InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Bijles nemen: Hoe en waar?

Bijles nemen: Hoe en waar?

Bijles nemen: Hoe en waar? Steeds meer scholieren kunnen het tempo op de schoolbanken niet aan. Hun resultaten dalen zienderogen. Bijlessen lijken de oplossing, maar hoe regel je dat? Scholieren worden vaak te weinig als individu behandeld op de schoolbanken. De juf of meester moeten het leerplan volgen en onderwijzen de leerstof aan een bepaalde snelheid, die voor sommige leerlingen te hoog ligt. Voor de hele klas toegeven dat ze de stof niet begrijpen, is vaak te moeilijk. Wat kan je doen om de steeds maar dalende resultaten van de scholier terug op te krikken?

Bijles aan huis

Meer en meer bedrijven specialiseren zich in het geven van bijlessen bij de leerling thuis. De bedrijven hebben een aantal lesgevers, ook wel ‘studiecoaches’ genoemd, die voldoende vakkennis hebben om een scholier te helpen. Studiecoaches kunnen de leerstof opnieuw uitleggen, extra oefeningen geven en helpen met het huiswerk voor een bepaald vak. Zo krijgt de leerling intensieve vakbegeleiding op zijn eigen tempo, in zijn eigen vertrouwde omgeving.

Bijles aan huis wordt ook vaak door particulieren gegeven. Dit kunnen opgeleide onderwijzers zijn, maar ook hogeschool- of universiteitsstudenten die een goede kennis hebben van een bepaald vak en met bijlessen wat willen bijverdienen. Aan een gediplomeerd onderwijzer zal je als ouder meer moeten betalen dan aan een student die je kind komt helpen, terwijl die laatste waarschijnlijk evengoed of misschien wel beter kan helpen. Het voordeel aan studenten die bijles geven is dat zij nog dichter bij de eigen schooltijd staan en beseffen dat een leerling niet altijd baat heeft bij een ingewikkelde en technische uitleg.

Student-bijlesgevers zullen door de scholier ook sneller aanzien worden als een ‘vriend’, terwijl er bij een echte onderwijzer een grotere afstand blijft bestaan tussen de juf en de leerling. Daardoor zal het kind misschien terughoudender zijn, terwijl een actieve medewerking zijn inzicht in de leerstof zal vergroten. Je kind zal waarschijnlijk ook enthousiaster zijn over de bijlessen als hij tussendoor even met zijn studiecoach kan praten over voetbaluitslagen of het nieuwste pop-idool!

Bijles in studiebureaus

Er bestaan ook studiebureaus waar de leerling frequent naartoe kan om extra uitleg te krijgen over bepaalde leerstof. Dit kan in kleine groepjes, of individueel. Het nadeel van studiebureaus is dat de scholier snel terug een ‘schoolgevoel’ zal krijgen en misschien minder enthousiast zal zijn om zijn studieprobleem aan te pakken. Anderszijds krijgen de scholieren in studiebureaus wel altijd les van gediplomeerde onderwijzers die een grondige kennis hebben van de materie en van didactiek. Studiebureaus beschikken vaak ook over meer studiemateriaal dan een particuliere bijlesgever. Ze hebben meestal beschikking over dezelfde schoolboeken als de leerling, zodat de les beter voorbereid kan worden.

De school inlichten

Als je kind bijles krijgt, aan huis of in een studiebureau, is het misschien aangewezen de school of desbetreffende leerkracht hierover in te lichten. Via een schriftje kunnen de leerkracht en de studiecoach elkaar op de hoogte houden van de leerstof, de vorderingen en de resultaten, en kan men ook extra oefeningen uitwisselen. Als je kind liever niet heeft dat de hele klas weet dat hij bijles krijgt, kan je aan de juf of meester vragen hier discreet mee om te gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bijles nemen: Hoe en waar?"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 02-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!