InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Culture Kunstzinnige Vorming

Culture Kunstzinnige Vorming

CKV is een verplicht vak op alle middelbare scholen van Nederland. CKV staat voor Culturele Kunstzinnige Vorming. Culturele Kunstzinnige Vorming is een verplicht vak geword. Dit omdat de tweede kamer tot de conclusie is gekomen dat de Nederlandse jeugd niet over genoeg culturele kennis beschikt. Dit vak moet voldoende worden afgesloten, wanneer dit niet het geval is kan er niet geslaagd worden.

CKV in het algemeen

CKV is een verplicht vak op alle middelbare scholen van Nederland. CKV staat voor Culturele Kunstzinnige Vorming. Culturele Kunstzinnige Vorming is een verplicht vak geword. Dit omdat de tweede kamer tot de conclusie is gekomen dat de Nederlandse jeugd niet over genoeg culturele kennis beschikt. Dit vak moet voldoende worden afgesloten, wanneer dit niet het geval is kan er niet geslaagd worden. Het kan ook zijn wanneer dossier in een bepaalde periode niet voldoende is, een herkansing van een se (schoolexamen) toets vervalt.

Bij het vak CKV krijg je ook een kaart van CJP, het Cultureel Jongeren Paspoort. Daar staat een site op waar je kan inloggen en meedoen met prijsvragen, maar ook info kan krijgen over events en dergelijken. Bij de CJP zitten ook kortingsbonnen die je kunt gebruiken voor een culturele activiteit .Voor CKV is iedere leerling verplicht ieder jaar minimaal 2 Culturele Activiteiten te ondernemen. Let wel op, het is vaak niet toegestaan om twee keer het zelfde te doen. Bij de culturele activiteit naar keuze moet je een toegangsbewijs hebben. Bijvoorbeeld een kaartje om bij je verslag te stoppen. Anders loop je het risico datje verslag wordt afgewezen. Een foto van waar je bent geweest is ook vaak toegestaan, zolang je er zelf ook opstaat.

Activiteiten die goedgekeurd worden als Culturele activiteit

Muziek

Als je voor een optreden kiest, moet dit meestal gaan om een professionele band. Muzikanten die dus echt hun brood verdienen met het spelen van optredens. Als je al het besluit hebt genomen dat je een Culturele Activiteit gaat ondernemen over een concert, maar je weet niet welke band? Ga dan eens naar een muziekfestival en bekijk de meest interessante bands. Kies gewoon de leukste uit!

Schilderkunst

Als je een Culturele activiteit wilt ondernemen die iets wat met de schilder of beeldhouw kunst te maken heeft raad ik je aan naar een museum te gaan. Soms is het ook toegestaan om op internet een kunstwerk op te zoeken en daar dan een verslag over te schrijven.

Theater

Het theater is een van de meest favoriete plaatsen voor een Culturele activiteit! Alleen al omdat er talloze recensies op internet staan van een theatershow of musical. Dit is geweldig om te gebruiken in je Culturele activiteit als je het even niet meer weet. Vergeet dan niet de bronvermelding! Er zijn leraren die daar op letten.

Beeldend

Bij beeldende kunst gaat het meer om het moderne van de tot nu bekende kunstvormen. Denk hierbij een nieuwe designs van tafels en stoelen of het ontwerpen van kledingstukken voor op de catwalk. Als je graag hierover een stuk wilt schrijven voor je culturele activiteit kun je naar je plaatselijk modehuis gaan om daar eens rond te kijken. Je kan natuurlijk ook naar een grotere show afreizen om daar je inspiratie op te doen. Ook architectuur en beeldhouwkunst vallen onder de beeldende kunst.

Film

De meeste films worden ook beschouwt als kunst. Helaas is het nauwelijks toegestaan om een film te gebruiken voor een culturele activiteit. Soms is het wel toegestaan om een film in een bioscoop te bekijken en er dan een verslag over te schrijven.

Wat kan je met je Cultureel Jongeren Paspoort doen

Korting

Met je Cultureel Jongeren Paspoort krijg je allemaal korting op verschillende activiteiten of spullen. Je krijgt korting bij;
  • Bioscopen van Pathe
  • America Today
  • Van Leest
  • Killroy Travels
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Coolcat
  • Koninklijk Theater Carre
  • Sommige Musicals
  • Bijna alle theaters
  • Bijna alle poppodia
  • De Slegte
  • Welikefashing.com
  • Kunsthal
  • De Volkskrant
  • Dierenpark Emmen
  • Een hoop tijdschriften
  • Wereldwinkels
  • Waar
  • Six
  • Joho

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Musea in BoedapestDe twee belangrijkste en grootste musea in Boedapest zijn het Hongaars Nationaal Museum en de Hongaarse Nationale Galeri…
Profielkeuze; Cultuur & MaatschappijProfielkeuze; Cultuur & MaatschappijAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor hun toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
Célestin Freinet FreinetonderwijsCélestin Freinet was een Franse leraar. Hij gaf les op een school met veel te grote klassen en veel te weinig onderwijsm…
Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Je zit in groep 8 en maakt de Citotoets om erachter te komen op welk niveau jij thuis hoort. Als je op de basisschool zi…
Begeleiding kinderen in het regulier onderwijs met autismeBegeleiding kinderen in het regulier onderwijs met autismeSteeds meer kinderen met autisme gaan naar het reguliere onderwijs, zijn hier de juiste begeleidingsvormen voor aanwezig…
Bronnen en referenties
  • http://www.cjp.nl/

Reageer op het artikel "Culture Kunstzinnige Vorming"

Reactie

Geïnteresseerde Lezer, 06-12-2011 22:20 #1
Best schrijver. Ik vroeg me af wat de bron is van het eerste stukje waar staat
''Dit vak moet voldoende worden afgesloten, wanneer dit niet het geval is kan er niet geslaagd worden. Het kan ook zijn wanneer dossier in een bepaalde periode niet voldoende is, een herkansing van een se (schoolexamen) toets vervalt.''

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Leertips
Reacties: 1
Schrijf mee!