InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Audities toneelschool? Zo bereid je je voor!

Audities toneelschool? Zo bereid je je voor!

Audities toneelschool? Zo bereid je je voor! Ga je toelating doen voor een acteursopleiding zoals op een toneelschool, musicalopleiding of een kleinkunstacademie, bereid je dan goed voor. Niet alleen het instuderen en een goede voorbereiding van een tekst is van belang. Wat kan je zoal doen om je goed voor te bereiden op je auditie?

Welke toneelscholen zijn er

De meeste mensen die acteur willen worden beginnen op een toneelschool. De meesten zullen dan denken aan de Toneelschool in Amsterdam. Maar er zijn meer Toneelscholen. Zoals in Utrecht, Arnhem, Eindhoven, Rotterdam en Maastricht. Deze toneelscholen verschillen ook van elkaar in opvatting, stijl en sfeer. Natuurlijk kun je je voor alle toneelscholen inschrijven, maar ook dan is het goed om te weten waar de school voor staat en of je je daar in kunt vinden. Ga dus niet klakkeloos naar elke auditie maar verdiep je in de school. De meeste toneelscholen zijn HBO, maar ook zijn er toneelscholen op MBO niveau te vinden.

Let wel: een toneelschool is meestal vooral gericht op het acteren in het theater, dus het spelen voor live publiek. Wil je specifiek filmacteur worden, kun je beter audities doen voor de opleiding tot filmacteur in Amsterdam. Bij een musicalopleiding ligt de nadruk niet alleen op spel, maar ook op zang en dans en de combinatie daarvan. Wil je meer de cabaret richting op dan kun je denken aan de kleinkunstacademie.

Informatie over het werkveld

Verdiep je niet alleen in de toneelschool, maar verdiep je ook in het werkveld. Dat is niet alleen van belang voor de toelating, maar ook om zelf een beter beeld te krijgen wat het beroep van acteur in de praktijk inhoudt. Bij wat voor soort theatergezelschappen spelen toneelacteurs, hoe ziet een schouwburg er van binnen uit, wat zijn bekende namen binnen de theaterwereld, en lees ook eens een toneeltekst bijvoorbeeld. Niet iedereen die acteur wil worden heeft een realistisch beeld van wat het inhoudt om acteur te worden. Elk theatergezelschap heeft namelijk weer zijn eigen stijl van toneelspelen, en heeft zijn eigen thema's, en dat is vaak niet te vergelijken met wat je op tv ziet.

Tijdens een auditie op een toneelschool kan er ook gevraagd worden naar jouw kennis op het gebied van theater. En natuurlijk hoef je niet alles van Shakespeare te hebben gelezen en ken je alle namen van de Nederlandse acteurs, maar het zegt wel iets over jouw motivatie als je wel eens naar de schouwburg of theaterfestival gaat, en of je wel eens een toneeltekst hebt gespeeld.

Jeugdtheaterschool of vooropleiding

Misschien zit je op dit moment op een jeugdtheaterschool. Je zou zeggen dat je kennis over theater dan wel goed zit. Vergis je niet: er is veel meer op het gebied van theater buiten de jeugdtheaterschool! De jeugdtheaterschool is een goede manier om ervaring op te doen in toneelspelen, maar het is vaak wel beperkt qua speelstijl, thematiek, middelen en publiek. Wil je echt een goed beeld, ga dan op zijn minst dus naar de schouwburg en bezoek ook eens een theaterfestival zoals De Parade bijvoorbeeld. Ook is er op veel toneelscholen een voorlopleiding die je 1 keer per week kunt volgen.

Wel of geen speelervaring

Het hebben van wel of geen ervaring in toneelspelen wil niet altijd alles zeggen. Sommigen zitten al vanaf hun 6e op toneel en worden niet aangenomen, en anderen hebben nog nooit op het toneel gestaan en worden wel aangenomen. Het zijn extremen, maar het komt voor.

Het is op zich wel aan te raden om dramales te volgen. Zo raak je bekend met toneelspelen, en kan je er ook beter achter komen of je het inderdaad zo leuk vindt. Hou wel voor ogen dat er veel manieren van toneelspelen zijn en leer jezelf niet 1 bepaalde methode aan. Met andere woorden: blijf open staan voor alle mogelijkheden wat betreft toneelspelen. Op sommige scholen wordt ook aan zang en dans gedaan.

Op tijd inschrijven

Begin op tijd met oriënteren op toneelscholen, zodat je ook weet wanneer de audities zijn! Als jij in maart bedenkt dat je auditie wil gaan doen, kan je voor sommige scholen wellicht al te laat zijn!

De auditie zelf: voorbereiding

Soms wordt je gevraagd om zelf een monoloog of tekst uit te kiezen, bij andere scholen krijg je een tekst opgestuurd. Hoe dan ook: bij een auditie zit meestal een tekst die je van te voren thuis moet voorbereiden. Dat voorbereiden gaat verder dan puur de tekst uit je hoofd leren. Een paar tips:
  • Indien mogelijk: lees ook de toneeltekst waar de monoloog uit komt, zodat je weet waar het over gaat.
  • Weet je niet waar de tekst over gaat, vul dit dan zelf in! Kijk of je meerdere mogelijke situaties in de tekst ziet. Gebruik daarbij je fantasie.
  • Kijk of er opvallende elementen in de tekst zijn: Kijk naar spreektaal, is het realistisch of overdreven, zijn de zinnen kort of lang, staan er opvallende woorden in de tekst, worden er teksten of woorden herhaald, zouden er stiltes in de tekst kunnen zitten en waar.
  • Probeer deze opvallende elementen te verklaren: Als iemand steeds in hele korte zinnen praat bijvoorbeeld, kan dat iets zeggen over het karakter.
  • Zorg dat je alles in de tekst snapt. En kom je daar niet uit, probeer dit dan toch in te vullen, of kijk of iemand je kan helpen om de tekst te verklaren.
  • Zorg dat je duidelijk voor jezelf invult wat er aan de hand is: wie is het personage, wat is er aan de hand, waarom zegt het personage deze tekst, waar is het personage als hij de tekst zegt. Vul dat zo duidelijk in dat je er een beeld bij hebt. Zodat je je beter in kunt leven.
  • Repeteer de tekst, laat mensen naar je kijken, en probeer dat waar de tekst voor jou over gaat over te brengen op het publiek: dit doe je door goed te weten waar de tekst over gaat en te weten wat er aan de hand is: zo kun jij je inleven.

Een goede motivatie

Zorg dat je voor de audities hebt nagedacht over waarom jij acteur wilt worden, en waarom je bij die specifieke school aangenomen wilt worden. Een toneelschool is een zware opleiding en ze zoeken mensen die gemotiveerd zijn. Je zult daarbij verder moeten nadenken dan: "ik hou van toneelspelen, ik vind het leuk om mij in te leven, ik heb altijd al op het toneel willen staan", dat zegt namelijk nog niets! Vraag jezelf bij elk antwoord die je geeft weer de vraag waarom: ik vind toneelspelen leuk - waarom vind ik toneelspelen leuk? - ik vind het leuk om mij in te leven in anderen - waarom vind ik het leuk om mij in te leven in anderen op het toneel? Enzovoort. Probeer dus te zoeken naar een antwoord die je kunt onderbouwen en die je steeds kunt relateren aan het acteren en op het toneel staan.

Met welke instelling kun je het best toelating doen

Wat een toneelschool precies zoekt of waar precies naar gekeken wordt, is nooit precies duidelijk en lijkt soms ook heel vaag te zijn. Trek tijdens de auditie dan ook niet meteen conclusies uit de aanwijzingen die er worden gegeven. De beste manier om door de auditie heen te gaan is: alles doen en alles proberen wat er van je gevraagd wordt! Sta overal open voor, ook als er dingen worden gevraagd die je vreemd vindt of nog nooit gedaan hebt: Het is belangrijk dat je open staat en werkbaar bent (en dus niet vastgeroest in manier van spelen of denken).

Toegelaten of afgewezen

Realiseer je dat maar weinig mensen worden aangenomen! Wordt je afgewezen, ga dan goed bij jezelf na in hoeverre jij wilt acteren en vraag ook heel goed na wat de reden is voor afwijzing! Soms heeft het met leeftijd te maken, of willen ze dat je je eerst een jaar beter in het toneelspelen gooit. Blijf in ieder geval hoe dan ook in jezelf vertrouwen. Afwijzing kan soms heel hard zijn, en je droom valt uit elkaar. Maar de wereld vergaat niet en er zijn vaak meerdere wegen naar je doel.

Lees verder

© 2009 - 2017 Chezue, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jeugdtheaterschool: vooropleiding voor dans, zang of theaterJeugdtheaterschool: vooropleiding voor dans, zang of theaterMet de populariteit van programma's als X-Factor, So You Think You Can Dance, The voice of Holland, Popstars, Holland's…
The Voice of Holland, X-factor, e.a.: talentenjacht op tvThe Voice of Holland, X-factor, e.a.: talentenjacht op tvTv-programma's als The Voice of Holland, Holland 's got talent en X-factor zijn inmiddels niet meer weg te denken van de…
Monique van de Ven, een van de populairste filmactricesMonique van de Ven, een van de populairste filmactricesMonique van de Ven, voluit Monica Maria Theresia (Monique) van de Ven werd in Zeeland, Noord-Brabant geboren, op 28 juli…
Boekverslag Piercings en Parels van Maren Stoffels'Piercings en Parels' van de jonge schrijfster Maren Stoffels is met minder vaart geschreven dan 'Dreadlocks en lippenst…
Willeke van Ammelrooy en Marco BakkerWilleke van Ammelrooy en Marco BakkerWilleke van Ammelrooy is een bekende Nederlandse actrice. Haar echte naam is Willy Geertje van Ammelrooy. Op 5 april 194…

Reageer op het artikel "Audities toneelschool? Zo bereid je je voor!"

Reacties

Chezue (infoteur), 28-10-2011 14:02 #2
Beste Nicole,
Helaas… Zoals je zegt, alle HBO toneelscholen zijn in het midden-westen van Nederland. En dan is er nog een toneelschool in Arnhem en in Maastricht. Er zit wel een dramadocent opleiding in Zwolle, maar dat is toch echt een docenten opleiding.

Nicole, 22-10-2011 08:35 #1
Het lijkt me erg leuk om op een toneelschool te gaan! alleen jammer genoeg zijn al deze toneelscholen in het westen van het land! weet u of er ook wat zijn in twente?

Infoteur: Chezue
Laatste update: 12-10-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Auditie
Reacties: 2
Schrijf mee!