InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Geen VWO toch Geneeskunde, de opties

Geen VWO toch Geneeskunde, de opties

Geen VWO toch Geneeskunde, de opties Soms bedenk je pas later waar je roeping ligt voor je verdere beroepsleven. Sommige opleidingen vragen echter specifieke toelatingseisen die je niet altijd hebt. Geneeskunde is één van die opleidingen. Dit artikel gaat in op de mogelijkheden van geneeskunde studeren als je geen VWO profiel natuur en gezondheid hebt. Binnen Nederland zijn er acht universiteiten die de studie Geneeskunde aanbieden. Op dit moment werken alle opleidingen nog met een loting, ofwel Numerus fixus opleidingen (vast aantal plaatsen beschikbaar). Dit artikel gaat enkel in op toegang krijgen tot de universiteit en niet op het verhogen van de kansen tijdens de loting of decentrale selectie.

VWO vooropleiding

Rotterdam: Afgerond VWO profiel Natuur en Gezondheid met Natuurkunde of profiel Natuur en Techniek met Biologie. Wiskunde A en B geven beiden toegang.

Toelatingseisen hbo en wo-propedeuse

Indien je niet beschikt over een VWO vooropleiding is het ook mogelijk met een propedeuse van het HBO of WO toegang te krijgen. Voorwaarde is dat je beschikt over een VWO certificaat op de vakken Natuurkunde, Scheikunde, Biologie en Wiskunde A of B.

Toelatingseisen ouder dan 21 jaar (Colloquium Doctum)

Indien je 21 jaar of ouder bent en niet in het bezit bent van een vwo-diploma en toch geneeskunde wil studeren, kan een aanvraag doen om te worden toegelaten via het zogenaamde colloquium doctum (aanvullend onderzoek dat het examen vervangt). Ook hierbij heb je de vwo-deelcertificaten nodig, maar voor meer vakken, namelijk Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Nederlands, Engels en Wiskunde A of B.

Andere opties

Buiten de reguliere opties zijn er nog drie andere mogelijkheden, namelijk Groningen, Utrecht en studeren in het buitenland.

Groningen (verkort):

Indien je beschikt over een afgeronde WO of HBO bachelor, biedt de Rijksuniversiteit Groningen je de mogelijkheid verkort geneeskunde te studeren. Naast je bachelor diploma dien je de vakken Natuur- en Scheikunde op VWO niveau te behalen. Binnen 4 jaar kun je afstuderen als basisarts, echter zijn er slechts 34 plekken per jaar beschikbaar! Tijdens dit schakeljaar volgen de zogenoemde zij-instromers vakkan vanuit het tweede en derde jaar van de bacheloropleiding geneeskunde en daarnaast nog extra onderwijs. Daarna wordt de reguliere 2-jarige master gevolgd.

Utrecht (SUMMA):

De Universiteit Utrecht biedt naast de reguliere opleiding geneeskunde ook de Selective Utrecht Medical Master, hierin wordt de student opgeleid tot arts en klinisch onderzoeker. Dit is een (4-jarige) masteropleiding. Toegang tot deze opleiding is enkel met een bachelor diploma biomedisch of lifescience.

Buitenland

Buitenlandse universiteiten kunnen andere toelatingseisen stellen dan Nederlandse universiteiten. Zo duurt in België de opleiding geneeskunde 7 jaar, is deze zonder loting en hoeft men geen afgerond VWO diploma te bezitten. De toelating voor de Belgische universiteit tot geneeskunde bestaat uit een toelatingsexamen, meer hierover vind je op de Belgische website; http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/

Handige website met meer informatie over toelatingen, loting en decentrale selectie; ikwildokterworden.nl
Gerelateerde artikelen
De studie geneeskundeDe studie geneeskundeIeder jaar moeten er weer genoeg schoolverlaters kiezen voor een vervolgopleiding. Sommige kiezen dat een lotingstudie.…
Alternatieve geneeskundeWat is alternatieve geneeskunde? Werken alternatieve geneeswijzen echt? En kan het dragen van een edelsteen echt mijn ge…
Gezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeGezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeWat is natuurgeneeskunde, wat zijn de principes van deze geneeskunde? Kern van de natuurgeneeskunde is de algehele behan…
Antroposofische geneeskundeAntroposofische geneeskundeOm te begrijpen wat de antroposofische geneeskunde is, moeten we eerst Rudolf Steiner leren kennen. Volgens de antroposo…
De best betaalde banen in de zorgDe best betaalde banen in de zorgHet ene beroep levert meer salaris op dan het andere. Maar wat zijn eigenlijk de beste betaalde banen binnen de zorgsect…
Bronnen en referenties
  • Website universiteit Rotteram
  • Website Universiteit Utrecht
  • Website Rijksuniversiteit Groning
  • www.ikwildokterworden.nl

Reageer op het artikel "Geen VWO toch Geneeskunde, de opties"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 09-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!