InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Fris aan het nieuwe schooljaar beginnen

Fris aan het nieuwe schooljaar beginnen

Fris aan het nieuwe schooljaar beginnen Om een schooljaar goed en slim te beginnen zorg je dat je alles geordend hebt en alles al klaar hebt voor het komend schooljaar. Hoe doe je dat? En wat moet je allemaal regelen voor het nieuwe collegejaar? Lees er alles over in dit artikel.

Opruimen

Het nieuwe schooljaar begint met het uitzwaaien van het oude schooljaar. Dit betekend dat je gaat opruimen. Papieren, boeken en schriften die je niet meer nodig denkt te hebben gooi je weg. Pas hier wel mee op, want vaak kom je er na verloop van tijd achter dat je deze toch wel nodig had. Slimmer is het om de oude boeken en schriften weg te leggen of ergens op te slaan. Je kunt ze in een doos leggen en je hoeft er niet meer na om te kijken tot je ze onverhoopt toch nodig hebt. Met het opruimen van je kast ben je er nog niet. Ook je bureau of werkplek kan waarschijnlijk wel een goede opruimbeurt gebruiken. Een opgeruimde en schone werkplek zorgt ervoor dat je rustig kunt studeren zonder afleidingen.

Aanschaffen

Het nieuwe studiejaar ga je in met nieuwe spullen. Hieronder een lijstje met spullen die je eventueel nog moet kopen voor het nieuwe jaar.
  • Goede boekentas
  • Laptop + tas
  • Studieboeken
  • Collegeblokken en ander papier
  • Klappers
  • Etui met inhoud
  • Agenda
  • Woordenboeken
  • Rekenmachine

Studieboeken:

Het is belangrijk dat je je studieboeken al binnen hebt voordat het studiejaar begint. Je kunt al het een en ander bestuderen of doorkijken, je krijgt dan een idee van wat je te wachten staat. Ook is het slim om je boeken in te kaften, wanneer je je boeken een kaft geeft zullen ze meer waard zijn wanneer je je boeken na je studie weer wilt verkopen.

Invullen agenda

Om het nieuwe schooljaar goed te beginnen ga je alvast belangrijke data invullen in je agenda. Bekijk op de schoolsite alvast je rooster, print dit uit of neem het over in je agenda. Schrijf ook de feestdagen en vrije dagen op in je agenda. Ten slotte neem je de toetsmomenten en eventuele stagedagen over.

Organiseren

het is altijd fijn wanneer je zelf ook nog iets kunt vinden in je eigen aantekeningen. Het is daarom belangrijk om je werkplek, agenda en schriften te organiseren. Je kunt een klapper kopen waarin je voor elk vak een tabblad aanmaakt. Zo houd je alles bij elkaar en raak je niet zo snel iets kwijt. Wanneer je formulieren van school krijgt, maak hier zo snel mogelijk gaatjes in en stop ze in je klapper, zo raak je nooit iets kwijt.

Om orde te creëren in je agenda zul je de vakken in moeten vullen en wanneer je huiswerk hebt het bij elk vak, de juiste datum en het juiste uur moeten invullen. Dit zul je consequent moeten doen om niets te vergeten en bedrogen uit te komen wanneer je je huiswerk niet af hebt. Wanneer je een studieplanner krijgt, neem deze dan helemaal over in je agenda.
© 2011 - 2019 Petteflet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fris aan het nieuwe schooljaar beginnen"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 19-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!