InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Nieuw-Zeeland

Studeren in Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland is een erg populair land bij internationale studenten. Waarom willen er eigenlijk zo vee mensen in Nieuw-Zeeland studeren? En wat moet je allemaal regelen om in Nieuw-Zeeland te kunnen studeren?

Waarom in Nieuw-Zeeland studeren?

Nieuw-Zeeland is een van de mooiste landen ter wereld. Je vindt er bergen, grotten, meren, fjorden, tropische eilanden, rivieren, witte stranden en vulkanen. Er zijn veel internationale studenten in Nieuw-Zeeland te vinden. De klassen zijn er meestal kleiner dan in Nederland, waardoor je meer aandacht krijgt als student.

Visum

Als je minder dan twaalf weken in Nieuw-Zeeland verblijft, heb je geen studentenvisum nodig, als je langer dan twaalf weken blijft, heb je wel een studentenvisum nodig. Een studentenvisum kun je aanvragen bij de Nieuw-Zeelandse ambassade in Nederland en België. Je kunt een studentenvisum ook online aanvragen.

Toelating

Je moet je zo vroeg mogelijk aanmelden voor je studie, dit vergroot namelijk de kans dat je aangenomen wordt. Bijna alle opleidingen worden in het Engels aangeboden, daarom moet je meestal verplicht een Engelse taaltest afleggen.

Hoger onderwijs

In Nieuw-Zeeland zijn acht universiteiten en achttien hogescholen te vinden, er studeren ongeveer 157.000 studenten. Je vindt in Nieuw-Zeeland ook nog eens 600 privé onderwijsinstellingen. Nieuw-Zeelanders moeten tot hun 18e naar de middelbare school, daarna kunnen ze naar een hogeschool of universiteit gaan. De opleidingen bestaan uit zowel praktijk als theorie. Je bachelor kun je in drie of vier jaar halen en je master in twee jaar. Het academisch jaar is in twee semesters verdeeld. Het academisch jaar start in februari en eindigt in december.

Accommodatie

Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor accommodatie voor internationale studenten. Bij de meeste onderwijsinstellingen kun je een kamer op de campus huren. Op loopafstand van de campus liggen meestal studentenhuizen. Deze studentenhuizen bieden volledig ingerichte kamers aan. De badkamer en de keuken moet je meestal delen met je medebewoners. Je kunt ook kiezen voor homestay. Je verblijft dan bij een gastgezin in Nieuw-Zeeland, dit is het goedkoopste. Je kunt natuurlijk ook zelf een appartement gaan huren, maar dit is veel duurder.

Taal

In Nieuw-Zeeland wordt Engels gesproken. Je moet een Engelse taaltest afleggen om toegelaten te worden tot de onderwijsinstelling. Veel onderwijsinstellingen bieden taalcursussen voor internationale studenten aan. Maar je leert de taal ook snel doordat je in een Engelstalig land studeert.

Werken in Nieuw-Zeeland

Als je over een studentenvisum beschikt mag je tot 20 uur per week werken. Je mag alleen in Nieuw-Zeeland werken als je een studie doet die langer dan 2 jaar duurt. Je mag niet als zelfstandige gaan werken. Als je gaat solliciteren wordt er gecontroleerd of je wel toestemming hebt om te werken.

Zorgverzekering

Het is verplicht om als internationale student een zorgverzekering te hebben. Je kunt het beste in Nieuw-Zeeland een zorgverzekering afsluiten. Het is ook aan te raden om daarnaast nog een reisverzekering af te sluiten.

Kosten

De prijzen in Nieuw-Zeeland zijn vergelijkbaar met Nederland. Aan accommodatie zul je ongeveer 700 euro per maand kwijt zijn. Het collegegeld is veel hoger dan in Nederland, gemiddeld ben je aan collegegeld 10.000 euro per jaar kwijt. Meestal kun je je studiefinanciering gewoon ontvangen in het buitenland. Er zijn ook veel beurzen beschikbaar voor studenten die in Nieuw-Zeeland willen studeren.
Gerelateerde artikelen
Vliegen met Freedom Air in Australië en Nieuw-ZeelandVliegen met Freedom Air in Australië en Nieuw-ZeelandAls avontuurlijke backpacker in Australië wil of moet je ook weleens een vliegtuig pakken om van a naar b te komen. Als…
Goedkoop vliegen naar Nieuw Zeeland met Air New ZealandGoedkoop vliegen naar Nieuw Zeeland met Air New ZealandGoedkoop vliegen naar Nieuw Zeeland is vanwege de afstand niet makkelijk. Maar als je naar Nieuw-Zeeland gaat en je wilt…
Nieuw-Zeeland, twee werelden in één landNieuw-Zeeland bestaat uit twee grote eilanden, die veel van elkaar verschillen. Het Noordereiland kenmerkt zich door haa…
Reisverslag Nieuw-Zeeland: NoordereilandReisverslag Nieuw-Zeeland: NoordereilandMet de camper een maand lang door Nieuw-Zeeland, van Auckland op het Noordereiland tot Christchurch op het Zuidereiland.…
Auckland de poort van Nieuw ZeelandVanaf het moment dat de Britse zeevaarder James Cook voet aan land zette in Nieuw Zeeland, kwamen de Britten in grote ge…
Bronnen en referenties
  • http://www.studyinnewzealand.com

Reageer op het artikel "Studeren in Nieuw-Zeeland"

Infoteur: Emilytje
Laatste update: 28-07-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!