Drama in het basisonderwijs

Drama in het basisonderwijs Drama is een middel die in vele vakgebieden wordt gebruikt. Een van deze gebieden is het basisonderwijs. Het is vergeleken met muziek en beeldend onderwijs een vrij nieuw schoolvak. Toch is drama al sinds 1984 een officieel schoolvak sinds de Wet op het Basisonderwijs. Hoe drama als vak wordt ervaren en hoe effectief het vak is, is sterk afhankelijk van de methodes en opdrachten die worden gebruikt en gegeven. Daarnaast is het van groot belang dat de leerkracht feeling heeft met het dram.

Drama

De term Drama is al eeuwenoud. De term blijkt dan ook al af te stammen uit de Greikse oudheid, van oorsprong betekent het handeling, verrichting, bewuste draad. Deze betekenissen dekken dan ook gelijk de lading van de term Drama. Drama is een doe-vak waarbij je handelend bezig bent. Doormiddel van opdrachten probeer je, je eigen handelen positief te stimuleren.

Drama in het basisonderwijs

Drama is sinds 1984 een officieel schoolvak in het basisonderwijs. Vaak wordt er gedacht dat drama wordt gegeven om kinderen beter toneel te laten spelen. Echter is dit een groot misverstand. Bij het vak drama gaat het niet om het eindresultaat. Drama is een middel om vele doelstellingen met betrekking op de algemene ontwikkeling van het kind te behalen. Hierbij kan gedacht worden aan:
  • Het stimuleren van fantasie en creativiteit.
  • Het vergroten van de concentratie.
  • Het leren samenwerken.
  • Het vergroten van de zelfstandigheid.
  • Het vergroten van het zelfvetrouwen.

Drama op de bassischool is dan ook van groot belang. Waar drama vaak gekoppeld wordt aan de eindmusical van groep 8, wordt drama op de basisschool dus al toegepast vanaf groep 1 en 2.

Drama als basischoolvak in vergelijking met drama als therapie

Drama is een bijzonder vak in het basisonderwijs. Wat dit vak kenmerkt en waarin het afwijkt met andere schoolvakken zoals rekenen, geschiedenis, taal etc, is het eerdergenoemde procesgerichte karakter. Waar bij de overige schoolvakken resultaatgericht onderwijs een zeer belangrijke taak inneemt is het bij het vak drama van belang om het vak procesgericht te benaderen. Zodra dat de leerkracht het resultaatgericht gaat benaderen loopt hij het risico in de rol van de hulpverlener te stappen. Drama wordt namelijk naast schoolvak ook als therapie gebruikt. Als we drama gebruiken om (psychische) problemen te helpen oplossen, wordt het ook wel psychodrama of dramatherapie genoemd. Als leerkracht kan het het soms verleidelijk zijn om juist tijdens de dramalessen resultaatgericht te handelen. Dit zal vooral aan de orde zijn, zodra er kinderen in de klas zitten met sociaal emotionele problemen. Juist voor deze kinderen is het van belang om een veilige omgeving te creëren. Dit bereik je als leerkracht alleen door op je eigen vakgebied te blijven.

Drama als middel bij overige basisschoolvakken

Drama kan gegeven worden als zelfstandig schoolvak, maar ook prima worden ingezet als middel bij overige basisschoolvakken. Zo kan drama als middel bij taalnderwijs woordenschatuitbreiding stimuleren. Ook een erg logische stap is het gebruik van drama bij middel van het aanleren van de Engelse taal. Bij een Engelse dramales zal het gaan om nabootsing van praktijksituaties zoals het bestellen van een glaasje cola, het betalen van de boodschappen en de weg vragen opstraat.
Naast deze vakken zijn er ook tal van mogelijkheden om drama als middel te gebruiken bij vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Wanneer je een vak levendig en speels maakt zullen de kinderen de stof eerder tot zich nemen. Zo kunnen er bij geschiedenis tableaus gemaakt worden van verschillende tijdvakken en situatie uit de geschiedenis.

Wanneer je drama als didactisch hulpmiddel wil gebruiken bij andere schoolvakken, ga je eerst in de leerstof van het desbetreffende schoolvak zoeken naar aspecten van het behandelende thema die zinvol en interessazijn om in de praktijk te verwerken.
© 2011 - 2024 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Drama in het basisonderwijs: lesideeën en lesdoelenDrama in het basisonderwijs: lesideeën en lesdoelenDrama is, sinds de invoering van de Wet op Basisonderwijs 1984, een officieel schoolvak. Toch is het vak drama op veel s…
recensieSimon de Film (2004)Intro: Simon één van de betere Nederlandse films van de afgelopen jaren, waarin zowel humor als drama in voorkomt. Daaro…
Leerkracht wordenVeel mensen willen leerkracht worden. Je kunt op verschillende manieren leerkracht worden. Hoe kun je precies leraar wor…
De nieuwe methode nieuwskring opdracht basisschoolIn het basisonderwijs krijgen de leerlingen van groep zes voor het eerst te maken met de nieuwskring opdracht. Behalve d…

PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!PDL: Praktijkdiploma Loonadministratie in 6 maanden!Het volgen van de opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL) is een slimme zet om uw carrière een boost te geven.…
Opleiding Bestuurlijke Informatie Voorziening (BIV)Opleiding Bestuurlijke Informatie Voorziening (BIV)Bij de opleiding Bestuurlijke Informatie Voorziening (BIV) krijgt u een goed beeld van de hoofdlijnen van de bestuurlijk…
Tekstschrijvert (367 artikelen)
Gepubliceerd: 30-09-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.