Meervoudige Intelligentie
De ontwikkelingspsycholoog Gardner heeft onderzocht dat een mens over tenminste acht verschillende intelligenties (ook wel talenten genoemd) beschikt om zich te leren ontwikkelen. Volgens Gardner is bij ieder mens één intelligentie nadrukkelijk aanwezig, maar andere aspecten spelen hierbij ook een rol. In dit artikel worden de acht verschillende intelligenties (talenten) kort besproken.
Ieder mens beschikt over acht verschillende intelligenties, maar slechts enkele van deze intelligenties ontwikkel je. Deze ontwikkelde intelligenties bepalen de manier waarop we leren. Deze intelligenties zijn ook bij kinderen in de klas terug te zien. Door als leerkracht naar de verschillende intelligenties te kijken, merk je dat bij elke intelligentie op een andere manier leert.
Woordknap
Deze kinderen zijn goed in lezen, verhalen vertellen, schrijven en spreken, lezen graag, beschikken over een uitgebreide woordenschat, of spelen met woorden. Kinderen die Woord Knap zijn, houden van woorden gebruiken, denken in woorden en leren vaak het beste door middel van verbale presentaties, lezen, schrijven en discussiëren.
Beeldknap
Deze kinderen beschikken over goede creatieve vaardigheden, hebben oog voor detail en kleur, ruimtelijk bewustzijn en vinden schilderen en tekenen leuk. Kinderen die Beeld Knap zijn, denken in plaatjes en kunnen ‘zien’ door middel van visualisatie en verbeelding. Ze leren vaak het beste door middel van het gebruik van denktijd, visualiseren, films, video’s en visuele hulpmiddelen.
Beweegknap
Deze kinderen beschikken over goede motorische vaardigheden, bewegen graag, kunnen hun lichaam gebruiken om te communiceren en zijn goed in dansen, sporten en acteren. Ze leren vaak het beste als er sprake is van beweging of als de lesstof gepresenteerd wordt op een praktijkgerichte manier.
Denkknap
Deze kinderen zijn goed in cijfers, berekeningen, hoeveelheden, reeksen, analyseren, evalueren, samenvoegen, toepassen. Kinderen die Denk Knap zijn denken in cijfers, abstracte symbolen, algoritmes en logische reeksen, en leren vaak het beste als hun gevoel voor logica aangesproken wordt, of als er cijfers of wiskunde bij betrokken zijn.
Muziekknap
Deze kinderen hebben het vermogen om te communiceren door middel van muziek, luisteren regelmatig naar muziek, bespelen een instrument, zingen, zijn gevoelig voor toonhoogte, klankkleur, timing, toon en ritme van geluiden. Kinderen die Muziek Knap zijn denken vaak in ritmes, melodieën of liedteksten en leren vaak het beste door middel van muziek of als er muziek gedraaid wordt op de achtergrond.
Natuurknap
Deze kinderen zijn zich heel goed bewust van de natuurlijke wereld en fenomenen, maken onderscheid tussen natuurlijke dingen en niet-natuurlijke dingen. Ze leren vaak het beste als de leerstof gesorteerd of geclassificeerd kan worden, of als die in relatie staat tot de natuurlijke wereld.
Mensenknap
Deze kinderen kunnen gemakkelijk vriendschappen opbouwen en onderhouden, zijn gevoelig voor de gevoelens van anderen, zijn goede leiders en organisators, kunnen zich in de rol van anderen verplaatsen en dingen vanuit een ander perspectief benaderen. Ze leren vaak het beste als ze de lesstof met anderen kunnen doornemen.
Zelfknap
Deze kinderen zijn zich bewust van hun eigen gevoelens, sterke punten, ideeën, waarden en geloofsovertuigingen, stellen en behalen doelen voor zichzelf, hebben graag tijd voor zichzelf om na te denken. Ze leren vaak het beste als ze de tijd krijgen om informatie te verwerken, hun eigen ideeën te formuleren en na te denken over wat ze geleerd hebben.
© 2010 - 2024 Rosie86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is intelligentie?Er is veel discussie over individuele verschillen in cognitie en informatieverwerking zonder ten minste gebruik te maken…
De opleiding paardenhouderijDe opleiding paardenhouderij is weggelegd voor echte paardenliefhebbers. Denk wel na of u het echt wilt, het is vaak zwa…
Bronnen en referenties