InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studentenleven: Loting

Studentenleven: Loting

Er zijn altijd veel onduidelijkheden over lotingstudies. Hoe gaat dat nou precies in zijn werk en welke studies zijn eigenlijk lotingstudies. In dit artikel leer je hier meer over.

Wat is een lotingstudie?

Een lotingstudie, of te wel een numerus fixus, is een studie met een maximum aantal studieplaatsen per jaar beschikbaar. Als er meer studenten zijn die zich hebben ingeschreven dan beschikbare plaatsen, moet er worden geloot onder de studenten die toegelaten willen worden. Studenten die op hun eindexamenlijst een acht of hoger staan gemiddeld, worden automatisch geplaatst op een vrije plek op de studie. Zij hoeven dus niet mee te doen aan de loting. Alle andere studenten moeten wel mee doen aan de loting. Hoe hoger je gemiddelde cijfer, hoe meer kans je maakt om in geloot te worden voor de studie.

Aanmelden voor een lotingstudie.

Om je aan te melden voor een lotingstudie moet je je voor 15 mei inschrijven bij de studie via DUO. De uitslag van de loting wordt in juli bekend gemaakt. Je kunt dan op drie manieren geplaatst worden:
  • Je wordt decentraal geplaatst
  • Je gemiddelde cijfer is hoger dan een acht
  • Je wordt centraal ingeloot

Decentrale selectie

Voor opleidingen met een loting hebben hogescholen en universiteiten de mogelijk om voor een paar plaatsen zelf studenten te kiezen. Je kunt je hiervoor aanmelden die studielink. De opleidingen met de decentrale selectie stellen zelf een aantal data vast wanneer deze selectie plaats vindt. Je moet wel aan alle voorwaarden van de centrale loting voldoen om decentraal geselecteerd te worden.

Een acht of hoger

Heb je gemiddeld voor je eindexamencijfer een acht of hoger dan plaatst DUO je na tijdig ontvangst van een kopie van je vooropleiding in lotingsklasse A. Dit betekend dat je direct toegelaten bent voor de studie van je eerste voorkeur.

Centrale selectie

Met deze selectie wordt de lotingsprocedure bedoeld. Je kunt je per studiejaar maximaal voor één opleiding met een lotingstudie inschrijven.

Wat voor lotingstudies (universitair) zijn er?

  • Bedrijfskunde
  • Bestuurd en Organisatiewetenschap
  • Bio-medische wetenschappen
  • Bouwkunde
  • Communication and Media
  • Criminologie
  • Diergeneeskunde
  • Economie
  • Economie en bedrijfseconomie
  • Fiscaal Recht
  • Geneeskunde
  • Industrieel Ontwerpen
  • International Business
  • International Business Administration
  • Klinische Technologie
  • Life Sience and Technology
  • Psychologie
  • Rechtsgeleerdheid
  • Tandheelkunde

Lees verder

© 2011 - 2019 Kimvdbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.duo.nl

Reageer op het artikel "Studentenleven: Loting"

Infoteur: Kimvdbos
Gepubliceerd: 14-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Studentenleven
Schrijf mee!