InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Taiwan

Studeren in Taiwan

Taiwan is een prachtig land dat in Azië ligt. Er studeren niet veel Nederlanders in Taiwan, veel Nederlanders weten namelijk niet dat Taiwan een topbestemming is om te studeren.

Feiten over Taiwan

  • De hoofdstad van Taiwan is Tapei.
  • De grootste stad is New Tapei City
  • De officiële taal in Taiwan is Mandarijn.
  • Het noorden heeft milde winters en warme regenachtige zomers, in het zuiden is het het hele jaar warm en erg droog
  • Bijna 60% van het land is bos.
  • Het is een republiek.
  • De meest voorkomende godsdiensten zijn de Chinese volksreligie, het boeddhisme, het taoïsme en het confucianisme.
  • De valuta van Taiwan is de Taiwanese dollar.
  • Er wonen ongeveer 24 miljoen mensen.

Hoger onderwijs in Taiwan

Het Taiwanese onderwijssysteem lijkt er op het Amerikaanse onderwijssysteem. In Taiwan zijn meer dan 150 onderwijsinstellingen te vinden, 90 onderwijsinstellingen daarvan zijn particulier. Een opleiding op een universiteit duurt ongeveer vier jaar. Een college is vergelijkbaar met een Nederlandse hogeschool, opleidingen op een college duren vier jaar. Universiteiten en colleges bieden wetenschappelijk en beroepsgerichte opleidingen aan. Het academisch jaar in Taiwan bestaat uit twee semesters.

Taal

In Taiwan wordt Mandarijn gesproken. De onderwijstaal is dan ook Mandarijn bij de meeste opleidingen. Maar er worden ook genoeg Engelstalige opleidingen aangeboden. Als je een Engelstalige opleiding wilt doen, hoef je geen Engelse taaltest af te leggen. Voor een Mandarijnse opleiding moet je wel een taaltest afleggen. Deze taaltoets moet je aan het begin van je opleiding afleggen. Als je de taaltest niet haalt moet je een jaar Mandarijnse lessen volgen.

Visum

Als je maximaal een maand in Taiwan wilt studeren, moet je een visum aanvragen bij het Taipei Representative Office in Den Haag, zon visum kost 37 euro. Als je langer dan een maand in Taiwan wilt studeren moet je een visum aanvragen in Taipei bij het Bureau of Consular Affairs. Voor het aanvragen van zon visum moet je wel ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling. Begin zo vroeg mogelijk met het aanvragen van een visum.

Accommodatie

Sommige onderwijsinstellingen in Taiwan hebben een campus waar je kunt verblijven. Je moet dan een kamer met 4-6 studenten delen. Maar heel veel internationale studenten gaan zelf opzoek gaan naar accommodatie. Je onderwijsinstelling kan je helpen met het vinden van accommodatie. Per maand ben je ongeveer tussen de 50 euro tot 300 euro kwijt aan accommodatie.

Vervoer in Taiwan

Taiwan kent zes luchtvaartmaatschappijen, die binnenlandse vluchten aanbieden tussen grote steden als Taipei, Taichung, Tainan, Kaohsiung en Hualien. In Taiwan zijn zeer snelle treinen te vinden, deze treinen verbinden de grote steden met elkaar. Met de bus kun je het land ook gemakkelijk verkennen.

Levensonderhoudskosten

De munteenheid in Taiwan is de Taiwanese dollar. In winkels wordt meestal betaald met contant geld, een creditcard is niet echt gebruikelijk. Accommodatie zal je grootste kostenpost zijn. Het collegegeld hangt van de onderwijsinstelling af, maar gemiddeld is het collegegeld 1000 euro per jaar. De levensonderhoudskosten zijn in Taiwan in ieder geval lager dan in Nederland. Je bent per maand ongeveer 600 euro kwijt aan levensonderhoudskosten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.studyintaiwan.org

Reageer op het artikel "Studeren in Taiwan"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 25-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!