Tekenen in de bovenbouw, je eigen naam in graffiti
Graffiti spreekt veel kinderen tot de verbeelding. Vrijwel alle leerlingen hebben er een associatie bij of hebben het wel eens gezien. Voornamelijk in de bovenbouw lonkt het om een eigen 'tag' te maken en deze te gebruiken. Met deze opdracht ontwerpen de kinderen verschillende tags en werken ze de mooiste uit op groot formaat. Deze opdracht kan eenvoudig worden aangepast voor de middenbouw en is ook zeer geschikt om een verjaardagskalender van te maken. Naast de naamtag kan de geboortedatum in dezelfde stijl worden toegevoegd.
Materialen:
- Wit A4'tje
- Grijs papier
- Wit of baksteenrood papier
- Wit tekenpapier
- Potlood
- Waskrijt
- Schaar
- Lijm
Werkwijze voor de leerkracht
Laat de kinderen een eenvoudig wit A4'tje twee keer dubbelvouwen zodat er vier vakken ontstaan. Hierop schetsen de kinderen vier ontwerpen. Geef duidelijk aan dat ze groot moeten werken. De kinderen ontwerpen zo vier eigen tags met hun naam of een gedeelte hiervan. Ze kiezen vervolgens de beste uit en gaan deze op een wit tekenpapier groot uitwerken. De tag mag uit losse letters bestaan of aan elkaar zitten. Let hierbij op de verdeling van de letters en laat de kinderen de ruimte op het tekenvel gebruiken. Vervolgens gaan ze hun tag dik inkleuren met waskrijt (wasco). Dit materiaal zorgt voor een grove afwerking en voorkomt dat kinderen te veel op details gaan werken. Daarnaast heeft wasco felle kleuren die bij graffiti vaak naar voren komen. Wanneer de tag is ingekleurd, knippen de leerlingen deze netjes uit.
Als achtergrond is gekozen voor een stenen muur. Deze is op verschillende manieren te maken. Wanneer je een grijs papier als basis gebruikt kun je bakstenen laten knippen uit steenrood papier. Wanneer dit niet aanwezig is kunnen bakstenen uit wit papier worden geknipt en kunnen deze van kleur worden voorzien door middel van een rood potlood. Laat de kinderen de opbouw van metselwerk bekijken alvorens ze de bakstenen opplakken. De bakstenen moeten verspringen voor een realistisch effect. Wanneer de bakstenen muur helemaal klaar is, wordt de uitgeknipte tag over de muur geplakt.
Makkelijker en moeilijker
Graffiti wordt meestal op oude muren gemaakt. Geef kinderen die meer uitdaging nodig hebben de opdracht om de bakstenen achtergrond zo te maken dat deze op een oude muur lijkt.
Bepaal de eisen die je aan de tag stelt aan de hand van het niveau van de groep. Kinderen die dit lastig vinden kunnen moeite hebben met het ontwerpen van de letter, terwijl kinderen die dit gemakkelijk oppakken kunnen gaan werken met extra illustraties of verschillende kleurschakeringen.
Tip
Zorg voor beeldmateriaal, zowel van tags als van muren. Dit motiveert en geeft minder vaardige tekenaars een houvast. Deze opdracht krijgt een nog indrukwekkender resultaat wanneer er op A3-formaat wordt gewerkt.
Vaak zijn er oud-leerlingen van een school te vinden die kennis hebben van graffiti. Laat deze leerlingen een lesje verzorgen over tags en eventueel over het aanbrengen van graffiti (op een gewenste plaats natuurlijk).
Deze les leent zich uitstekend als brug naar een les burgerschapsvorming, waarbij de discussie over graffiti gevoerd kan worden. Is het kunst of vandalisme? Welke subculturen horen hierbij?
Stappenplan voor de leerling
- Deel het witte vel papier in vieren en ontwerp hier vier tags op.
- Kies de beste tag en werk deze groot uit op een tekenpapier.
- Kleur je tag dik in met wasco en knip deze uit.
- Maak een bakstenen muur door bakstenen uit te knippen en op het grijze basisvel te plakken. Denk hierbij aan de structuur van metselwerk.
- Plak tot slot je tag op de bakstenen achtergrond.