InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het Register Belastingadviseurs nader bekeken

Het Register Belastingadviseurs nader bekeken

De grootste fiscale opleider van Nederland is Het Register Belastingadviseurs (RB). De instelling verzorgt fiscale opleidingen op HBO-niveau en biedt een breed scala aan opleidingsmogelijkheden. Geschoold wordt vanaf de basisopleiding belasting-consulent tot aan de master belastingadviseur. Daarbij kunnen studenten in twee jaar tijd een fiscale bul halen aan de universiteit van Groningen (RUG) .

Taak Hoofd Opleidingen

Mevrouw M. Smit is hoofd opleidingen bij het Register Belastingadviseurs. Zij houdt zich bezig met het stroomlijnen van alle bestaande en het nadenken over nieuwe opleidingen. Daarbij kijkt ze naar wat er in de markt speelt, heeft contact met andere organisaties en probeert uit te vinden wat de fiscale beroepsgroep nodig heeft op het gebied van opleidingen. Ze wordt hierbij onder andere met informatie gevoed door - en het Register Belastingadviseurs maakt deel uit van - de beroepsorganisatie Register Belastingadviseurs met ruim 7.000 leden. Mede deze beroepsorganisatie geeft aan welke behoeften er leven.

Kennis direct toepasbaar

Het hoofd opleidingen onderlijnt de grote waarde die het opleidingsinstituut hecht aan het door studenten direct kunnen toepassen van de opgedane kennis. Om dat doel te bereiken en te kunnen waarborgen doet RB er alles aan om altijd goed op de hoogte te blijven van datgene wat betrekking heeft op het vakgebied.
Zo beschikt het RB over:
  • een bureau Vaktechniek dat alle ontwikkelingen in de gaten houdt en onmiddellijk op de hoogte is van nieuwe wetsvoorstellen;
  • een heel groot netwerk van medewerkers van universiteiten en belastingadvieskantoren;
  • docenten die alle werkzaam zijn in het vakgebied, sommigen als belastinginspecteur anderen als belastingadviseur of universitair docent.

Praktijkgerichte opleidingen

De opleidingen die het RB verzorgt, zijn niet alleen erg praktijkgericht met veel aandacht voor:
  • theorie;
  • jurisprudentie;
  • beleidsuitspraken,
maar ook met kennis die direkt toepasbaar is in de praktijk. De RB studenten werken dikwijls al als belastingadviseur, accountant of in het bedrijfsleven en kunnen daar hetgeen ze leren meteen in de praktijk brengen.

Aanbieden van handvatten

Continu is het Register Belastingadviseurs bezig te bedenken hoe ze haar leden zo goed mogelijk van dienst kan zijn en hoe de aspirantleden (alle studenten zijn aspirantleden) zo goed mogelijk opgeleid kunnen worden waardoor ze in de praktijk alle handvatten bezitten om hun klanten te helpen.
Als voorbeeld geeft mevrouw Smit aan dat het Register Belastingadviseurs:
  • is gestart met fiscale opfriscursussen voor personen die al enige tijd geleden hun opleiding hebben afgerond;
  • een uitgebreid Permanent Educatie-programma aanbiedt.

Fiscale opfiscursussen

In het vakgebied gaan de ontwikkelingen door en adviseurs dienen daarvan op de hoogte te blijven. Het is eveneens mogelijk dat iemands klantenbestand verandert; dat de adviseur zich gaat specialiseren en zich meer en meer gaat toeleggen op bijvoorbeeld het gebied van de vennootschapsbelasting. Dan is het handig wanneer zo iemand een opleiding of cursus kan volgen op dat specifieke terrein.

Permanente Educatie

In het voor- en in het najaar biedt het Register Belastingadviseurs een uitgebreid Permanent Educatieprogramma aan. Het zijn korte (fiscale) cursussen, die niet alleen toegankelijk zijn voor leden maar eveneens voor anderen.

Op de klant toegesneden educatie

Hieronder vallen:
  • de incompanytrainingen. Zo is het RB bezig met een incompanytraining in agrofiscale zaken bij een groot belastingadvies- en accountantskantoor. Hier worden algemeen agrarische adviseurs omgeschoold tot agrarische fiscalisten. In niveau oplopend van consulent tot hbo-master;
  • cursussen uit het Permanente Educatie-programma. Kantoren kunnen cursussen uit dit programma afnemen. Dan gaat het over educatie die helemaal is toegesneden op de vraag van een bepaald kantoor;
  • fiscaal onderhoud. In dit geval komt een docent drie keer per jaar naar een kantoor om de werknemers te informeren op het gebied van inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of omzetbelasting. Een informatieoverdracht die volledig gericht is op de actualiteit.

Belang van goede adviseurs

Op de arbeidsmarkt is de vraag naar belastingadviseurs enorm groot. Deze behoefte aan fiscale begeleiding zal naar de mening van mevrouw Smit in de toekomst zeker zo blijven. De reden daarvan is dat mensen geen fiscale hoogstandjes verlangen, maar wel dat hun zaken fiscaal goed geregeld zijn, zodat ze zo min mogelijk problemen ondervinden van de fiscus. Het is daarom goed dat de adviseur niet alleen naar de fiscale aspecten kijkt, maar ook de algemeen juridische aspecten meeneemt. Dat houdt in: pensioenen, financiële planning, testamenten en zo voort. Het is niet zo belangrijk dat de adviseur ieder detail van alle kwesties kent, maar wel dat hij kan signaleren waar problemen zouden kunnen optreden om dat vervolgens met de klant te bespreken.

Kennis het belangrijkste gereedschap van de adviseur

In de toekomst zal een belastingadviseur op een veel breder terrein optreden en ook doorverwijzen naar specialisten, zoals bijvoorbeeld een notaris. Kennis is het belangrijkste gereedschap van iedere adviseur. Als die kennis niet voldoende of niet 'up to date' is, merkt de klant dat en gaat naar een ander. Het is daarom van groot belang voor kantoren om hun adviseurs uitstekend op te leiden en ze zo in staat te stellen hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Gerelateerde artikelen
Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)?Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)?Wie kunt u in 2019 het beste als uw financieel adviseur kiezen. Waarop moet u dan letten? Een goed financieel advies kos…
Reiskosten; langer rijden in een zuinige auto loontDe regels rondom de auto van de zaak gaan veranderen. De CO2-grenzen worden aangescherpt. Bent u nu al in het bezit van…
Hoe schrijf je een scriptie (praktijkgericht)?Hoe schrijf je een scriptie (praktijkgericht)?Aan het eind van je studie moet je vaak een scriptie schrijven waarin (een deel van) de opgedane kennis en vaardigheden…
Keurmerk voor post HBO-opleidingen: SPHBOKeurmerk voor post HBO-opleidingen: SPHBOStichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland (SPHBO) keurt post HBO opleidingen. Indien u een diploma of certificaat…
Het belang van voor- en vroegschoolse educatieHet belang van voor- en vroegschoolse educatieIn situaties waar kinderen een verhoogd risico op een taalachterstand lopen, kunnen programma's voor voor- en vroegschoo…
Bronnen en referenties
  • Tekst van mevr. J. Mastebroek AssurantieMagazine.

Reageer op het artikel "Het Register Belastingadviseurs nader bekeken"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 24-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!