Filosoferen: leerzaam voor kinderen en onderwijzers

Kinderen
Filosoferen helpt kinderen doordenken. Ze mogen zeggen wat ze vinden, en ook waarom ze dat vinden. Ze mogen kritiek geven, en erbij vertellen waarom ze iets vervelend vinden. Terwijl ook stillere kinderen gerespecteerd worden. Ze bloeien open, durven meer aan elkaar te vertellen en horen graag verhalen van anderen. Zo ontwikkelen zij zich tot personen met een goed denk- en oordeelsvermogen. Tegelijkertijd wordt de samenhang in de groep versterkt.Leren
Met behulp van de filosofische dialoog ga je op zoek naar raakvlakken en probeer je de ideeën of vooroordelen op te sporen die achter bepaalde meningen steken. Het doel is een filosofische kwestie samen te onderzoeken, niet de ander te overtroeven. Zo leren kinderen luisteren, nadenken over wat gezegd is en zich in de ander te verplaatsen. Ze krijgen inzicht in elkaars denken. En door de mening van de anderen te horen komen ze tot een betere, want afgewogen eigen opvatting. Daarbij ontwikkelt het kind zijn taalvaardigheid en talent voor begripsvorming.Nadenken over complexe vragen
Filosoferen is nadenken over complexe vragen. Vanzelfsprekendheden worden ter discussie gesteld. Het gaat niet om goed of fout. Het gaat erom je een eigen mening te vormen, niet om een bestaande mening na te bauwen. Ieder is vrij om te zeggen wat hij/zij zelf denkt, en gaat met elkaar in gesprek. En iedereen kan gevraagd worden om een verklaring, uitleg of argumenten. Filosoferen is dus iets voor het hele leven. Je bent er nooit te oud voor.Met behulp van de filosofische dialoog ga je samen op zoek naar raakvlakken en probeer je de ideeën of vooroordelen op te sporen die achter bepaalde meningen steken
Onderwijzers
Van onderwijzers wordt een andere houding gevraagd en zelf leren ze anders naar hun kinderen kijken. De juf en de meester weten het ook niet! Filosoferen vraagt van iedereen om een onderzoekende houding, om nieuwsgierigheid en verwondering en om respect voor elkaars mening. In een filosofisch gesprek praktiseer je een vorm van morele opvoeding door te laten zien dat er verschillende opvattingen bestaan, dat ieder die vrijheid heeft, en hoe je daarmee om kunt gaan.Filosoferen
Het duurt even eer kinderen voor elkaar open staan. Dan pas kunnen ze echt met elkaar filosoferen. Het is belangrijk dat de gespreksleider zich onthoudt van een eigen mening, normen stelt of meningen afkapt. Probeer het beste uit de kinderen te halen! Het filosofiegesprek moet een vrijplaats zijn. Bij ondoordachte opmerkingen vraag je om argumenten, zodat een kind leert nadenken over wat het vindt. Ga er niet op in als kinderen jouw mening willen weten, jouw mening is immers niet de norm, maar stel vragen waardoor ze over hun eigen antwoorden kunnen nadenken.Een filosofiegesprek moet een vrijplaats zijn. Bij ondoordachte opmerkingen vraag je om argumenten, zodat een kind leert nadenken over wat het vindt. Ga er niet op in als kinderen jouw mening willen weten, jouw mening is immers niet de norm