InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > De studie geneeskunde

De studie geneeskunde

De studie geneeskunde Ieder jaar moeten er weer genoeg schoolverlaters kiezen voor een vervolgopleiding. Sommige kiezen dat een lotingstudie. Dat houdt in dat een studie een maximum aantal studieplaatsen heeft. De bekendste hiervan is waarschijnlijk wel geneeskunde. In dit artikel lees je hoe dit nou precies in zijn werk gaat.

Wat is geneeskunde nu eigenlijk?

Geneeskunde is het interdisciplinaire vakgebied dat zich richt op de invloed die ziektes en/of afwijken hebben op het menselijk lichaam. Dit kan zowel fysiek als psychisch zijn. Het doel hiervan is het hertstellen van de gezonde toestand, het verzachten van symptomen of het voorkomen van andere ziektes. Mensen die dit vak beoefenen worden vaan arts genoemd.

Hoe kan ik de studie geneeskunde volgen?

Het is niet voor iedereen weggelegd om de studie geneeskunde te volgen. Dit komt vooral omdat er meer aanmelders dan opleidingsplaatsen zijn. Daarom heeft de overheid van geneeskunde een lotingstudie, ofwel numerus fixus, gemaakt. Je kunt op twee manieren een plek als geneeskundestudent bemachtigen:
  1. Loting
  2. Decentrale selectie
Hieronder lees je meer over de loting.

Loting

Bij de loting worden je kansen bepaald door je gemiddelde eindexamencijfer. De meeste plaatsen worden op deze manier vergeven. De loting voor geneeskunde verloopt centraal. Dat betekent dat
alle verlootbare plekken van de 8 verschillende universiteiten waar je geneeskunde kan studeren bij elkaar worden genomen en over de aanmeldingen worden verdeeld. De eerste lotingronde bepaalt of je wordt toegelaten op de studie geneeskunde. Als dit het geval is, ben je ingeloot. De tweede lotingronde bepaalt waar je geneeskunde mag studeren. Maar, de eerste en tweede lotingrondes staan geheel los van elkaar, dus het beïnvloedt je kans op een opleidingsplek niet!

Lotingkansen

Je kansen zijn afhankelijk van de lotingklasse waarin je terecht komt en verhouding tussen het aantal beschikbare plekken een aanmeldingen in het jaar dat jij je opgeeft voor de loting. Afhankelijk van je gemiddelde wordt je ingedeeld in een bepaalde klasse.
  1. Hoger dan of gelijk aan een 8
  2. Lager dan een 8 maar hoger dan of gelijk aan een 7,5
  3. Lager dan een 7,5 maar hoger dan of gelijk aan een 7
  5. Lager dan een 6,5

Hoe wordt je gemiddelde eindexamencijfer berekend?

Je gemiddelde eindexamencijfer wordt berekend door alle eindexamencijfers van het gemeenschappelijke deel, dus de verplichte vakken zoals Nederlands, Engels etc., het profieldeel, dus de zelfgekozen vakken zoals biologie, scheikunde, wiskunde etc., en het hoogste eindexamencijfer van het vrije deel bij elkaar op te tellen en te delen door het totale aantal examencijfers.

Wat zijn je inlotingkansen?

Als je in lotingklasse A, of 1, zit, wordt je direct toegelaten tot de opleiding bij de universiteit van je eerste voorkeur. De plaatsen over de andere categorieën worden centraal verloot. De inlotingkansen in de verschillende lotingklassen verhouden zich als volgt:
B (2) : C (3) : D (4) : E (5) = 9 : 6 : 4 : 3.
Als bijvoorbeeld in lotingklasse B 80 procent van de kandidaten wordt ingeloot, dan wordt in klasse C 53 procent, in klasse D 36 procent en in klasse E 27 procent ingeloot.

In de tabel hieronder zie je het overzicht van het aantal aanmeldingen per instelling voor het studiejaar 2010 – 2011. Daaronder zie je het aantal aanmeldingen per categorie en de bijbehorende inlotingkansen over de afgelopen 2 jaar.

InstellingAantal plaatsenAantal aanmeldingen
Universiteit Leiden (LUMC)315637
RU Groningen (UMCG)4101399
U Utrecht (UMC Utrecht)304991
EU Rotterdam (Erasmus MC)4101021
U Maastricht (AZM)3111134
U v Amsterdam (AMC)3501260
VU Amsterdam (VUmc)3501071
Radboud U Nijmegen (Radboud MC)3301003
Totaal28008516

LotingklasseLotingkans afgelopen 2 jaar
B50 – 60%
C33 – 40%
D22 – 26%
E16 – 20%

Verder is het zo dat je maar drie keer mag meeloten. Als je dus drie keer uitgeloot wordt, kun je niet meer deelnemen aan de studie geneeskunde. Je mag dan ook niet meer deelnemen aan de decentrale selectie.
© 2012 - 2019 Dyphusion, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lotingstudies, lotingsklassen & kans op inlotingHoe groot is de kans op inloting bij een lotingstudie? Een aantal HBO en WO-opleidingen zijn zogenaamde “lotingstudies”,…
Studentenleven: LotingEr zijn altijd veel onduidelijkheden over lotingstudies. Hoe gaat dat nou precies in zijn werk en welke studies zijn eig…
Geen VWO toch Geneeskunde, de optiesGeen VWO toch Geneeskunde, de optiesSoms bedenk je pas later waar je roeping ligt voor je verdere beroepsleven. Sommige opleidingen vragen echter specifieke…
Loten voor een opleiding aan de universiteitLoten voor een opleiding aan de universiteitEen paar univerisitaire opleidingen hebben een numerus fixus. Dit betekent dat je mee moet doen aan een loting om te wor…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…
Bronnen en referenties
  • http://www.ikwildokterworden.nl/loting

Reageer op het artikel "De studie geneeskunde"

Infoteur: Dyphusion
Gepubliceerd: 19-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!