InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat doet de dierenartsassistente of paraveterinair?

Wat doet de dierenartsassistente of paraveterinair?

Wat doet de dierenartsassistente of paraveterinair? Voordat je de keuze maakt om dierenartsassistent(e) te worden is het verstandig je te oriënteren op welke taken een dierenartsassistente allemaal heeft. Wat doet zij zoal de hele dag? En vind ik het prettig om lang te werken, of 's avonds en in de weekenden te werken?

De taken van een dierenartsassistente

Een aantal taken van een dierenartsassistente of paraveterinair kunnen zijn:

  • Telefoontjes aannemen en afhandelen
  • Diervoeding en medicijnen verkopen
  • Adviseren van cliënten
  • Assisteren tijdens het spreekuur (bv invoeren gegevens, klaarmaken medicijnen, dieren vasthouden)
  • Bestellingen uitpakken en klaarzetten voor klanten
  • Apotheek beheer
  • Laboratorium (bv urine-, melk-, bloed- en faecesonderzoek)
  • Instrumenten steriliseren
  • Schoonmaakwerkzaamheden
  • Assisteren bij operaties
  • Opname patiënten verzorgen
  • Computer werkzaamheden
  • Kas tellen
  • Entoproepen versturen

Een afwisselend beroep

De dagelijkse taken van een dierenartsassistente zijn vaak erg afwisselend en veelzijdig. Geen enkele dag is hetzelfde.Er kan altijd iemand bellen voor een spoedgeval. Ook is geen enkel dier hetzelfde en soms kun je voor verrassingen komen te staan. In sommige dierenartspraktijken nemen ze assistentes aan voor een bepaald doel, bijvoorbeeld balie assistente, operatie assistente of apothekersassistente. Dan zijn je taken minder divers, maar wel veel specifieker. Dat betekent vaak dat je ergens heel goed in kunt worden en dus ook meer verantwoordelijkheden draagt op dat gebied. Het is fijn als je allerlei cursussen en nascholingen mag volgen. Zo kun je bijvoorbeeld voedingsdeskundige worden, of gedragsadviseuse. Sommige assistentes specialiseren zich als laborante of als begeleidster voor het laten afvallen van dieren. Of je richt je op een speciale diersoort, bijvoorbeeld paarden, vogels of reptielen. In sommige praktijken mag je veel zelf doen (bloed prikken, infuus aanleggen, röntgen foto's maken, gebitten saneren, nagels knippen), in andere praktijken doen de dierenartsen bijna alles zelf. Het ligt er soms ook aan of je een "gewone" dierenartsassistente bent, of een paraveterinair. Een paraveterinair mag meestal net iets meer taken zelfstandig uitvoeren.

De werktijden van de dierenartsassistente of paraveterinair

Je moet goed bedenken of je flexibel genoeg bent om wisselende werktijden te hebben. Vooral als je net begint als dierenartsassistente in een praktijk, vraagt men je vaak om flexibel te zijn. Soms wordt je een min- maxcontract aangeboden. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld iedere maand voor 20 uur uitbetaald krijgt, maar wel 30 uur zou mogen werken. Vooral als er meerdere vestigingen of dependances zijn dan zul je mogelijk ook op andere plekken ingezet worden. Veel dierenartspraktijken zijn geopend van 's ochtends acht uur of half negen tot 's avonds zeven of acht uur. Ook zijn veel praktijken op zaterdag geopend. Er zijn ook praktijken waar de assistentes diensten draaien, net als de dierenartsen. Dus dat je een heel weekend oproepbaar moet zijn voor het geval de dierenarts wil opereren. Het spreekt voor zich dat het dan wel handig is als je niet tot in de vroege uurtjes gaat stappen!

Lees verder

© 2010 - 2019 Natuurlijk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring dierenartsenpraktijk

Reageer op het artikel "Wat doet de dierenartsassistente of paraveterinair?"

Infoteur: Natuurlijk
Laatste update: 22-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!