InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag Piercings en Parels van Maren Stoffels

Boekverslag Piercings en Parels van Maren Stoffels

'Piercings en Parels' van de jonge schrijfster Maren Stoffels is met minder vaart geschreven dan 'Dreadlocks en lippenstift'. Het is een herhaling en een verdieping van dit eerste boek. Maren Stoffels wordt gepresenteerd als een veelbelovend jeugdtalent. Schrijven kan Maren Stoffels wel, maar heeft ze voldoende fantasie om origineel te blijven?

Gegevens

  • Titel: Piercings en Parels
  • Auteur: Maren Stoffels
  • Vierde druk 2007
  • Uitgeverij Leopold Amsterdam
  • ISBN 978 90 4989 4/284

Samenvatting

Roosmarijn is verliefd en wil niet zeggen op wie. Floor gaat auditie doen bij de toneelschool en doet ook modellenwerk. Ze blijft erg onzeker over haar uiterlijk en haar anorexia wordt heftiger. De broer van Sofie is niet zo geliefd als DJ omdat zijn vriendin Mirjam zijn aandacht wegtrekt. Sofie raakt in de problemen doordat ze slaags raakt met Stefanís vriendin. Sofieís ouders hebben best vaak ruzie. Tygo is nog steeds niet welkom thuis. Tygo doet Sofie een romantisch huwelijksaanzoek. Bruno gaat een aantal keer met haar uit en Tygo is jaloers. Edwin is opnieuw aan het sarren, al is het in deel twee minder lichamelijk. Sofie gaat met Roosmarijn mee naar celloles. Ze begrijpt niet waarom Roosmarijn zijn woedeuitbarstingen pikt en komt in opstand tegen Roosmarijnís leraar. Sofie heeft het gevoel dat Roosmarijns vader haar niet vertrouwt. Floor en Menno zoeken Sofie op. Sofie voelt nog steeds wat voor Menno. Ze maakt het uit met Tygo. Floor komt in het ziekenhuis en door een opstel van Sofie voelt ze zich erg gesteund. Roosmarijn vertelt eindelijk dat ze verliefd is op Sofie. Edwin die alles heeft gehoord zorgt voor problemen. Juf Carolien helpt de meisjes. De meiden willen hun vriendschap niet kwijt. Floor gaat auditie doen en Sofie zit samen met Menno te kijken. Natuurlijk wordt Floor aangenomen voor de toneelschool.

Hoofdpersonen

Sofie, Tygo, Floor, Menno, Roosmarijn, Bella, Edwin, Stefan, Mirjam.
Sofie is een tiener die graag haar eigen boontjes dopt. Ze is echter ook regelmatig in de war van alles wat er in haar leventje gebeurt. Floor en Menno zijn broer en zus. Sofie heeft hen ontmoet op een vakantie in Frankrijk. Menno en Sofie hadden een vakantieliefde. Roosmarijn is Sofies beste vriendin. In deel 1 overleed Roosmarijns moeder. Roosmarijn speelt cello, tekent en is verliefd op Sofie. Bella is een oude vriendin van Sofie met wie ze nog steeds contact heeft. Edwin is een jongen in de klas van Sofie. Hij vindt het heerlijk om haar leven zuur te maken. Mirjam is het vriendinnetje van Stefan, de broer van Sofie.

Titelverklaring

Pearcings en Parels komt niet voor in het boek. Het is een metafoor voor de verschillen tussen de twee vriendinnen: Sofie en Floor. De één is een beetje kak en de ander is juist een stoer.

Thema: eetproblemen en lesbische liefde

De nadruk ligt in het boek op verborgen eetproblemen en verborgen lesbische liefde. Het uitkomen voor de waarheid, vechten tegen angsten en het zoeken naar identiteit spelen opnieuw een rol in deel twee van de trilogie van Maren Stoffels.

Tijd

Een paar maanden tot een half jaar. In de winter.

Plaats

Vlakbij Zutphen
Nederland

Perspectief/vertelwijze

Ik-vorm. Het verhaal wordt verteld vanuit de hoofdpersoon Sofie en e-mails van en naar Floor.

Evaluatie/mening

Piercings en Parels is het vervolg op Dreadlocks en lippenstift. Het is een herhaling en een verdieping van het eerste boek. In deel twee wordt er erg uitgeweid over anorexia, pest Edwin nog steeds en komt Roosmarijn er aan het eind van het boek voor uit dat ze lesbisch is. De meerwaarde van het boek zit zeker niet in nieuwe elementen omdat deze nagenoeg ontbreken. De nadruk op de anorexia van Floor maakt het boek paradoxaal genoeg erg zwaar. De scheiding van Sofies ouders lijkt in het niet te vallen, terwijl een scheiding voor veel kinderen juist een enorme impact is, ondanks dat het voor de buitenwereld zo normaal lijkt te zijn. Piercings en Parels is met minder vaart geschreven. Het maakt me desondanks nieuwsgierig naar het derde deel van deze serie.

Over de schrijfster

Maren Stoffels wordt gepresenteerd als veelbelovend jeugdtalent. Het valt me soms op dat ze redelijk vaak namen en situaties uit boeken van Carry Slee gebruikt. In Op blote voeten bedankt ze ene Marjorie voor haar verhalen. Schrijven kan Maren Stoffels wel, maar heeft ze voldoende fantasie om origineel te schrijven?
© 2009 - 2019 Braingirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biografie Maren StoffelsBiografie Maren StoffelsMaren Stoffels is één van de jongste auteurs in Nederland. Ze heeft al een aantal boeken op haar naam staan, die razend…
Zwarte parels zijn zeer populairZwarte parels zijn zeer populairZwarte parels zijn zeer populair. Het is ook mogelijk om gewone parels te kleuren met zilvernitraat, dit zorgt er voor d…
De aantrekkingskracht van parelsDe aantrekkingskracht van parelsParels hebben, net als diamanten, al sinds jaar en dag een aantrekkingskracht op mensen, met name op vrouwen. De echte p…
Parels in het modebeeldParels in het modebeeldParels zijn bekend om de klassieke uitstraling. De erg dure zoutwaterparels of de iets goedkopere zoetwaterparels in gee…
Piercings: Vroeger en nuIedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar…

Reageer op het artikel "Boekverslag Piercings en Parels van Maren Stoffels"

Reacties

Maren Stoffels Fanneke, 28-12-2012 13:02 #2
Maren stoffels schrijft echt goed, vooral piercings en parels, cocktails en ketchup en dreadlocks en lippenstift zijn goed. alleen jammer dat het zo lang duurt voor dat er iedere keer een nieuw boek in de winkel ligt in de reeks van sofie, floor, menno en tygo. blijven schrijven, menno!

Ike, 08-10-2012 19:50 #1
Wauw wat een super boek vond ik het! Ik werd helemaal ontroerd! Prachtig geschreven!

Infoteur: Braingirl
Gepubliceerd: 02-02-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 2
Schrijf mee!