InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Mini Loco, een leuk leerspel

Mini Loco, een leuk leerspel

Mini Loco, een leuk leerspel Bijna iedereen kent Mini Loco, het bestaat al meer dan vijfendertig jaar, het is een leuk leerspel voor kinderen tussen de vier en de acht jaar, dat meegaat met de tijd. Het unieke van Loco is dat kinderen zelf kunnen controleren of ze een opdracht goed hebben gemaakt. Een van de betekenissen van het woord loco is op de plaats, je moet de blokjes op de (juiste) plaats leggen.

Inhoud artikel

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

De doos, de boekjes

Mini Loco bestaat uit een basisdoos met twaalf blokjes. De blokjes zijn aan beide zijden bedrukt, aan de ene kant een getal, aan de andere kant een gekleurd (rood, groen of blauw) vlakje. Om het ontwikkelingsspelletje te kunnen spelen heb je boekjes nodig die bij het spel horen. Voor de doos betaal je 14,95 euro, de boekjes kosten rond de 9 euro.

Hoe speel je Mini Loco

Je pakt de doos en zorgt ervoor dat de twaalf blokjes op volgorde liggen, de getallen staan aan de voorkant. De zes en de negen kun je in principe niet door elkaar halen, de punt moet achter het getal staan. Je kiest een oefening uit in het boekje en slaat het doosje open. De doorzichtige deksel leg je op de onderste bladzijde van het boekje.
Vervolgens pak je blokje 1 en kijkt bij het eerste plaatje op de bovenste bladzijde van het boekje. Daarna zoek je op de onderste bladzijde het plaatje dat erbij hoort. Het blokje leg je op dat plaatje. Je gaat door tot alle blokjes gebruikt zijn, als je klaar bent, doe je de doos dicht en draait deze om. Je ziet drie figuren, deze moeten overeenkomen met de drie figuren die op de onderste bladzijde staan afgebeeld. Liggen er blokjes verkeerd dan kun je die nog een keer doen.

De boekjes en de onderwerpen

Er zijn meer dan vijftig verschillende boekjes, de boekjes zijn bestemd voor verschillende leeftijden.
De onderwerpen:
  • Taal/lezen
  • Rekenen
  • Ontwikkeling
  • Ruimtelijk inzicht
  • Tijd
  • Denkspelletjes
  • Luistervaardigheid
  • Kijken en combineren
  • Engels
  • Sesamstraat
  • Kikker
  • Dora en Diego
  • Fiep Westendorp
  • Lisa en Ben

Mini Loco Serie voor groep 1 tot en met 4

Je kunt per schooljaar een serie boekjes aanschaffen voor je kind, elke serie bestaat uit vier boekjes. De onderwerpen passen bij de ontwikkeling van het kind. Voor een serie betaal je ongeveer 30 euro.

Voor de hele kleintjes

De Bambino Loco basisdoos van Mini Loco is geschikt voor kinderen vanaf twee jaar. De motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd maar ook de cognitieve en zintuiglijke ontwikkeling en de taalontwikkeling. Bij dit spel geen twaalf blokjes maar zes blokjes. Aan de ene kant staat een bolletje, aan de andere kant staat een symbool. Verder werkt het hetzelfde als Mini Loco.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

En verder

Verder heb je nog Maxi Loco (vierentwintig blokjes) voor kinderen tussen de zeven en de tien jaar over Engels, rekenen en spelling. Pocket Logo (ideaal voor op vakantie) voor kinderen vanaf vier jaar, het Loco Taal- en Rekenspel voor kinderen vanaf acht jaar.

Nieuw in 2010

  • Mini Loco Heksje Heks voor kinderen van zes en zeven jaar. Met de avonturen van Heksje Heks oefent het kind op een leuke manier leesvaardigheden. De boekjes beginnen op AVI start (beginnend lezen, groep drie) en gaan door naar AVI E3.
  • Maxi Loco Rekenen met geld voor kinderen tussen de acht en de elf jaar, deze boekjes bevatten gevarieerde en uitdagende opdrachten over bedragen, munten en biljetten.
  • Maxi Loco Topografie voor kinderen tussen de negen en de twaalf jaar. Met de boekjes over Nederland, Europa en de wereld leert een kind de basiskennis van topografie (werelddelen, landen, hoofdsteden, rivieren, gebergten).
  • Loco Quiz voor personen vanaf vier jaar. Het is een leuke en leerzame waaier met vragen rond rekenen, taal en wereldoriëntatie. Je kunt het overal spelen, thuis, in de auto, op school. Er zijn waaiers voor kinderen op de basisschool maar ook voor volwassenen.

Mijn mening over Mini Loco

Ik ken Mini Loco en Maxi Loco nog uit mijn jeugd en vind het knap dat het leerspel na al die jaren nog steeds aantrekkelijk is voor kinderen. Wij hebben de doos met twaalf blokjes en vier boekjes. Onze eerste aankoop was een pakket met de doos en twee boekjes: Ontwikkelingsspelletjes 1 en 2 voor kinderen van vier tot vijf jaar. In ieder boekje staan twaalf spelletjes. De onderwerpen zijn gevarieerd: Wat hoort er bij elkaar (bijvoorbeeld een mes en een vork), Zoek dezelfde bal, Zoek dezelfde boot, Waar hoort het bij (de staf bij Sinterklaas), Zoek het spiegelbeeld (letters in spiegelbeeld), Zoek het passende deel, Wat rijmt (afbeelding van een hand hoort bij een afbeelding van een tand), Wat ontbreekt (een bel op een fietsstuur, een steeltje zonder bloem). Mijn kleuter pakt Loco vaak, hij kan het alleen spelen maar samen is het ook erg leuk. Het omdraaien van het doosje is altijd weer een spannend moment.
Gerelateerde artikelen
Loco leerspellen (Loco Bambino, Loco Mini en Loco Maxi)Al meer dan 40 jaar geniet menig huishouden van de verschillende Loco leerspellen. Loco Bambino, Loco Mini en Loco Maxi…
Leerzame en uitdagende spelletjes voor peuters en kleutersJonge kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar (peuters en kleuters) leren de wereld om hen heen ontdekken. Door het doe…
Televisieserie Go Diego GoGo Diego Go is een tekenfilmserie die gaat over Diego een jongen van 8 jaar. Met zijn beste vriend Baby Jaguar beleeft h…
Dora the ExplorerDora the ExplorerDora the Explorer is een tekenfilm voor jonge kinderen met een educatieve achtergrond. Dora beleeft met haar beste vrien…
Dora (Nickelodeon)Dora the Explorer wordt sinds 2000 geproduceerd door Nickelodeon. Lees in dit artikel alles over Dora the Explorer. Naas…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • www.noordhoffuitgevers.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Mini Loco, een leuk leerspel"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!