InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Goed functioneren op school

Goed functioneren op school

Goed functioneren op school Om je kind goed te laten functioneren op school is het belangrijk dat je kind goed in zijn vel zit. Een kind wat zich niet lekker voelt of moe is zal niet optimaal functioneren. Hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen optimaal kunnen functioneren op school, zonder hierbij voortdurend de strijd aan te gaan?

Ontbijten

Ontbijten is de belangrijkste maaltijd van de dag. Kinderen die 's morgens goed ontbijten kunnen zich overdag beter concentreren en zullen zich daardoor ook beter gedragen op school. De les is interessanter omdat ze hem beter kunnen volgen en daardoor zijn ze minder gemotiveerd om te gaan klieren in de klas.

Kies voor een hartig ontbijt dus een boterham met ham of kaas. Kinderen die een zoet ontbijt nuttigen beginnen wel net zo alert als kinderen die een hartig ontbijt nuttigen maar ze kakken halverwege de ochtend in. Ze worden moe en krijgen honger. Onderzoek aan de Oxford universiteit heeft ook aangetoond dat zoetigheid de trek in eten verhoogt omdat het lichaam vraagt om een nieuwe hoge bloedsuikerpiek. Volgens hetzelfde onderzoek eten kinderen die zoet ontbijten tussen de middag ook meer dan kinderen die een hartig ontbijt krijgen.

Belangstelling

Toon belangstelling voor het schoolwerk en geef duidelijk aan dat je kind met problemen met het schoolwerk altijd naar je toe mag komen. Zo geef je duidelijk aan dat schoolwerk belangrijk is en stimuleer je hem zijn best te doen. Er is een verschil tussen belangstelling en klaarstaan wanneer je kind je nodig heeft en pushen. Wanneer je teveel de nadruk legt op presteren en op het belang van het schoolwerk dan voelt je kind zich onder druk gezet. Dit kan alleen maar averechts werken.

Vriendschappen aanmoedigen

Hoe meer vriendjes je kind heeft op school waar hij ook thuis mee speelt, hoe meer je kind zich thuis zal voelen op school. Dit zorgt ervoor dat je kind met meer zelfvertrouwen en plezier naar school gaan en dit kan de leerprestaties alleen maar ten goede komen. Het klinkt misschien vreemd maar Hyves en Facebook verbeteren vaak het contact met leeftijdgenootjes. Ze spreken elkaar vaker via de Hyves en maken zo ook afspraken met elkaar. Professor Christine Greenhow van de University of Maryland heeft onderzoek gedaan onder 600 achterstandsgezinnen en deze conclusie getrokken.

Manier van opvoeden

De vrije opvoeding werkt de “laat maar waaien” mentaliteit in de hand. Een wat strengere opvoeding leert een kind dat er dingen van hem verwacht worden. Ze krijgen hierdoor een betere interactie met hun omgeving. Ze zijn gewend naar hun ouders te luisteren maar houden hun ouders ook beter in de gaten om te zien of het gedrag wat ze vertonen gewenst is. Door deze factoren passen ze zich beter aan aan hun omgeving. Ze zien tevreden reacties op hun gedrag die meer op zichzelf gerichte kinderen missen. Dit sterkt hun zelfvertrouwen waardoor ze nog beter presteren. Vooral bij meisjes schijnt een iets strengere opvoeding hun leerprestaties te verbeteren.

Beweging

Niet alleen leren is belangrijk. Het is ook van belang dat je kind minimaal één sport beoefend. Te eenzijdig op het leren gericht zijn werkt niet. Bovendien stimuleert beweging de bloedsomloop waardoor er meer zuurstof naar de hersenen gaat. Een gezonde geest werkt dan ook het beste in een gezond lichaam.

Kunst

Eenzijdige ontwikkeling is nooit goed dus ook kunst en creativiteit moet bevorderd worden. Creativiteit lokt vaak nieuwsgierigheid uit waardoor een kind meer wil weten en dingen gaat uitzoeken. Onontbeerlijk om tot goede leerprestaties te komen.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig? Kinderen hebben veel slaap nodig om weer op te laden. Het herstelt het lichaam van de…
Primair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindPrimair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindSpannend! Uw kind gaat voor het eerst naar school, de basisschool. Binnenkort wordt uw kind 4 jaar. Dit betekent dat hij…
Hoge verwachtingen ouders maken kinderen lamHoge verwachtingen ouders maken kinderen lamSommige ouders willen dat hun kind kostte wat het kost veel presteert. De ouders koesteren enorm hoge verwachtingen van…
Wat houdt leerplicht in?De leerplicht geldt voor kinderen van 5 jaar tot en met het einde van het schooljaar waarin het kind 16 jaar is geworden…
De overgang van de basisschool naar de middelbare schoolDe overgang van de basisschool naar de middelbare schoolUw puber gaat naar de middelbare school. Nadat de schoolkeuze is gemaakt en de laatste dag in groep acht is afgerond, ko…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/1239057/2011/03/21/Zet-hem-aan-het-werk-gebruik-slimme-psychotrucs.dhtml
  • http://xyofeinstein.wordpress.com/2011/09/16/onderzoek-sociale-netwerksites-doen-beter-presteren-op-school/

Reageer op het artikel "Goed functioneren op school"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!