InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands?

Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands?

Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands? Studieboeken zijn duur in aanschaf. U kunt geld besparen door deze boeken tweedehands te kopen. Deze boeken zijn kwalitatief vaak nog goed, en worden voor een redelijke prijs van de hand gedaan. Studieboeken zijn kostbaar in aanschaf, en worden vaak maar slechts één jaar gebruikt. In het volgende schooljaar, moet u weer nieuwe studieboeken kopen. Het voordeel van nieuwe studieboeken is dat ze onbeschreven zijn en er netjes uitzien, het nadeel is de hoge prijs.

Er zijn steeds meer studenten die kiezen voor tweedehands boeken, waardoor de prijzen van de gebruikte boeken ook hoger komen te liggen.

Nieuwe studieboeken kopen en ze volgend schooljaar doorverkopen

Indien u voorzichtig omspringt met uw studieboeken, zou u ze na het schooljaar weer voor een geschikt bedrag kunnen verkopen. U weet echter niet of de studieboeken volgend schooljaar nog gebruikt gaan worden. Mogelijk zijn ze op dat moment al verouderd, waardoor de boeken geen waarde meer vertegenwoordigen. Dit risico loopt u ook met tweedehands boeken, maar dan hebt u er minder geld in geïnvesteerd.

Studieboeken kopen op Marktplaats

Via Marktplaats kunt u waarschijnlijk wel de boeken vinden die u nodig hebt. Het is wel verstandig om er vroeg bij te zijn. Zodra bekend is welke boeken u moet aanschaffen, moet u gelijk op zoek gaan naar de beste exemplaren tegen de laagste prijs. Zodra er meer geboden gaat worden op de boeken, zal de prijs verder opgedreven worden. De beste exemplaren zullen als eerste verkocht worden. U moet er wel goed op letten dat u de juiste boeken koopt, maar dat geldt uiteraard ook voor nieuwe boeken.

Studieboeken kopen via Bol.com

Naast nieuwe boeken, verkoopt Bol.com ook gebruikte boeken. De boeken worden op de site gezet van Bol.com, maar ze worden verkocht door de eigenaren de boeken. Bol.com zorgt uitsluitend voor de plaatsing en het op de hoogte brengen van de verkoper waar de boeken heen gestuurd moeten worden. Via Bol.com kan het verzenden tegen een laag tarief. De verkoper moet wel een bemiddelingsbijdrage aan Bol.com betalen.

Studieboeken huren

Studieboeken kunt u ook huren, maar in de praktijk blijkt dat het aantrekkelijker is om boeken tweedehans te kopen en na het studiejaar weer te verkopen. Echter als u de pech hebt, dat meerdere boeken uit de roulatie gaan, kunt u de boeken niet meer verkopen tegen een goede prijs,

Studieboeken overnemen van studenten uit hogere klassen

Het probleem met het kopen van tweedehands boeken op het internet is dat u de boeken vooraf niet kunt zien. Hierdoor kan het gebeuren dat u slecht onderhouden boeken koopt tegen een te hoge prijs. U kunt het beste kort na afloop van een schooljaar alvast voorstellen om de boeken over te nemen.

Studieboeken weer verkopen aan de leverancier van studieboeken

Leveranciers van studieboeken hebben vaak regelingen dat ze studieboeken terug willen kopen van de studenten. Ze kopen uitsluitend goed onderhouden boeken terug. Het bedrag dat ze bieden is gemiddeld lager dan het bedrag dat u nog kunt ontvangen op Marktplaats of Bol.com. Vaak kopen ze ook maar beperkt boeken weer terug, en uiteraard ook uitsluitend de boeken die opnieuw kunnen worden aangeboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bol.com

Reageer op het artikel "Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!