InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!

PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!

PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden! Het volgen van de opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL) is een slimme zet om uw carrière een boost te geven. Bij een normale inzet kunt het PDL-diploma na 6 maanden PDL-opleiding behalen! Indien u met goed gevolg het examen bij de Associatie heeft afgelegd is uw PDL-diploma een mooie basis om verder op te bouwen. Indien u werkzaam bent op een loonadministratie kunt u zich bijvoorbeeld verder ontwikkelen in de richting van payroll.

Praktijkdiploma Loonadministratie PDL

In het bedrijfsleven is een schreeuwend tekort aan goed opgeleide loonadministrateurs. Zelfs een minieme onzorgvuldigheid in de salarisadministratie kan voor uw werkgever grote impact hebben. De belastingdienst kan de werkgever beboeten of geld naheffen. Ook kan het voor mensen in dienst van uw bedrijf nadelige gevolgen hebben. Voormalige medewerkers ontvangen dan het verkeerde bedrag bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Het is voor u als loonadministrateur van belang dat u op de hoogte bent van de meest recente wijzigingen op het gebied van loonbelasting en werknemersverzekeringen. De PDL-opleiding die opleidt tot het PDL-diploma wordt erg gewaardeerd door werkgevers. Meer en meer bedrijven besteden (een deel van) hun loonadminstratie uit. Deze cursus loonadminstratie (soms ook aangeduid als cursus salarisadministratie) is een stap om te komen tot zelfstandig loonadministrateur.

Vereiste vooropleiding of voorkennis voor de PDL-opleiding

Voor de PDL-opleiding, die soms ook een cursus PDL of PDL-cursus wordt genoemd is geen speciale vooropleiding geëist. Voor uzelf gaat de studie wat meer leven als uw werkzaam/betrokken bent bij verloningswerkzaamheden of werkt op de loonadministratie. De opleiding zelf is op mbo-plus niveau.

Studiebelasting PDL

U kunt zelf kiezen of u de opleiding PDL door de week, op zaterdag of in de avonduren volgt. Gemiddeld dient u buiten de lessen 4 tot 6 uur per lesavond zelfstandig te studeren. Voor de (zaterdag)opleiding moet u denken aan 8 tot 10 uur per lesgegeven dag.
Indien u zich aan de opgegeven uren houdt neemt de opleiding ongeveer 6 maanden in beslag.

Programma Praktijkdiploma Loonadministratie PDL

De opleiding voor het Praktijkdiploma Loonadministratie die ook wel opleiding salarisadminstratie wordt genoemd omhelst de volgende onderdelen:

Loonheffing deel 1 (LH 1)

  • Organisatie van de Belastingdienst/sociale verzekeringen
  • Begrippenkader opbouw loonheffingen, Inhoudingsplichtige, belasting- en premieplichtige
  • Verzekeringsplicht, Loonbegrippen, Vrije vergoedingen en verstrekkingen
  • Pensioenaanspraken/levensloopregeling/spaarregelingen

Loonheffing deel 2 (LH 2)

  • Heffing, afdracht, administratieve verplichtingen
  • Berekening bruto/netto loon, Heffingskortingentabellen
  • Afdrachtverminderingen, Naheffing, boetestelsel, bruteren
  • bezwaar, beroep, Invordering/aansprakelijkheid
  • Overzicht uitkeringen, loonkostensubsidies en toeslagen, Arbeidsongeschiktheid

Arbeidsrecht (AR)

  • Collectieve arbeidsovereenkomst, Arbeidsovereenkomsten
  • Aanneming van werk/overeenkomst van opdracht
  • Bedrijfs- en beroepspensioenregelingen, Ontslagrecht/Ontslag: Opzegging en ontslag

Vervolgopleidingen na PDL-diploma: loonadminstratie of personeelzaken

Indien u het Associatie-diploma behaalt door het succesvol afronden van de Associate praktijkexamens voor het PDL-diploma kunt u zich verder ontwikkelen richting loonadminstratie of personeelszaken. Als u geslaagd bent voor het PDL-examen kunt u bijvoorbeeld kiezen voor de Vakopleiding Payroll Services of Consultant Payroll Services (CPS). Bent u meer gecharmeerd van Personeelszaken? Dan kunt u kiezen voor de opleiding tot Medewerker Personeelszaken (MPZ).

Details examen Associatie: Arbeidsrecht

Het onderdeel Arbeidsrecht wordt online geëxamineerd en bestaat uit meerkeuzevragen. Reken voor dit examen op 1 uur en 15 minuten (75 minuten). De onderdelen Loonheffingen deel 1 en Loonheffingen deel 2 wordt schriftelijk getoetst. Voor alle 3 de examenonderdelen mag u gebruik maken van een aantal hulpmiddelen. Let op: u doet er goed aan om op de website van de Associatie te controleren of de lijst van Toegestane Hulpmiddelen nog gewijzigd is! Voor het examen Arbeidsrecht mag u gebruik maken van een “schone” niet-geannoteerde editie wettekst (een kopie van de wettekst of een gedownloade tekst is niet toegestaan).

Details examen: onderdelen Loonheffingen deel 1 en Loonheffingen deel 2

Daarnaast mag u bij de onderdelen Loonheffingen deel 1 en Loonheffingen deel 2 gebruikmaken van:
  1. De Kleine Gids voor de Nederlandse sociale zekerheid van relevante jaargang (zie site Associatie voor correcte jaargang).
  2. Een origineel exemplaar van het Handboek Loonheffingen, uitgifte van de Belastingdienst ( zie site Associatie voor correcte jaargang).

U heeft 2 maal per jaar de mogelijkheid de modules Loonheffingen 1 en 2 af te leggen. Het tentamen over deze twee onderdelen wordt schriftelijk afgenomen. Zie voor actuele examendate de website van de Associatie. Bij de module Arbeidsrecht kunt u meerdere keren per jaar online het examen afleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studeren voor het PDB, het Praktijkdiploma boekhoudenStuderen voor het PDB, het Praktijkdiploma boekhoudenVelen voor jou hebben al gestudeerd voor het felbegeerde Praktijkdiploma boekhouden, het PDB en dit ook behaald. Met dit…
Met welk diploma verdien ik het meest?Met welk diploma verdien ik het meest?De diploma's waar u het meeste geld mee verdient zijn doorgaans diploma's met een medische of technische achtergrond. Da…
Studie: Alles over de propedeuseStudie: Alles over de propedeuseVolgt u een HBO opleiding? Dan krijgt u automatisch te maken met de term 'propedeuse'. Maar wat is een propedeuse nu pre…
Je diploma is weg: hoe kun je bewijzen dat je geslaagd bent?Je diploma is weg: hoe kun je bewijzen dat je geslaagd bent?Je diploma is weg. Hoe kun je dan bewijzen dat je geslaagd bent? Stel je wilt solliciteren op een baan en daarvoor is ee…
De opleiding Personeel en ArbeidPersoneel en Arbeid is een HBO opleiding die erg breed is. Je houdt je bezig met zowel organisaties als mensen. Na het a…
Bronnen en referenties
  • http://www.associatie.nl/examen/37.html
  • http://www.ipd-opleidingen.nl/index.php?id=opl&s=home&id_opl=303&id_richting=27#/Omschrijving
  • http://www.nha.nl/cursus/beroepscursussen/administratie/cursussen/praktijkdiploma-loonadministratie-pdl.aspx?cm_mmc_o=VV2CjC7BBTkwCjCawLlfzpMwyfwEfbwCjClfzEpzzyp&gclid=CP-64bbCx6sCFYOCDgodM00z0Q

Reageer op het artikel "PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 18-11-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Financiële cursussen
Schrijf mee!