreven stuk nog eens goed door. Wat gebeurt er als je een komma verplaatst, weglaat of toevoegt? Controleer of aanhalingstekens of andere leestekens juist zijn gebruikt. Let ook op het gebruik van hoofdletters.

Kloppen de namen

Wanneer je een verhaal schrijft heb je te maken met verschillende personages. Per abuis kan het voorkomen dat de personages door elkaar gehaald worden door jou als schrijver. Dan staat er bijvoorbeeld dat Jantje naar de zee gaat, terwijl er moet staan dat Karel naar de zee gaat. Controleer dit dus goed.

Kloppen de tijden

Let goed op dat een ondergaande zon zich in de avond voordoet. Dus wanneer Karel naar de zee gaat en hij ziet de zon ondergaan, dan kan het niet zo zijn dat hij even later met Loes op een terrasje van de brandende zon geniet.

Tijdgeest en details

Speelt je verhaal zich in het verleden of juist in de toekomst af? Controleer dan of de details in je verhaal kloppen met de tijdgeest. In 1919 was er bijvoorbeeld nog geen internet of een computer...

Hoofdstuk en alinea indeling

Een alinea wordt gebruikt als een eenheid van informatie. Wanneer begin je een nieuwe alinea? Als er al wat zinnen zijn geschreven en je begint een nieuw onderwerp begint, maak je een nieuwe alinea aan. Een alinea geeft de lezer overzicht van de informatie die er wordt aangeboden. Maar wanneer begin je aan een nieuw hoofdstuk? In principe hebben zowel alinea's als hoofdstukken dezelfde functie. Ze structureren de opbouw van de tekst, net als paragrafen. De keuze tussen een nieuwe paragraaf, alinea of hoofdstuk beginnen hangt af van de omvang van de tekst. In een artikel zul je spreken van paragrafen of alinea's en pas in een boek komen ook hoofdstukken aan de orde.

Alles in de tegenwoordige/verleden tijd

Wanneer je een verhaal schrijf in de tegenwoordige tijd dan moet je dat het hele verhaal blijven volhouden. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor een verhaal dat is geschreven in verleden tijd.

Stijlfouten

Hou zoveel mogelijk èèn schrijfstijl aan. En let op met stijlfouten als 'Dat kost duur...'.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Stijlfiguur.
© 2012 - 2017 Jheininga, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schrijfboek: Stephen King Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Samenvatten: hoe doe je dat?Samenvatten: hoe doe je dat?Een samenvatting kan in allerlei gevallen handig zijn. Het kan een manier zijn om met de leerstof bezig te zijn, of om v…
Een bouwplan van een tekst makenEen goede auteur maakt voor dat hij gaat schrijven eerst een bouwplan van zijn tekst. In dit bouwplan zet hij uiteen wat…
Hoe maak je een goede samenvattingHoe maak je een goede samenvattingSamenvattingen maken is meestal niet het meest geliefde klusje, maar toch is het erg nuttig, vooral als je studeert. Sam…
Hulp bij je eerste artikel op InfoNuHulp bij je eerste artikel op InfoNuBij InfoNu kun je geld verdienen als tekstschrijver. En een eenmaal geschreven artikel blijft geld opleveren. Dit klinkt…

Reageer op het artikel "Tips voor het schrijven van een kwalitatief goed artikel"

Infoteur: Jheininga
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!