Drama in het basisonderwijs
Drama is een middel die in vele vakgebieden wordt gebruikt. Een van deze gebieden is het basisonderwijs. Het is vergeleken met muziek en beeldend onderwijs een vrij nieuw schoolvak. Toch is drama al sinds 1984 een officieel schoolvak sinds de Wet op het Basisonderwijs. Hoe drama als vak wordt ervaren en hoe effectief het vak is, is sterk afhankelijk van de methodes en opdrachten die worden gebruikt en gegeven. Daarnaast is het van groot belang dat de leerkracht feeling heeft met het dram.
Drama
De term Drama is al eeuwenoud. De term blijkt dan ook al af te stammen uit de Greikse oudheid, van oorsprong betekent het handeling, verrichting, bewuste draad. Deze betekenissen dekken dan ook gelijk de lading van de term Drama. Drama is een doe-vak waarbij je handelend bezig bent. Doormiddel van opdrachten probeer je, je eigen handelen positief te stimuleren.
Drama in het basisonderwijs
Drama is sinds 1984 een officieel schoolvak in het basisonderwijs. Vaak wordt er gedacht dat drama wordt gegeven om kinderen beter toneel te laten spelen. Echter is dit een groot misverstand. Bij het vak drama gaat het niet om het eindresultaat. Drama is een middel om vele doelstellingen met betrekking op de algemene ontwikkeling van het kind te behalen. Hierbij kan gedacht worden aan:
- Het stimuleren van fantasie en creativiteit.
- Het vergroten van de concentratie.
- Het leren samenwerken.
- Het vergroten van de zelfstandigheid.
- Het vergroten van het zelfvetrouwen.
Drama op de bassischool is dan ook van groot belang. Waar drama vaak gekoppeld wordt aan de eindmusical van groep 8, wordt drama op de basisschool dus al toegepast vanaf groep 1 en 2.
Drama als basischoolvak in vergelijking met drama als therapie
Drama is een bijzonder vak in het basisonderwijs. Wat dit vak kenmerkt en waarin het afwijkt met andere schoolvakken zoals rekenen, geschiedenis, taal etc, is het eerdergenoemde procesgerichte karakter. Waar bij de overige schoolvakken resultaatgericht onderwijs een zeer belangrijke taak inneemt is het bij het vak drama van belang om het vak procesgericht te benaderen. Zodra dat de leerkracht het resultaatgericht gaat benaderen loopt hij het risico in de rol van de hulpverlener te stappen. Drama wordt namelijk naast schoolvak ook als therapie gebruikt. Als we drama gebruiken om (psychische) problemen te helpen oplossen, wordt het ook wel psychodrama of dramatherapie genoemd. Als leerkracht kan het het soms verleidelijk zijn om juist tijdens de dramalessen resultaatgericht te handelen. Dit zal vooral aan de orde zijn, zodra er kinderen in de klas zitten met sociaal emotionele problemen. Juist voor deze kinderen is het van belang om een veilige omgeving te creëren. Dit bereik je als leerkracht alleen door op je eigen vakgebied te blijven.
Drama als middel bij overige basisschoolvakken
Drama kan gegeven worden als zelfstandig schoolvak, maar ook prima worden ingezet als middel bij overige basisschoolvakken. Zo kan drama als middel bij taalnderwijs woordenschatuitbreiding stimuleren. Ook een erg logische stap is het gebruik van drama bij middel van het aanleren van de Engelse taal. Bij een Engelse dramales zal het gaan om nabootsing van praktijksituaties zoals het bestellen van een glaasje cola, het betalen van de boodschappen en de weg vragen opstraat.
Naast deze vakken zijn er ook tal van mogelijkheden om drama als middel te gebruiken bij vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Wanneer je een vak levendig en speels maakt zullen de kinderen de stof eerder tot zich nemen. Zo kunnen er bij geschiedenis tableaus gemaakt worden van verschillende tijdvakken en situatie uit de geschiedenis.
Wanneer je drama als didactisch hulpmiddel wil gebruiken bij andere schoolvakken, ga je eerst in de leerstof van het desbetreffende schoolvak zoeken naar aspecten van het behandelende thema die zinvol en interessazijn om in de praktijk te verwerken.